Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old March 5th, 2015, 21:55   #1
Backkungen
Senior Member

Rep Power: 77 Backkungen is a jewel in the roughBackkungen is a jewel in the roughBackkungen is a jewel in the rough
Default Citroen C5, SQ-bygge

Här är mitt SQ-projekt där jag har ambitionen att få till ett riktigt snyggt ljud med Hifiegenskaper. Jag är sedan många år intresserad av Hifi i allmänt men har begränsade erfarenheter av välljud i bil. Nåja, lite erfarenhet har jag sedan yngre dagar fast då med begränsad budget ;-)
Bilen jag haft sedan ny är en Citroen C5 kombi 2007 i mycket gott skick. Setupen består av en blandning av nya och begagnade grejer. Polkbasen hade jag sedan tidigare och jag hade turen att komma över lite Gladenprylar från Expoze som finns på det här forumet. Jag har också haft förmånen att handla ett Gladensteg av Ljudbyggaren.
Här nedan är min systemskiss:
Backkungen is offline   Reply With Quote
Old March 6th, 2015, 00:00   #2
ville91
Senior Member

Rep Power: 0 ville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these partsville91 is infamous around these parts
Default Re: Citroen C5, SQ-bygge

Bara en dsp som behövs inhandlas då? Torparn säljer en Helix dsp o han bor i Norrköping ! Lyssnar gärna någon gång! Bor i Valdemarsviks kommun
ville91 is offline   Reply With Quote
Old March 6th, 2015, 06:15   #3
kuhlin
Senior Member

Intressant! Nyligen haffat sammalika årsmodell, å på sikt ska den åxå uppdateras.
Hur gör du med org Hu? Den är ju delvis integrerad med iställningar för bilen.

Följer spännt!
kuhlin is offline   Reply With Quote
Old March 6th, 2015, 19:46   #4
Backkungen
Senior Member

Rep Power: 77 Backkungen is a jewel in the roughBackkungen is a jewel in the roughBackkungen is a jewel in the rough

Quote:
Originally Posted by ville91 View Post
Bara en dsp som behövs inhandlas då? Torparn säljer en Helix dsp o han bor i Norrköping ! Lyssnar gärna någon gång! Bor i Valdemarsviks kommun
Jag räknar med att klara mig utan DSP, i alla fall till en början. Huvudenheten har tidskomp och det sitter bra delningsfilter i 6-kanalsslutsteget så att jag ska kunna köra 3-vägs framsystemet fullaktivt.

Quote:
Originally Posted by kuhlin View Post
Intressant! Nyligen haffat sammalika årsmodell, å på sikt ska den åxå uppdateras.
Hur gör du med org Hu? Den är ju delvis integrerad med iställningar för bilen.

Följer spännt!
Som du säger styrs mycket av inställningarna för bilen via huvudenheten, ett annat problem är att huvudenheten har två antenningångar och rattfjärr.
Jag har löst problemet med Alpines interface APF-C101PSA. Med det interfacet har jag samma funktionalitet som tidigare inklusive fungerande parkeringssensorer.
Det enda som inte funkar är visning av låtar eller radiokanaler på originaldisplayen.
Det går inte heller att välja att visa bränsleförbrukningen permanent på displayen.
Det problemet löste jag delvis genom att först koppla in originalstereon, ställa in önskat läge på färddatorn och därefter byta till Alpinestereon utan att bryta strömmen. Tyvärr försvinner inställningen när man bryter batterispänningen.

För att kunna använda båda antennerna på bilen till Alpinestereon skaffade jag en aktiv antennadapter med dubbla fakrakontakter. http://www.brl.se/sv/artiklar/antenn...akra-audi.html
Det står att adaptern passar till Audi men den fungerar också utmärkt till min bil
Old March 6th, 2015, 20:22   #5
Backkungen
Senior Member

Utan stabila och dämpade dörrar blir det inget bra ljud.

Original har dörrsidorna en trång plastbrunn för montering av högtalarna, dessutom spelar inte originalhögtalarna ut i dörren då det sitter en skumplast/fuktskydd i vägen, på bilden nedan har jag redan skurit hål där.

