Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini cooper goes Phoenix Gold

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Show/demo: Mini cooper goes Phoenix Gold

    Hoppsan Hans! Det blev visst av ändå. redan på Elmia i år så diskuterade jag med Martin på Armour Nordic (agentur för bla PG) om att nu har vi byggt med Phoenix Gold Elite (Anders Redigh) och TI-serien (med inslag av Elite (min Volvo V50)

    Men vem i helvete skall visa upp SX-serien???

    Jag har ju minst en bil till att offra tyckte jag och hundkojan kom på tal.
    Iden föll i god jord men vi klubbade inget där utan skulle ta det hemma i Göttlaborg igen.

    Förra veckans så styrde jag lillskiten mot CD-bilradio och plocka ut lite prylar till bilen för att se om iden var genomförbar. Efter detta så körde jag bort och våldgästade Armour Nordic för att se om ett fortsatt intresse fanns.

    Efter lite prat på parkeringen så kom vi överens om att det var en rolig ide och att det skulle räknas på det.

    Efter två dagar så blev jag kontaktad och fick ett erbjudande som man inte säger nej till så det var bara att säga "plocka hem".

    Vid en solig dag när frugans leende gick från öra till öra så släpptes bomben där med och vi är efter det fortfarande gifta.

    Jag fick en uppmaning om att jag är nyopererad i axeln, i stånd med att sälja hus och flytta, adoptera ett barn, börja på nytt jobb, bygga två "kundbilar", fått ny kund till mitt egna företag, bygga klart Volvon och släppa en skiva....

    Men en litenlitenlitenliten bil går säkert att klämma in tänkte jag.

    Läser ni fortfarande?

    Då fortsätter jag.

    Lite kort om bilen och dess beteende är på plats för att ni skall förstå vårat förhållande. Jag och min fru köpte hundkojan för två år sen ungefär och blev väl ganska lurade på den på gott och ont. Vi hade inte tänkt jobba så mycket på den egentligen. Men tyvärr så var det så mycket hemska rostlagningar på den (silvertejp med body över) så att den såg ganska snart ut såhär..

    Mitt i denna ångest så var det inte kul att renovera bil och jag hade ingen aning om jag skulle orka det. Men en vinter gick och bilen blev ganska så klar och var på en utställning när jag och min syster sålde bilkem och rekondade den garagelackade bilen i vårat tält. Bilen hade nu fått en fin inredning och ny front samt en ihoplappning av golvet.





    Dock så gick den aldrig genom besiktningen pga urusla avgasvärden så den användes bara på den besiktningsfria månaden. Nu började jag bli trött på den men det visade sig att det skulle bli värre.
    När jag stod och byggde på huset så exploderade ventilen på en flaska med fogskum och flaskan flög iväg över parkeringen och skummade ner 3st bilar varav hundkojan värst.






    Vid kontakt med försäkringsbolaget så sa dom att dom tog det på försäkringen och att bilen skulle poleras av proffs som åtgärd. När den lämnades in på lackfirman så sa dom att "han är proffs, kan inte han så kan inte vi, den behöver lackeras om"

    Fogskummen var omöjligt att få bort!!!

    Då pratade jag med lackfirman om att göra förarbetet själv så att jag kunde göra dom modifieringarna som jag ville ha gjort eg från början.
    Detta var inga problem och bilen slipades ner igen.




    Alla onödiga hål las igen och huven svetsades om för att bli som en 60-talare.
    Skulle detta hända så skall jag ha ut nått gott från det resonerades det.

    Bilen skulle bli en retro-race med inslag av cal-look.

    Det beställfdes kopiösa mängder med prylar från england och även ett par peep mirros från californien härstammandes från en cadilac.

    väghållning och effekt prioriterades denna gån med.
    recept:
    Växellänkage modell herrejössesrallylägen.
    Justerbara och förstärkta racebärarmar i alla leder
    Förstärkta och höjda stötdämparfästen
    Justerbara Gaz-dämpare i 36 lägen
    Förstärkta nav och hjullager
    Slitsade och ventilerade 8,4 bromsskivor med stygga belägg
    Stålomspunnen bromsslang runt om
    Ebc trummor bak
    Polyteranbussningar i hela bilen
    Alla motorfästen förstärkta
    Extra stabilisatorstag till motorn
    mm

    Allt i chassiväg köptes nytt.. varenda bult!
    Motorn fick ett stage 1 trim med lite mer godsaker

    Avstämd raceavgassytem
    Värmelindat extraktorgrenrör
    uppdaterad tändning
    annat insug
    mm

    Sen gick resten av slantarna till att byta allt krom.

