Hoppsan Hans! Det blev visst av ändå. redan på Elmia i år så diskuterade jag med Martin på Armour Nordic (agentur för bla PG) om att nu har vi byggt med Phoenix Gold Elite (Anders Redigh) och TI-serien (med inslag av Elite (min Volvo V50)
Men vem i helvete skall visa upp SX-serien???
Jag har ju minst en bil till att offra tyckte jag och hundkojan kom på tal.
Iden föll i god jord men vi klubbade inget där utan skulle ta det hemma i Göttlaborg igen.
Förra veckans så styrde jag lillskiten mot CD-bilradio och plocka ut lite prylar till bilen för att se om iden var genomförbar. Efter detta så körde jag bort och våldgästade Armour Nordic för att se om ett fortsatt intresse fanns.
Efter lite prat på parkeringen så kom vi överens om att det var en rolig ide och att det skulle räknas på det.
Efter två dagar så blev jag kontaktad och fick ett erbjudande som man inte säger nej till så det var bara att säga "plocka hem".
Vid en solig dag när frugans leende gick från öra till öra så släpptes bomben där med och vi är efter det fortfarande gifta.
Jag fick en uppmaning om att jag är nyopererad i axeln, i stånd med att sälja hus och flytta, adoptera ett barn, börja på nytt jobb, bygga två "kundbilar", fått ny kund till mitt egna företag, bygga klart Volvon och släppa en skiva....
Men en litenlitenlitenliten bil går säkert att klämma in tänkte jag.
Läser ni fortfarande?
Då fortsätter jag.
Lite kort om bilen och dess beteende är på plats för att ni skall förstå vårat förhållande. Jag och min fru köpte hundkojan för två år sen ungefär och blev väl ganska lurade på den på gott och ont. Vi hade inte tänkt jobba så mycket på den egentligen. Men tyvärr så var det så mycket hemska rostlagningar på den (silvertejp med body över) så att den såg ganska snart ut såhär..
Mitt i denna ångest så var det inte kul att renovera bil och jag hade ingen aning om jag skulle orka det. Men en vinter gick och bilen blev ganska så klar och var på en utställning när jag och min syster sålde bilkem och rekondade den garagelackade bilen i vårat tält. Bilen hade nu fått en fin inredning och ny front samt en ihoplappning av golvet.
Dock så gick den aldrig genom besiktningen pga urusla avgasvärden så den användes bara på den besiktningsfria månaden. Nu började jag bli trött på den men det visade sig att det skulle bli värre.
När jag stod och byggde på huset så exploderade ventilen på en flaska med fogskum och flaskan flög iväg över parkeringen och skummade ner 3st bilar varav hundkojan värst.
Vid kontakt med försäkringsbolaget så sa dom att dom tog det på försäkringen och att bilen skulle poleras av proffs som åtgärd. När den lämnades in på lackfirman så sa dom att "han är proffs, kan inte han så kan inte vi, den behöver lackeras om"
Fogskummen var omöjligt att få bort!!!
Då pratade jag med lackfirman om att göra förarbetet själv så att jag kunde göra dom modifieringarna som jag ville ha gjort eg från början.
Detta var inga problem och bilen slipades ner igen.
Alla onödiga hål las igen och huven svetsades om för att bli som en 60-talare.
Skulle detta hända så skall jag ha ut nått gott från det resonerades det.
Bilen skulle bli en retro-race med inslag av cal-look.
Det beställfdes kopiösa mängder med prylar från england och även ett par peep mirros från californien härstammandes från en cadilac.
väghållning och effekt prioriterades denna gån med.
recept:
Växellänkage modell herrejössesrallylägen.
Justerbara och förstärkta racebärarmar i alla leder
Förstärkta och höjda stötdämparfästen
Justerbara Gaz-dämpare i 36 lägen
Förstärkta nav och hjullager
Slitsade och ventilerade 8,4 bromsskivor med stygga belägg
Stålomspunnen bromsslang runt om
Ebc trummor bak
Polyteranbussningar i hela bilen
Alla motorfästen förstärkta
Extra stabilisatorstag till motorn
mm
Allt i chassiväg köptes nytt.. varenda bult!
Motorn fick ett stage 1 trim med lite mer godsaker
Avstämd raceavgassytem
Värmelindat extraktorgrenrör
uppdaterad tändning
annat insug
mm
Sen gick resten av slantarna till att byta allt krom.
Väl hemma från lack så byggdes den ihop.
Jag skar ner en grill från en mk1 (60-tal) och sektionerade in den i fronten på min mk4 men hoppade över listerna runt grillen och grillskruvar monterades för en retrolook men inte helt original ändå.
Peep mirrors monterades efter en massa modifieringar.
Samt en ny ruta monterades med retrolister.
Nu var fanimig allt bytt, motorn renoverad, hjulupphängning nytt allt nytt.
Besiktningen sa nått annat dock, värdena var bättre men långt ifrån bra.
Så nu hade jag en koja som gick grymt och såg ut som en dröm... Men som inte går att besiktiga. I ett sista försök så byttes alla sensorer och givare till det hemska inprutningssystemet som engelsmännen kallar (black voodo magic). Efter härjande på engelska forum så trodde dom knappt att en Spi-koja kan gå så snålt som besiktningen i sverige kräver.