Två lager silent coat klistrades på ytterplåten.

Öppningen mitt på dörren förseglades genom att popnita fast 0,8 mm aluminiumplåt jag köpt på Conrad. Två lager Silent Coat på insidan gjorde plåten stum och bra.

Innan popnitningen tätades det hela med Biltemas karosseritätning.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tat...atning-364829/

Plastbrunnen som var integrerad i dörrsidan kapades bort, planen var att istället tillverka en skräddarsydd MDF-ring att skruva fast i dörren.

Efter en hel del modellerande och anpassning hittade jag till slut den optimala formen på min MDF-adapter. Den nyinköpta handöverfräsen kom väl till pass för att tillverka ringarna.

I morgon hoppas jag hinna sätta fast MDF-adaptern och lägga igen resterande öppningar i dörren
Old March 7th, 2015, 21:34   #6
Backkungen
Senior Member

Sådär ja, då är vänsterdörren tätad, dämpad och klar. 20 ark med Silent Coat gick det åt till en dörr MDF-baffeln sitter också som gjuten, stadigt värre. Lyckades också få igenom högtalarkabeln genom originalmuffen, trångt som satan men med pianotråd och silikonspray löste det sig.
Nu ska det på lite dämpmaterial på dörrsidan och sedan ska det vara fit for fight.

Old March 8th, 2015, 22:13   #7
Backkungen
Senior Member

Nu är även dörrsidan dämpad och klar, här en bild under pågående arbete

Känns bra att få dörren intakt igen, den känns brutalt gedigen nu så jag hoppas att allt arbete kommer att löna sig :-)

Tog ett dämpvarv på bagaeluckan också när jag ändå var i farten, det var ju kanonväder i eftermiddags så det gick att stå på garageuppfarten utan att frysa ihjäl.
Bakluckan var löjligt odämpad från fabrik, kolla filmen här:

http://vid1383.photobucket.com/album...ps98w6t23n.mp4

Det blev lite skillnad efteråt kan man säga:

http://vid1383.photobucket.com/album...psrfqn3h5y.mp4

Problemet nu är att de gamla slitna gasfjädrarna till bakluckan knappt orkar med vikten, det blir väl att byta till nya fräscha i samband med att taket dämpas.
Old March 9th, 2015, 12:33   #8
Backkungen
Senior Member

Med båda dörrarna klara var man ju bra sugen på att montera högtalare för att kunna göra en provlyssning.
Därför kopplade jag igår kväll snabbt in ett tvåvägs DLS C6A jag hade sedan tidigare. Effekten i Alpinehuvudenheten fick duga för att ha något att lyssna på så länge tills mitt riktiga Gladensystem är på plats.
Denna enkla setup gav förvånansvärt bra klipp med bra definition, attack och botten i midbasen. På minussidan hamnar en lite tjock resonanskaraktär längre upp i midbasen.
Ljudbilden är för övrigt luftig och lättlyssnad.

Ett irriterande skallrande uppstår också någonstans i dörrarna vid högre volymer. Det låter som att det kan vara fönsterhissmotorerna som skallrar Någon som känner igen sig i detta och kan ge tips på botemedel?
Old March 9th, 2015, 17:31   #9
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 608 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Enligt mina erfarenheter av rigorös dämpning av dörrar är att man kan höra små irriterande ljud från knappar och andra reglage.
Dessa fanns där tidigare också men maskerades av andra betydligt högre missljud.
Nu har jag inte erfarenhet av just C5an, men kolla även så du inte har lösa kablar eller clips som ej sitter fast utan vibrerar mot dörrbeklädnaden!

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi, Gladen och RS Audio, gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge
Nonne is offline   Reply With Quote
Old March 9th, 2015, 17:37   #10
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 608 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

En annan sak som slår mig när jag tittar på dina bilder, det är att du skulle även dämpat din dörrklädsel med mjukt material.
Du har otroligt många reflexer (ej vibrationer) som hoppar mellan dörrplåt och klädsel.

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi, Gladen och RS Audio, gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge
Nonne is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules