Börjar med ett par bilder på bilen:
Detta är mitt entusiastfordon som jag förbättrar vintertid och sedan när det är säsong så får den gå på byn och till några träffar.
Det är alltså en BMW e39 M5 från 2001 med en 5 liters V8 på 400hk och 6vxl manuell låda.
Le mans blåmetallic med svart skinninredning, alcantaratak, klädd instrumentpanel och dörrsidor, navi, tv, trådlös telefon, glastaklucka, elgardin i bakrutan, dubbla rutor i dörrarna, elstyrda stolar osv.
Står på Work Rezax II 20" smidda 3-delade splitfälgar.
Tills i år har den fått D2 coilovers, nylackad front, fälgarna samt ett par andra kosmetiska och maskinella förbättringar.
Nu till det som är relevant hit. Bilstereon. Från fabrik satt det Hifi professional med cd-växlare, bandare, slutsteg och tre-vägs fram. CD är ju lite utdaterat och sedan lät det inte kul alls. Överlevde med detta förra året men nu var det dags att göra något åt det.
Målet var en diskret installation som inte skulle synas nämnvärt samt att bilen inte skulle modifieras på något sätt. Finns bara 129 st faceliftade E39 M5 i Sverige så det är ingen bil man börjar kapa eller borra i. Samtidigt skulle det spela oerhört mycket bättre än original med bättre anslutningsmöjligheter.
Så det jag började med var framsystemet.
Ett 5,25" kitsystem från ESX köptes in. Det var det bästa jag hittade som klarade kraven på monteringsdjup med en rimlig prislapp.
Midbasarna sitter monterade i ett par plastlådor från fabrik
Tanken var att fortsatt nyttja plastlådorna. Jag sparade original och köpte en uppsättning likadana från skroten. De fick sig sedan en omgång med STP silver.
Efter detta så monterades midbasarna i plastlådorna. Jag plockade av ringen som satt ovanpå korgen på midbasarna och satte den under korgen vilket gjorde det enklare att få det 100% tätt mot baffeln.
Sedan klippte jag även ut någon form av Silent coat matta jag hade liggandes som jag satte runt midbasarna så att upphängningen inte skulle ta emot dörrsidan när den sitter på plats.
Dörrsidorna dämpades med STP silver runt där midbasarna sitter monterade.
Diskanterna monterades i dörrsidan bakom originalgaller.
Midbaslådorna monterade i dörren.
Dörrsidor på plats. Gick på utan problem.
Jag plockade ut cd-växlaren och la den på hyllan. Ersatte platsen där den har suttit med en skiva som jag sågade till och klädde med svart högtalarmatta. På denna monterades delningsfilterna till kitsystemen. Eftersom originalslutsteget sitter där så kunde jag nyttja original högtalarkablage till dörrarna. Högtalarkablarna snyggades till med robotslang.
Slutsteg till framsystemet är Impact HC250.2 som lämnar 2x250wrms @ 4 ohm vid 13.8V. Det är ett riktigt trevligt 2-kanalsteg som även är 1 ohm stabilt. Hade två st i 540in det ena får ligga på hyllan och vila nu tillsvidare.
Fortsättning följer..
Detta är mitt entusiastfordon som jag förbättrar vintertid och sedan när det är säsong så får den gå på byn och till några träffar.
Det är alltså en BMW e39 M5 från 2001 med en 5 liters V8 på 400hk och 6vxl manuell låda.
Le mans blåmetallic med svart skinninredning, alcantaratak, klädd instrumentpanel och dörrsidor, navi, tv, trådlös telefon, glastaklucka, elgardin i bakrutan, dubbla rutor i dörrarna, elstyrda stolar osv.
Står på Work Rezax II 20" smidda 3-delade splitfälgar.
Tills i år har den fått D2 coilovers, nylackad front, fälgarna samt ett par andra kosmetiska och maskinella förbättringar.
Nu till det som är relevant hit. Bilstereon. Från fabrik satt det Hifi professional med cd-växlare, bandare, slutsteg och tre-vägs fram. CD är ju lite utdaterat och sedan lät det inte kul alls. Överlevde med detta förra året men nu var det dags att göra något åt det.
Målet var en diskret installation som inte skulle synas nämnvärt samt att bilen inte skulle modifieras på något sätt. Finns bara 129 st faceliftade E39 M5 i Sverige så det är ingen bil man börjar kapa eller borra i. Samtidigt skulle det spela oerhört mycket bättre än original med bättre anslutningsmöjligheter.
Så det jag började med var framsystemet.
Ett 5,25" kitsystem från ESX köptes in. Det var det bästa jag hittade som klarade kraven på monteringsdjup med en rimlig prislapp.
Midbasarna sitter monterade i ett par plastlådor från fabrik
Tanken var att fortsatt nyttja plastlådorna. Jag sparade original och köpte en uppsättning likadana från skroten. De fick sig sedan en omgång med STP silver.
Efter detta så monterades midbasarna i plastlådorna. Jag plockade av ringen som satt ovanpå korgen på midbasarna och satte den under korgen vilket gjorde det enklare att få det 100% tätt mot baffeln.
Sedan klippte jag även ut någon form av Silent coat matta jag hade liggandes som jag satte runt midbasarna så att upphängningen inte skulle ta emot dörrsidan när den sitter på plats.
Dörrsidorna dämpades med STP silver runt där midbasarna sitter monterade.
Diskanterna monterades i dörrsidan bakom originalgaller.
Midbaslådorna monterade i dörren.
Dörrsidor på plats. Gick på utan problem.
Jag plockade ut cd-växlaren och la den på hyllan. Ersatte platsen där den har suttit med en skiva som jag sågade till och klädde med svart högtalarmatta. På denna monterades delningsfilterna till kitsystemen. Eftersom originalslutsteget sitter där så kunde jag nyttja original högtalarkablage till dörrarna. Högtalarkablarna snyggades till med robotslang.
Slutsteg till framsystemet är Impact HC250.2 som lämnar 2x250wrms @ 4 ohm vid 13.8V. Det är ett riktigt trevligt 2-kanalsteg som även är 1 ohm stabilt. Hade två st i 540in det ena får ligga på hyllan och vila nu tillsvidare.
Fortsättning följer..
Comment