    Väl hemma från lack så byggdes den ihop.

    Jag skar ner en grill från en mk1 (60-tal) och sektionerade in den i fronten på min mk4 men hoppade över listerna runt grillen och grillskruvar monterades för en retrolook men inte helt original ändå.
    Peep mirrors monterades efter en massa modifieringar.
    Samt en ny ruta monterades med retrolister.





    Nu var fanimig allt bytt, motorn renoverad, hjulupphängning nytt allt nytt.

    Besiktningen sa nått annat dock, värdena var bättre men långt ifrån bra.

    Så nu hade jag en koja som gick grymt och såg ut som en dröm... Men som inte går att besiktiga. I ett sista försök så byttes alla sensorer och givare till det hemska inprutningssystemet som engelsmännen kallar (black voodo magic). Efter härjande på engelska forum så trodde dom knappt att en Spi-koja kan gå så snålt som besiktningen i sverige kräver.
    Inget funkade..

    Så jag körde in den i garaget och drog en filt över den och köpte en Volvo V50 som ni kanske känner till.



    Inget hände och mössen i garaget tog över bilen. Men känslan av att jag gav upp åt upp mig.

    Jag trängde bort bilen ur mitt medvetandet och byggde bilstereo i min Volvo istället. http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

    Men sen kom samvetet ifatt mig och jag kontaktade Clark classic cars i stockholm för att dom skulle ta över renoveringen av den.
    Eller mer exakt ta upp stafettpinnen där jag släppte den.

    Jag tog kontakt med dom på dagen och lastade släpet dagen efter.. Nätta 100mil på en dag averkades.



    Där stod den i ungefär en månad pga av att vi inte hade räknat med att byta trösklar på den. Jag tog sedan tåget upp och beställde en besiktningstid i Södertälje dagen efter och styrde dit följande morgon.



    Blanka papper!!!!! Felet som kvarstod på bilen var alltså att det extractorgrenrör som jag monterade hade lambdasonden för högt upp så att den mätte bara på 1,5 cylinder. Suck.

    Besiktningsmännen berömde bilen för att den var så fint iordninggjord och när han gick under bilen så hörde man:
    Nytt,nytt,nytt,nytt,nytt osv.

    Då var det första gången på 2år som det var kul att äga bilen.

    Jag åkte och tog en frukost sen styrde jag 50 mil hemåt..

    Kom 46mil... sen gick fläktremmen av och det blev biltransport..

    Men det bevisar bara att bilen har en själ.

    Här är vi i Ulricehamn med kramp i fingrarna.. 2-2,5 grader camber spårar duktigt!!

    Nu busas det ganska friskt med den och både jag och frun tycker om den igen.. Vi kan säga en söndag nått i stil med "glass?" så blir det en roadtrip längs kusten ett 10-tal mil för att köpa glass.

    Så skall det vara.

    Om ni forfarande läser så kommer receptet här.

    Hu: okänt ev Bit-ten
    Slutsteg: 5ch SX1200.5 som körs som ett trekanals.
    Bas: 1st 8tums SX18s4
    Framhögtalare: 6,5tums SX65cs
    Kablar: stinger
    Batteri: okänt

    Lite är redan gjort men nu orkar jag inte skriva mer..

    Peace! och tack till mina sponsorer:

    CD-Bilradio
    Armour Nordic
    Phoenix Gold
    Stinger

    Samt tack till min fru som inte tog ut skilsmässa när jag släppte bomben, har liksom lovat att den inte skall stå på pallbockar mer.... typ någonsin...............Aldrig!
    Mini Cooper goes Pioneer
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
    Volvo V50
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

    Sponsorer som håller mig flytande:
    Pioneer, Stinger

  • #2
    Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

    Glömde ju helt att posta ett par bilder på hur den ser ut som "klar"..

    Mini Cooper goes Pioneer
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
    Volvo V50
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

    Sponsorer som håller mig flytande:
    Pioneer, Stinger

    Comment


    • #3
      Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

      Fräck bil det där
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

        Galet fin bil! Kul att läsa historien bakom den också, och det kan man aldrig tro när man ser den! :O Starkt jobbat med bilen och att du inte gav upp
        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

        Comment


        • #5
          Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

          Riktigt trevlig läsnig, och lika så bil. Skall bli mycket intressant att följa

          Comment


          • #6
            Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

            fogskum <3

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

              Mycket underhållande läsning! Ursäkta mig men jag tyckte den där fogskumsfadäsen var ett stycke humor mitt i allt elände

              Comment


              • #8
                Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

                Försök att bara uppdatera den här tråden på kvällstid. Råkar jag halka in och läsa uppdateringarna på jobbet får jag så konstiga blickar när jag sitter och fnittar för mig själv.

