Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frekvensgång kombi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frekvensgång kombi

    Jag har en BMW E39 kombi som bruksbil. Den är även plattform för diverse experiment. Med en normal 20-100L låda mot ryggstödet bak spelande bakåt så mäter jag vid nackstödet upp en frekvensgång som inte är så snygg i basen. Cabin gain är i princip en bred peak runt 42Hz och en djup dipp runt 65Hz. Det skiljer ~15dB mellan dessa frekvenser. Med en mindre sluten låda är det fortfarande väldigt mycket 40Hz och nästan ingen 60-70Hz. Vid nackstödet skiljer det 12-13dB. Med basreflex stämd till 30-40Hz spelar det bara djupbas.
    Detta stämmer ganska bra med andra mätningar jag sett, bla JBLs(?) mätning.

    Golfar och andra mindre bilar verkar bete sig ungefär liknande, men lite högre upp i frekvens.

    Är detta något som någon annan här tycker är besvärligt?
    Vad gör ni isf åt det?

  • #2
    Re: Frekvensgång kombi

    Ser ovanligt bra ut tycker jag. Testa att rikta runt subben åt olika håll, jag tyckte min spelades mest linjärt med subben spelandes sidledes.

    Och skaffa ett par rejäla midbasar...
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Frekvensgång kombi

      Att rikta subben dämpar djupbasen ett par dB vad jag kunnat se hittills, men inte tillräckligt.

      Jag kör två 6,5" som får 200W i varje dörr (sluten låda, Hewi-kopia), de spelar som sjutton ner till 70Hz, de kan även spela 40-50Hz bra. Men 60-70Hz kan jag vrida upp EQn tills den blir blå, det går liksom inte att få upp nivå - känns som fel metod. Placeringen i dörrarna är inte direkt bra för att ta bort en rums-mod i mina ögon. Men det är där de får plats. En i dörren och en under sätet mot mittkonsollen vore nog bättre.

      Jag lyssnade på en merca kombi i helgen som lät ganska bra, förutom då att det inte var någon tyngd i gamla rock-skivor. Djupbasen fanns där, midbas också, men det fattades ändå en halv oktav. Detta var en bil som det lagts mycket pengar på. Det var inte läge att tycka att det var lite tunt med midbas.

      Min fråga är egentligen om det är så att folk accepterar dippen? Det är åtminstone inte något som det skrivs mycket om på forum.

      Ytterliggare en anledning att jag frågar är att jag provat en PWK-designad låda för ett tag sen. Mitt önskemål var 40-100Hz med platt frekvensgång. Inga problem (!) enligt Pete. Lådan jag fick var mycket riktigt platt som en pannkaka 40-100Hz. Utanför bilen. I bilen mätte och lät den precis som en vanligt basreflex stämd till ~40Hz. PWK är ju ansedd som gud själv i amerikat. Det är därför jag börjar tänka att det är mina förväntningar på bilstereo som är tokiga.
      Last edited by Jonhny; March 21, 2013, 22:25.

      Comment


      • #4
        Re: Frekvensgång kombi

        Låter som att du behöver testa(lägga till) ett Amegarör.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Frekvensgång kombi

          Nej, jag skulle inte klara mig med en sådan dip. Det är ju där själva kickbasen ligger.

          Jag körde en tia i sluten låda i höger sidofack ovanpå batteriet i mn 528a tillsammans med 8or i kickarna och hade riktigt linjär bas, bland det bästa jag haft faktiskt. Har du tillgång till tidskomp? Det kan vara en vän när man skall bråk med sånt här.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Frekvensgång kombi

            Originally posted by Robsarve View Post
            Nej, jag skulle inte klara mig med en sådan dip. Det är ju där själva kickbasen ligger.

            Jag körde en tia i sluten låda i höger sidofack ovanpå batteriet i mn 528a tillsammans med 8or i kickarna och hade riktigt linjär bas, bland det bästa jag haft faktiskt. Har du tillgång till tidskomp? Det kan vara en vän när man skall bråk med sånt här.
            Är det placering i kickarna som hjälpte med midbasen i din bil kanske?

