Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-3SS {SQ-edition}

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

    Samma här, lägger hellre lite mer tid på att få det bra än att behöva göra om senare. Vissa kompisar klagar på det men jag tycket det bara är dumt att stressa fram nåt som ändå behöver göras om sen.

    Otroligt nog så höll min planering för en gångs skull, lådan står nu i bilen ihopmonterad och klar för experimenterande med volym och portlängd. Har dock inte limmat nåt än (ska byta locket först, hålen för portarna hamnade fel...) men alla snitt blev så exakta så det fungerar faktist ändå.


    Verkar som att basen passar å. Alla islagsmuttrar hamnade tyvärr inte helt perfekt men skruvarna går iaf att skruva i så det får duga. Det som är kvar att göra med baffeln är att fasa bakkanten, vet inte hur stor skillnad det gör men det känns bättre om det är gjort.


    Lådan passat nästan perfekt i bilen, ska bara kilas upp 2-3mm på vänstersidan så står den perfekt mot hatthyllan, och så ska det som sagt göras ett nytt lock då hålen för portarna hamnade lite fel så dom spänner fram överkanten på lådan.


    Så här ser det ut inifrån bilen med ryggstödet uppe, rätt så trevligt om jag får säga det själv!


    Det var allt för i dag, kommer kanske lite mer bilder nån gång under veckan, kommer dock inte hända så mycket utseendemesigt med lådan utan mest ändring av volym och portlängd för att få den å spela så som jag vill. När det är klart så ska täckbitarna på sidorna byggas och sen ska allt kläs.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

      ser riktigt maffigt ut
      saab 9000 pioneer-

      www.garaget.org/micke999

      Comment


      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

        Ja och låter maffigt gör det å vill jag lova! Har testat lådan lite idag till och från jobbet samt när jag kom hem, stoppade just i ett par vattenfyllda dunkar som tar upp ca 9L så nu är lådan nere på ca 45L (rekommenderad volym är 38L så ska testa gå ner lite till) och nu börjar det bli riktigt skoj! Spelar då minst lika bra som med gamla basarna, betydligt djupare men inte riktigt samma stamp i basen, än. Lite midre volym och kanske något kortare portar så tror jag det löser sig.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

          sen kommer de ju bli bättre när den är inspelad med!kul att de funkar bra iallafall
          saab 9000 pioneer-

          www.garaget.org/micke999

          Comment


          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

            Absolut! Men den låter allt annat än dåligt redan nu, i en otät och (troligtvis) fel avstämd låda, så det kan bara bli bättre på alla sätt.

            Har hunnit spela med lådan ett antal timmar nu i veckan och testa lite all möjlig musik. Har kommit fram till att ju djupare bas desto roligare blir det, dock tappar den en hel del när det blir bas kring 50-60Hz så avstämningen ska höjas en bit och hoppas på det bästa. Ludacris - How Low är iaf mycket rolig med en här lådan nu, spelade inte dåligt med förra heller men inte alls med samma knuff på dom lägsta frekvenserna.

            Utöver att spela en massa musik så har jag även hunnit fräsa innerkanten på baffeln, vet inte om det gör nån större skillnad men det känns och ser bättre ut så nåt borde det göra. Har även limmat ihop allt utom locket, det limmas när allt är klart.



            Fick en smart idé för fastsättningen av portarna som genomfördes idag. Då jag håller på och experimenterar med olika längder så blir det lite nötigt att limma med smältlim varje gång så nu gjorde jag som så att jag tog ett par överblivna 3" rörböjjar och kapade av muffen från dom, dessa limmades sen fast i lådan så nu är det bara att trycka fast rören så sitter dom där. Tror det ska hålla tätt då det går rätt tungt att få dit rören, annars så får det bli en limklick däri sen när allt är klart.



            Fick ett paket från BlekingeBilradio nu i veckan innehållande ett bulkpack SilentCoat som ska upp i taket (2-3 lager till, så det landar på 6-8mm dämpmatta där), om det sen blir nåt över så får det gå till ytterplåten i bakdörrarna. I paketet låg även en 200A säkring för att allt ska vara så korrekt som möjligt i år (körde med 250A på 50mm2 kabeln förra året) samt en Audison BT6 lågnivåkabel då den nuvarande Hollywooden är glapp och troligtvis inte den bästa med sitt pris på 300kr...



            I morgon ska jag experimentera lite mer med lådvolymer och avstämningar, förhoppningsvis kommer jag fram till nåt som spelar bra så att jag kan få ihop lådan riktigt och börja med det estetiska. Målet den här helgen är att få klart lådan så den är spelbar, förhoppningsvis helt klart även på utsidan men det är bara bonus om jag kommer så långt. Nästa helg åker innertaket ner (igen) och dämpmattan upp, sen så ska det jagas tag på nån ny huvudenhet. I sommar kommer jag troligtvis att genomföra det jag planerat länge, bygga lådor i dörrarna och stoppa i Amega QW6or, får se om dom trivs med 100Wrms/st, annars får det bli ett bryggat Alpine PDX-F6 (300Wrms) till dom.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

              Har testa lite mer och gillar trycket samt djupbasen! Men hatar flåsljudet. Ska runda kanterna i portarna idag, hjälper inte det så får det bli 4". Nån som har testat DLS med slang? Borde inte räfflorna ge flåsljud? Vore klockren annars!
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                Du måste absolut ha 4" till en sådan bas.