                Comment


                • #9
                  Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

                  Kan bara hålla med föregående talare, men mycket underhållande läsning

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

                    Tack alla! Kul att ni gillar mitt sätt att skriva.

                    Zorken: Sök hjälp! Fogskum är inte på låtsas.

                    Då tänkte jag göra mitt första inlägg om vad som gjordes förra veckan.

                    På bilder så ser det ut som att träinstrumentbrädan är jättefin vilket den verkligen inte var. Den hade en lackdefekt vilket fick den att släppa lacken + faner som en skabbräv släpper sin päls.

                    Så någon gång förra året så klädde jag den snabbt i vinyl efter ett misslyckat försök att lacka den.

                    Detta var det första som vi skull råda bot på.



                    Instrumentbrädan sitter med 6st vingmuttrar som alltid skruvar ut sig och får instrumenten att vibrera och låta som ett skilsmässogräl mellan två matrisskrivare. Inte ok! Det kommer därför byggas ordentliga fästen för panelen.





                    Ca 30 sekunder senare så var den urplockad. och isoleringen mot torpedväggen bortplockad. Här skall det dämpas lite.



                    Jag tog plats på altanen och började riva bort vinylen.




                    Såhär ser originalfästen ut.. Nu är den iaf borttagen och det kommer ett nytt fint lager med svart vinyl med inslag av röd vinyl.



                    Dörrsidan är ganska enkel så jag antar att det blir en enkel design på bafflar här.




                    Nu har jag varit och hämtat stereon och HU:n blev en Alpine Alpine CDE-178BT vilket verkar vara en trevlig maskin.

                    Men mer om det senare..

                    Fridens liljor. / L
                    Mini Cooper goes Pioneer
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                    Volvo V50
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                    Sponsorer som håller mig flytande:
                    Pioneer, Stinger

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

                      Med några lager 4mm asfaltsmatta i dörrarna blir det som att stänga en mercedesdörr!
                      Testade detta -98/99 när vi tävlade med en cooper med Uppsala Bilradio "fylld"(?!) med Signat och PolkAudio.
                      Vi körde 5"kit i "brädan" och baslåda framför passagerarfötterna (saknade värmepaketet ibland..) och stegen istället för baksäte!
                      __________________
                      Mvh Jonas
                      Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                      8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

                        Skall följas med intresse!
                        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                        Team Ljudbyggaren
                        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                        3:e Plats Master OEM - SM 2018
                        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

                          Originally posted by joj View Post
                          Med några lager 4mm asfaltsmatta i dörrarna blir det som att stänga en mercedesdörr!
                          Testade detta -98/99 när vi tävlade med en cooper med Uppsala Bilradio "fylld"(?!) med Signat och PolkAudio.
                          Vi körde 5"kit i "brädan" och baslåda framför passagerarfötterna (saknade värmepaketet ibland..) och stegen istället för baksäte!
                          Anders Redigh nämde detta under ett garagebesök häromdagen. Skulle vara kul att se bilder på det även om detta inte byggs på det viset.
                          Dom är faktiskt ganska kraftiga i plåten ändå... Om dom inte har rostat upp då såklart.

                          Originally posted by carlr View Post
                          Skall följas med intresse!
                          Gött.. När ni slutat spränga bilar borta hos "er" så får vi ha ett garagebesök.

                          Lite har gjort iaf.

                          Det som jag stört mig på mest är instrumentpanelen som var i riktigt dåligt skick och flagnade av sig lacken så som en nödlösning så kläddes den förra året men nu skall det göras på riktigt. Beställde ett par nya fina ventilationsmunstycken från England till den.

                          En hundkoja har nämligen inte en fläkt som tar in friskluft utan enbart dessa munstycken som tar in lite fartvind. Det finns givetvis en defroster med av eller på knapp. Den låter då så illa så att man skiter i imman på rutan och istället vevar ner rutan och sticker ut skallen för att slippa höra den.. Då ser man ju perfekt och fläkten har då fungerat....
                          typ..

                          Sen finns det en vajer som går till en annan ventil som släpper in varmvatten till värmepaketet.. Denna funkar typ ibland..

                          Så om man vill vara säker på sin sak så lyfter man på huven och vrider spjället med tummen..

