Hej
Har lite funderingar och teorier/ideer kring dämpning som jag gärna diskuterar.
För det första så en del i dämpningen, att minska materialets resonansfrekvens. Detta görs väl främst genom att addera tyngd och genom material som påvisar ett motstånd mot rörelse, t.ex. Gummi (rörelse blir värme)
Många kommersiella produkter består av Butylgummi med varierande tjocklek och en aluminiumyta pålagd.
Min teori är att det duger med vilket gummi som hällst, bara det har tillräckligt hög vikt (densitet) och är enkelt att fästa(limma) emot plåten.
Nästa steg är att absorbera direktreflektion. För att motverka ekoeffekter (ljudet studsar på en yta som sedan kan förstöra ljudbilden helt.)
Härvid tycker jag mig förstå att det är mjuka material som isig är akustiskt döda som gäller. Ju tjockare material eller isolering ju lägre frekvens dämpas.
Hur gör vi då i bil?
Jag tror(!) att för finljuds entusiasten gäller att dels försöka reducera stomljud från t.ex. Motor, växellåda (har någon provat mjukare motortassar?) Däck, både som direktljud genom dämpning av hjulhus. Vidare indirekt ljud som överförs från hjulen via chassiet till kupen. Härvid tror jag dämpning av torpeden bör göra skillnad frammifrån och dämpning av skuff för ljud bakifrån.
Dörrarna tror framdörrarna är viktigare att dämpa än bakdörrarna, dels för att högtalarna ofta är monterade där, dels för att däckbuller från framhjulen hörs tydligt.
Dämpar någon ruterna nått?
Vidare bör väl stora plåtsjok vibrationsdämpas för att inte svänga med vid högre volym.
Vad har ni för erfarenheter och funderingar kring detta? Hur skulle den optimala ljudbilen vara dämpad enligt er. Tänk er att vi utgår från en totalstrippad karross.
Med vänlig hälsning, Z
Har lite funderingar och teorier/ideer kring dämpning som jag gärna diskuterar.
För det första så en del i dämpningen, att minska materialets resonansfrekvens. Detta görs väl främst genom att addera tyngd och genom material som påvisar ett motstånd mot rörelse, t.ex. Gummi (rörelse blir värme)
Många kommersiella produkter består av Butylgummi med varierande tjocklek och en aluminiumyta pålagd.
Min teori är att det duger med vilket gummi som hällst, bara det har tillräckligt hög vikt (densitet) och är enkelt att fästa(limma) emot plåten.
Nästa steg är att absorbera direktreflektion. För att motverka ekoeffekter (ljudet studsar på en yta som sedan kan förstöra ljudbilden helt.)
Härvid tycker jag mig förstå att det är mjuka material som isig är akustiskt döda som gäller. Ju tjockare material eller isolering ju lägre frekvens dämpas.
Hur gör vi då i bil?
Jag tror(!) att för finljuds entusiasten gäller att dels försöka reducera stomljud från t.ex. Motor, växellåda (har någon provat mjukare motortassar?) Däck, både som direktljud genom dämpning av hjulhus. Vidare indirekt ljud som överförs från hjulen via chassiet till kupen. Härvid tror jag dämpning av torpeden bör göra skillnad frammifrån och dämpning av skuff för ljud bakifrån.
Dörrarna tror framdörrarna är viktigare att dämpa än bakdörrarna, dels för att högtalarna ofta är monterade där, dels för att däckbuller från framhjulen hörs tydligt.
Dämpar någon ruterna nått?
Vidare bör väl stora plåtsjok vibrationsdämpas för att inte svänga med vid högre volym.
Vad har ni för erfarenheter och funderingar kring detta? Hur skulle den optimala ljudbilen vara dämpad enligt er. Tänk er att vi utgår från en totalstrippad karross.
Med vänlig hälsning, Z
Comment