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                  Ja det verkar som så, enligt Batterinörden så kunde det fungera med dubbla 3" men fanns risk för flåsljud om man matade in mycket effekt, och ja det kan jag nu bekräfta. Men ska testa lite idag så får vi se hur det går, tvivlar på att jag får bort det men man kan ju alltid hoppas. Annars får det bli dubbla 4" och köra med dom utanför lådan, men då undrar jag som sagt, nån som testat med dom där från DLS?

                  EDIT: Satt och knappade lite i WinISD och med en låda på 38L (rekommenderad volym av Alpine, och den volym jag kommit fram till funkar bäst) så ska ett par 4" rör vara 96cm långa för att få till 35Hz avstämning! :O Däremot när jag räknade enligt den formel som jag hittade på DLS hemsida så blev det 41cm. Nån som har några synpunkter? Tror jag ska ta och testa lådan sluten, börjar kännas enklare än att ha ett par meter rör i bilen...
                  Last edited by ChriZtoffer; February 15, 2011, 18:31.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                    Jag förstår inte riktigt varför du skall ha så satans mkt dämpmatta i taket? Finns skumdämp som dödar taket helt å väger 1/10 av tex sc. Vi körde på med ett lager sc i hela bilen å sedan armaflex 10mm matta över det å det e fan betongstumt å resonansfritt (bara ett tips i all välmening)

                    Comment


                    • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                      Originally posted by Holst View Post
                      Jag förstår inte riktigt varför du skall ha så satans mkt dämpmatta i taket? Finns skumdämp som dödar taket helt å väger 1/10 av tex sc. Vi körde på med ett lager sc i hela bilen å sedan armaflex 10mm matta över det å det e fan betongstumt å resonansfritt (bara ett tips i all välmening)
                      Vilken Armaflex? Intressant då jag kan köpa det till bra pris.
                      sigpic

                      -C5 2008 -SQuse-
                      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                      Comment


                      • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                        Kollar det när jag kommer till garaget nästa gång. Ligger hemma å ser ut som en sönderskiten babian i röven just nu....

                        Comment


                        • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                          Originally posted by Holst View Post
                          Kollar det när jag kommer till garaget nästa gång. Ligger hemma å ser ut som en sönderskiten babian i röven just nu....
                          Det var lite mer information än vad jag behövde......
                          sigpic

                          -C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                          Comment


                          • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                            Originally posted by Holst View Post
                            Jag förstår inte riktigt varför du skall ha så satans mkt dämpmatta i taket? Finns skumdämp som dödar taket helt å väger 1/10 av tex sc. Vi körde på med ett lager sc i hela bilen å sedan armaflex 10mm matta över det å det e fan betongstumt å resonansfritt (bara ett tips i all välmening)
                            Tack för tipset! Dämpmattan kommer nog gå åt åndå, har bakdörrarna och hatthyllan kvar. Men ska ta och kika på sånt där skumdämp till taket.

                            Har läst igenom Hanatsus guider för sluten & portad låda (bra skrivet!) & måste säga att jag blir mer och mer övertygad om att Type-Xen trivs bäst i slutet. Ska ta och testa det ikväll, filade på portarna igår men det flåsar fortfarande så lär antingen byta till 4" eller bygga om till slutet.

                            EDIT: Sitter och kikar lite i WinISD nu, tydligen så ligger lufthastigheten i portarna för tillfället på 56m/s när man matar på för fullt med steget. Med dubbla 4" skulle den komma ner på ca 27m/s.
                            Last edited by ChriZtoffer; February 16, 2011, 17:33.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                              Type-X spelar riktigt nice i slutet om du frågar mig i alla fall

                              Har iofs inte provat portat så har inget att gämföra med men..
                              Saab 9-3 SQ style

                              Comment


                              • Re: SAAB 9-3SS {SQ-edition}

                                Har testat min nu i 33L slutet, kan väl inte påstå att jag blev direkt imponerad. Djupbasen var som bortblåst, kanske att den spelade något rappare men det är inte vad jag prioriterar med den här basen nu. Nej jag fortsätter nog med att försöka få den bra i portat, var mycket roligare att lyssna på den då. Får nog bli en tripp förbi BRL imorrn för att köpa 4" portar, sen så skulle man haft tag på rör eller böj för att kunna få lite längd på det hela så man får ner avstämningen en bit. Siktar nog på 32-35Hz.

                                BaDiS: Vad kör du för volym på din låda?
                                Last edited by ChriZtoffer; February 16, 2011, 22:03.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X