            Jo, kör med tidskomp, det hjälper mycket för att få dörrarna att spela ihop. Sen hjälper det bas och midbasar att spela ihop också.

            Jag är mest intresserad av hur andra löser problemet. Typ för SQ. Tankegången från att ha upptäckt problemet till lösningen. Jag stoppade in två sexor i varje dörr som en ren apan-ser-apan-gör-lösning enligt Hewis diy-instruktion i hans projekttråd (tack Hewi). Visst gav det midbas, tidigare hade jag en dipp från 50-150Hz, med midbasarna monterade var dippen bara 60-70Hz, så oändligt mycket bättre iofs.

            Just nu kör jag med en bandpasslåda stämd 30 och 65Hz. Frekvensgången är i princip inversen av bilens cabin gain. Den löser problemet för mig. Men det är inte en direkt elegant lösning (stor som ett hus också). Den låter helt enkelt inte lika tajt som en sluten konstruktion. Men jag får lagom tryck och bra frekvensgång. Slutet med en 12" räcker bara inte om jag ska fixa 60-70Hz med EQn. Det vore fint att kunna göra en snyggare lösning än min bandpass...

            Comment


            • #7
              Re: Frekvensgång kombi

              Kanske andra element och/eller lådor i dörrarna? Jag har själv problem runt 60Hz i min bil, speciellt från vänster mid som är mer eller mindre död därikring. Inte så kul att kompensera med sub så långt upp heller.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Frekvensgång kombi

                Det finns ju ett skäl till varför Hewi numera kör med en midbas per dörr i sluten låda...
                Men även i hans bil så gör sig flera skumma artefakter i basområdet sig till känna.

                Optimalt hade jag nog i din bil valt att bygga en basreflex till midbas med ett element med hög effekttålighet och kraftig magnettyrka (lågt Qts) avstämt till ca 63 Hz. (Tänk PA-element)
                Med en sådan lösning och stort slutsteg så kan du elda på duktigt med eq där eftersom elementet inte rör sig nämnvärt vid portfrekvensen.
                Högpass filtrerat vid 56 Hz eller så.

                Sen låter man subben vara sub och delas av minst 18 dB/oktav vid ca 70 Hz.
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Frekvensgång kombi

                  Frontsub kan lösa en del av dessa problem.

                  Dels är det möjligt att dela högre utan att man hör vart basen är och dels så sitter man närmre och får en mer direkt attack.

                  Problemet med en frontsub är att man ibland saknar den djupaste basen och den som finns har tagit ett helt varv i bilen och hamnar i ofas.

                  Så en frontsub från tex 30-63Hz och en djupsub för allt under där bak verkar vara nära idealet.

                  Om du vill kunde vi lyssnat i varandras bilar, så kanske både du och jag blir en erfarenhet rikare. Det är aldrig fel med andra intryck.
                  Last edited by Mats H; March 22, 2013, 12:58.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frekvensgång kombi

                    Frontsubbar vore grymt coolt faktiskt, Zausmers E34 var tuff. För tillfället är det inte genomförbart för mig, men kanske med tiden.

                    Jag tackar för tankarna i ämnet, detta var precis vad jag ville ha fram. Jag har jobbat lite för mycket med amerikaner. Blivit hjärntvättad av hair tricks och -vadå över 50Hz, det är ju inte bas.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frekvensgång kombi

                      Originally posted by Robsarve View Post
                      Det finns ju ett skäl till varför Hewi numera kör med en midbas per dörr i sluten låda...
                      Precis, samma fenomen redan för 10 år sedan!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frekvensgång kombi

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Precis, samma fenomen redan för 10 år sedan!
                        Ok, nu när ni ändå avslöjat tricket, varför hjälper det?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frekvensgång kombi

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Nej, jag skulle inte klara mig med en sådan dip. Det är ju där själva kickbasen ligger.

                          Jag körde en tia i sluten låda i höger sidofack ovanpå batteriet i mn 528a tillsammans med 8or i kickarna och hade riktigt linjär bas, bland det bästa jag haft faktiskt. Har du tillgång till tidskomp? Det kan vara en vän när man skall bråk med sånt här.
                          Off topic men du har inte kvar dessa kickar?

                          Comment

                          Working...
                          X