Inget funkade..
Så jag körde in den i garaget och drog en filt över den och köpte en Volvo V50 som ni kanske känner till.
Inget hände och mössen i garaget tog över bilen. Men känslan av att jag gav upp åt upp mig.
Jag trängde bort bilen ur mitt medvetandet och byggde bilstereo i min Volvo istället. http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708
Men sen kom samvetet ifatt mig och jag kontaktade Clark classic cars i stockholm för att dom skulle ta över renoveringen av den.
Eller mer exakt ta upp stafettpinnen där jag släppte den.
Jag tog kontakt med dom på dagen och lastade släpet dagen efter.. Nätta 100mil på en dag averkades.
Där stod den i ungefär en månad pga av att vi inte hade räknat med att byta trösklar på den. Jag tog sedan tåget upp och beställde en besiktningstid i Södertälje dagen efter och styrde dit följande morgon.
Blanka papper!!!!! Felet som kvarstod på bilen var alltså att det extractorgrenrör som jag monterade hade lambdasonden för högt upp så att den mätte bara på 1,5 cylinder. Suck.
Besiktningsmännen berömde bilen för att den var så fint iordninggjord och när han gick under bilen så hörde man:
Nytt,nytt,nytt,nytt,nytt osv.
Då var det första gången på 2år som det var kul att äga bilen.
Jag åkte och tog en frukost sen styrde jag 50 mil hemåt..
Kom 46mil... sen gick fläktremmen av och det blev biltransport..
Men det bevisar bara att bilen har en själ.
Här är vi i Ulricehamn med kramp i fingrarna.. 2-2,5 grader camber spårar duktigt!!
Nu busas det ganska friskt med den och både jag och frun tycker om den igen.. Vi kan säga en söndag nått i stil med "glass?" så blir det en roadtrip längs kusten ett 10-tal mil för att köpa glass.
Så skall det vara.
Om ni forfarande läser så kommer receptet här.
Hu: okänt ev Bit-ten
Slutsteg: 5ch SX1200.5 som körs som ett trekanals.
Bas: 1st 8tums SX18s4
Framhögtalare: 6,5tums SX65cs
Kablar: stinger
Batteri: okänt
Lite är redan gjort men nu orkar jag inte skriva mer..
Peace! och tack till mina sponsorer:
CD-Bilradio
Armour Nordic
Phoenix Gold
Stinger
Samt tack till min fru som inte tog ut skilsmässa när jag släppte bomben, har liksom lovat att den inte skall stå på pallbockar mer.... typ någonsin...............Aldrig!
Men vem i helvete skall visa upp SX-serien???
Jag har ju minst en bil till att offra tyckte jag och hundkojan kom på tal.
Iden föll i god jord men vi klubbade inget där utan skulle ta det hemma i Göttlaborg igen.
Förra veckans så styrde jag lillskiten mot CD-bilradio och plocka ut lite prylar till bilen för att se om iden var genomförbar. Efter detta så körde jag bort och våldgästade Armour Nordic för att se om ett fortsatt intresse fanns.
Efter lite prat på parkeringen så kom vi överens om att det var en rolig ide och att det skulle räknas på det.
Efter två dagar så blev jag kontaktad och fick ett erbjudande som man inte säger nej till så det var bara att säga "plocka hem".
Vid en solig dag när frugans leende gick från öra till öra så släpptes bomben där med och vi är efter det fortfarande gifta.
Jag fick en uppmaning om att jag är nyopererad i axeln, i stånd med att sälja hus och flytta, adoptera ett barn, börja på nytt jobb, bygga två "kundbilar", fått ny kund till mitt egna företag, bygga klart Volvon och släppa en skiva....
Men en litenlitenlitenliten bil går säkert att klämma in tänkte jag.
Läser ni fortfarande?
Då fortsätter jag.
Lite kort om bilen och dess beteende är på plats för att ni skall förstå vårat förhållande. Jag och min fru köpte hundkojan för två år sen ungefär och blev väl ganska lurade på den på gott och ont. Vi hade inte tänkt jobba så mycket på den egentligen. Men tyvärr så var det så mycket hemska rostlagningar på den (silvertejp med body över) så att den såg ganska snart ut såhär..
Mitt i denna ångest så var det inte kul att renovera bil och jag hade ingen aning om jag skulle orka det. Men en vinter gick och bilen blev ganska så klar och var på en utställning när jag och min syster sålde bilkem och rekondade den garagelackade bilen i vårat tält. Bilen hade nu fått en fin inredning och ny front samt en ihoplappning av golvet.
Dock så gick den aldrig genom besiktningen pga urusla avgasvärden så den användes bara på den besiktningsfria månaden. Nu började jag bli trött på den men det visade sig att det skulle bli värre.
När jag stod och byggde på huset så exploderade ventilen på en flaska med fogskum och flaskan flög iväg över parkeringen och skummade ner 3st bilar varav hundkojan värst.
