Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dålig vidhäftning, Fastbond 30 kontaktlim?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dålig vidhäftning, Fastbond 30 kontaktlim?

Jag provade det blåa vattenbaserade kontaktlimmet 3M Fastbond 30 för vinylbeklädnad.
    Mot MDF hugger limmet jättebra men men jag upplever att vidhäftningen mot spacklade ytor är riktigt dålig. Finns det några tips för bättre vidhäftning mot de spacklade ytorna?

Re: Dålig vidhäftning, Fastbond 30 kontaktlim?

Låter du limmet torka i åtminstone 8 timmar innan du börjar arbeta?
    Jag har klätt på en del spacklade ytor, brukar visserligen lägga svart Hagmans lack för att avslöja ojämnheter innan jag lägger lim.
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Jag har inte haft några problem med "smurf"-limmet bara jag låtit båda ytor torka ordentligt innnan jag börjat. Hade bråttom att klä någon gång och det hade inte legat tillräckligt länge, då hade jag problem med vidhäftningen.
      ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...

Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
      Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
      Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
      Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
      1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
      3:e Plats Master OEM - SM 2018
      8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

Comment

Som dom andra har jag aldrig heller upplevt några problem med det limmet. Jag har alltid sprutat på ett rejält lager med tryckluftdriven färgspruta och sedan har det fått torka 1dygn och sedan har jag lagt ihop ytorna och värmt med varmluftpistol.

Comment

Tack för er input. Jag pratade med Top´n Trim tidigare idag och de råd jag fick var att alltid använda spruta vid påläggning och att inte lägga limmet för tjockt då det försvårar torkprocessen. Det är också viktigt att precis som ni skriver låta limmet torka ordentligt, till exempel över natten. Annars menar Top´n Trim att limmet ska fästa mot det mesta.

Det knepiga är att jag har gjort så som Top´n Trim beskriver men ändå har problem med vidhäftningen mot spacklet. Möjligen att jag lagt lite för tjockt med lim, jag ska göra ett nytt försök så får vi se.

Comment

Har upplevt dålig vidhäftning när man torkat rent med kemikalier innan man limmar.
            Slipa ytan och torka av med vattenfuktig trasa innan...

Comment

Som Johan skriver: Slipa inte spacklet till lackfinish utan avsluta med typ 60-80k och sedan torka av med fuktad trasa så fäster det bra även på spackel.
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Tack för värdefulla tips! Det finns mycket kompetens på det här forumet :-)

Comment

Jag använder Max 80 papper eller rasp för att rugga ytan, lagom Goa repor syns inte men däremot upphöjningar.

Jag har varit på Top n Trim när dom klätt inredningar, när Stefan sprutade på Fasbond 30 så såg man knappt den blå färgen
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                  X