                          Nog om det..
                          I ett garagebesök hos Anders Redigh så ville jag att han skulle kika på brädan för att se om vissa vinklar skulle funka med Superstretchvinyl.
                          Givetvis så skakade han fram en ordentlig bit som jag kunde testa med.

                          Det garaget och ordningen i denna byggnad är något som jag inte förstår. Inte bara så skulle man kunna äta sin lunch direkt ifrån golvet, man kan också fråga typ "har du en äkta enhörning, en tändkulemotor och en torkad kamelfäll" och han skulle bära ner det från loftet direkt i oklanderligt skick.

                          Den vinden måste vara som garderoben i "narnia"

                          Ingen aning om hur han kan våga släppa in mig där!!?

                          Hursom så tog jag min bit vinyl och gasade hem med den lilla illbattingen till bil..







                          Jag la upp mitt offer på bordet och monterade ner mätarkassetten, inspekterade alla skador.





                          Spacklade upp skadorna.




                          Radiefräste kanten runt handsfacket. Jag slopar luckan till handsfacket och bygger en låda bakom panelen där man kan lägga grejor istället.




                          Skar sedan till vinylen och limmade med lite smurflim. Det fick dra i ett par timmar.



                          Tog sedan min favoritarbetsplats!! Massagebänken i vardagsrummet. Dock så verkar jag ha lånat ut min varmluftspistol till någon utan att minnas vem!!?? Störigt sådant.

                          Så jag snodde min frus hårtork (modell jet-motor).



                          Som hon snodde tillbaka med en gång. Det verkar vara någon slags känslig ägodel hos damer.. Bråka fan inte med hårtorken!!!

                          Lite som att hon frågar om jag kan köpa med mig ett par påsar jord när jag åker och handlar med V50:n.. Man kan liksom inte säga att kombibilen som VI köpte nu inte kan lasta något längre.
                          Då får man ta släpet och känna sig urfånig.

                          Samma som om man skojar om att låna en sax från hennes syrum för att man behöver klippa nylonstrumpa.
                          Man skämtar tydligen inte om sådant...

                          Typ såhär ser den annars söta frun ut då.



                          Hon var iaf vänlig nog pillig och sykunnig som hon är att fixa till vinylen i dom små hålen för blinkerslamporna som jag inte kom åt. Blev kalasfin alltihop

                          Sen vart det iväg till stan och lämna frugan som skulle göra stan osäker.



                          När jag kom tillbaka så ligger mr Lorenzo Jamar och hårar ner allt limmat.
                          Tack typ.




                          Sen kläddes intrumentbrädan innan jag monterade ihop mätarkassetten och tryckte dit HU:N

                          Blev snyggt och prydligt tycker jag.

                          Skulle sedan ha fortsatt men kände att jag får ingen arbetsro när det är så stökigt. Vi skall dessutom sälja huset i sommar hoppas vi och köpa större så en urrensning av bibliska mått skadade inte ändå.
                          Hade massa klädselbrädor som skall sättas upp som låg bakom bänkar och skit.

                          Så nu blev det gött att jobba igen tycker jag. Vilket fick mig att bli nyfiken på hur allas verkstäder ser ut där man arbetar, kanske borde starta en tråd om det.

                          Jag jobbar på fyra ställen kan man säga.


                          Vardagsrummet på massagebänken om det är "okladdiga jobb" riktigt skön arbetshöjd.

                          Studion om jag målar men ändå vill stå inne (fördelen är gött ljud) har faktiskt spelat in lite liveset med analoga synthar medans jag väntar på att limmet torkar.


                          Eller min verkstad som inte är helt vinterbonad tyvärr.


                          Eller i grannens verkstad som jag har plats i och egen nyckel.

                          SÅ det var allt för idag. Hoppas på ett par timmar i veckan nu.
                          Last edited by Landén; June 14, 2015, 23:32.
                          Mini Cooper goes Pioneer
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                          Volvo V50
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                          Sponsorer som håller mig flytande:
                          Pioneer, Stinger

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

                            Originally posted by Landén View Post
                            Gött.. När ni slutat spränga bilar borta hos "er" så får vi ha ett garagebesök.
                            Jag ska snacka med dem och se om de kan sluta spränga tillfälligt i alla fall
                            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                            Team Ljudbyggaren
                            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                            3:e Plats Master OEM - SM 2018
                            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mini cooper goes Phoenix Gold

                              Stor tumme upp för din ork!!
                              Blir grymt detta!

                              Comment

                              Working...
                              X