Vid kontakt med försäkringsbolaget så sa dom att dom tog det på försäkringen och att bilen skulle poleras av proffs som åtgärd. När den lämnades in på lackfirman så sa dom att "han är proffs, kan inte han så kan inte vi, den behöver lackeras om"
Fogskummen var omöjligt att få bort!!!
Då pratade jag med lackfirman om att göra förarbetet själv så att jag kunde göra dom modifieringarna som jag ville ha gjort eg från början.
Detta var inga problem och bilen slipades ner igen.
Alla onödiga hål las igen och huven svetsades om för att bli som en 60-talare.
Skulle detta hända så skall jag ha ut nått gott från det resonerades det.
Bilen skulle bli en retro-race med inslag av cal-look.
Det beställfdes kopiösa mängder med prylar från england och även ett par peep mirros från californien härstammandes från en cadilac.
väghållning och effekt prioriterades denna gån med.
recept:
Växellänkage modell herrejössesrallylägen.
Justerbara och förstärkta racebärarmar i alla leder
Förstärkta och höjda stötdämparfästen
Justerbara Gaz-dämpare i 36 lägen
Förstärkta nav och hjullager
Slitsade och ventilerade 8,4 bromsskivor med stygga belägg
Stålomspunnen bromsslang runt om
Ebc trummor bak
Polyteranbussningar i hela bilen
Alla motorfästen förstärkta
Extra stabilisatorstag till motorn
mm
Allt i chassiväg köptes nytt.. varenda bult!
Motorn fick ett stage 1 trim med lite mer godsaker
Avstämd raceavgassytem
Värmelindat extraktorgrenrör
uppdaterad tändning
annat insug
mm
Sen gick resten av slantarna till att byta allt krom.
Väl hemma från lack så byggdes den ihop.
Jag skar ner en grill från en mk1 (60-tal) och sektionerade in den i fronten på min mk4 men hoppade över listerna runt grillen och grillskruvar monterades för en retrolook men inte helt original ändå.
Peep mirrors monterades efter en massa modifieringar.
Samt en ny ruta monterades med retrolister.
Nu var fanimig allt bytt, motorn renoverad, hjulupphängning nytt allt nytt.
Besiktningen sa nått annat dock, värdena var bättre men långt ifrån bra.
Så nu hade jag en koja som gick grymt och såg ut som en dröm... Men som inte går att besiktiga. I ett sista försök så byttes alla sensorer och givare till det hemska inprutningssystemet som engelsmännen kallar (black voodo magic). Efter härjande på engelska forum så trodde dom knappt att en Spi-koja kan gå så snålt som besiktningen i sverige kräver.
Inget funkade..
Så jag körde in den i garaget och drog en filt över den och köpte en Volvo V50 som ni kanske känner till.
Inget hände och mössen i garaget tog över bilen. Men känslan av att jag gav upp åt upp mig.
Jag trängde bort bilen ur mitt medvetandet och byggde bilstereo i min Volvo istället. http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708
Men sen kom samvetet ifatt mig och jag kontaktade Clark classic cars i stockholm för att dom skulle ta över renoveringen av den.
Eller mer exakt ta upp stafettpinnen där jag släppte den.
Jag tog kontakt med dom på dagen och lastade släpet dagen efter.. Nätta 100mil på en dag averkades.
Där stod den i ungefär en månad pga av att vi inte hade räknat med att byta trösklar på den. Jag tog sedan tåget upp och beställde en besiktningstid i Södertälje dagen efter och styrde dit följande morgon.
Blanka papper!!!!! Felet som kvarstod på bilen var alltså att det extractorgrenrör som jag monterade hade lambdasonden för högt upp så att den mätte bara på 1,5 cylinder. Suck.
Besiktningsmännen berömde bilen för att den var så fint iordninggjord och när han gick under bilen så hörde man:
Nytt,nytt,nytt,nytt,nytt osv.
Då var det första gången på 2år som det var kul att äga bilen.
Jag åkte och tog en frukost sen styrde jag 50 mil hemåt..
Kom 46mil... sen gick fläktremmen av och det blev biltransport..
Men det bevisar bara att bilen har en själ.
Här är vi i Ulricehamn med kramp i fingrarna.. 2-2,5 grader camber spårar duktigt!!
Nu busas det ganska friskt med den och både jag och frun tycker om den igen.. Vi kan säga en söndag nått i stil med "glass?" så blir det en roadtrip längs kusten ett 10-tal mil för att köpa glass.
Så skall det vara.
Om ni forfarande läser så kommer receptet här.
Hu: okänt ev Bit-ten
Slutsteg: 5ch SX1200.5 som körs som ett trekanals.
Bas: 1st 8tums SX18s4
Framhögtalare: 6,5tums SX65cs
Kablar: stinger
Batteri: okänt
Lite är redan gjort men nu orkar jag inte skriva mer..
Peace! och tack till mina sponsorer:
CD-Bilradio
Armour Nordic
Phoenix Gold
Stinger
Samt tack till min fru som inte tog ut skilsmässa när jag släppte bomben, har liksom lovat att den inte skall stå på pallbockar mer.... typ någonsin...............Aldrig!
Comment