Announcement

Collapse
No announcement yet.

Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

    Sprang på ett lite kul test:

    http://www.npr.org/sections/therecor...-audio-quality

    Mig gick det inte jättebra för, hur går det för er?
    Dra på lite volym och lyssna med den bästa utrustning ni har (såklart).

  • #2
    Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

    Helt klart klurigt. Prövade med ett par logitech hörlurar (G35) som låg tillgängliga. Tyckte mig höra skillnad på de flesta spåren, varav jag lyckades välja rätt på 2an, 5an och 6an. Jag försökte lyssna efter detaljer som mer eller mindre föll bort på de sämre spåren eller framstod som mer tydliga på de mer högupplösta spåren.

    Dock så lyckades jag välja lägsta kvaliteten på ett par spår också, så förmodligen pekar det på att jag hade tur på dem spåren som jag valde "rätt" på, eller att jag var lite okoncentrerad i början.
    Kort och gott, jag hör ingen enorm skillnad med mitt headset..
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

      Jag hade inte tillgång till bästa utrustningen, utan tog det via laptopen och hörlurar.
      5/6 hade jag

      Comment


      • #4
        Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

        Har inte gjort just den testen men provade den Pioneer hade förut, ett tips: Lyssna på informationen i subben....
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

          Kul test! Jag provade igår kväll i bilen med en enkel setup, Iphone 5 via en Alpine 178 BT kopplad till ett par DLS C6A. Det var inte helt enkelt att höra tydliga skillnader med den setupen. Det kändes som att anläggningen inte var tillräckligt transparent och högupplöst för att lätt kunna göra en bedömning även om jag uppfattade försämringar/förbättringar på några spår.
          Gissade rätt i ungefär hälften av fallen och lyckades precis som ppk välja sämsta kvaliteten på något spår. Vissa spår tyckte jag var svårare än andra att höra skillnader på, Suzanne Vegas Tom´s Diner tyckte jag var särskilt svår att uppfatta skillnader på.
          Jag tror att man måste lyssna flera gånger på de olika spåren då det är mycket information som ska tas in på en gång, speciellt på de spåren man inte hört förut.

          Jag ska prova igen i ett par hörlurar jag vet brukar avslöja det mesta.
          Det som Hewi skriver om subben låter intressant, det ska jag lyssna efter.
          Last edited by Backkungen; June 4, 2015, 13:58.

          Comment


          • #6
            Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

            Här är också en intressant diskussion i ämnet:
            http://www.reddit.com/r/Music/commen...y_npr_quiz_to/

            Comment


            • #7
              Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

              Det beror på hur mycket komprimerad den är.Jag använder själv ett analysprogram som läser av skivors komprimering.Finns gratis att hämta på LTS hemsida.

              Man börjar höra skillnad på komprimering vid c:a 1,5db skillnad,om man har en riktigt bra ofärgad anläggning,i ett helt tyst rum,med ventilation avslagen.

              Vid 3db skillnad så är det lättare att höra skillnaden.

              Det som först märks,är att låten blir lite lugnare och mer tillbaka lutat i ljudbilden.Och låter renare.

              Vill man gå ännu längre med att slippa komprimerad musik,så måste man leta efter skivor före 1992.Där går oftast gränsen för när dom började förstöra skivorna med att komprimera dom.

              Vill man gå ännu länge,så ska man bara ha skivor mellan -82-87.Då är det ganska säkert att dom inte är komprimerade (finns undantag-oftast hårdrock).Vid -88-89 så började man så "smått" med diskanthöjning på skivorna,vilket gör att dom blir lite vassa i toppen på låtarna.

              1990-1992.Så började man även med att höja basen lite,vilket gjorde att diskanthöjningen man började med innan,inte kändes lika påtaglig.

              Summering:
              Är man riktigt kräsen och vill hitta okomprimerad musik,så är största chansen på skivorna mellan 1982 till 1987.
              Last edited by Välljudsfantast; June 5, 2015, 06:37.

              Comment


              • #8
                Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

                Originally posted by Välljudsfantast View Post
                Är man riktigt kräsen och vill hitta okomprimerad musik,så är största chansen på skivorna mellan 1982 till 1987.
                Tyvärr gjordes inte något lyssningsbart på den tiden

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

                  Originally posted by zrken View Post
                  Tyvärr gjordes inte något lyssningsbart på den tiden
                  Nej visst,det var ju bara! (Dire strait),(Toto),(Elo),(Elton John),(Madonna),(Michael Jackson),(Yello). m.m.

                  tyvärr så kan man nog vända på det-Det görs inte mycket lyssningsbart idag,det mesta är helt sönderkomprimerat.
                  Last edited by Välljudsfantast; June 5, 2015, 13:28.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

                    Originally posted by Välljudsfantast View Post
                    -Det görs inte mycket lyssningsbart idag,det mesta är helt sönderkomprimerat.
                    Poäng tagen

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

                      Originally posted by Välljudsfantast View Post
                      Summering:
                      Är man riktigt kräsen och vill hitta okomprimerad musik,så är största chansen på skivorna mellan 1982 till 1987.
                      Utan att vara någon bakåtsträvare håller jag inspelningar från sjuttiotalet högt, jag har många LP från den tidsperioden med en härligt organisk närvaro och svårslagen ambiens, kanske beroende på att det var innan digitaltekniken i sin barndom gjorde intrång och ljudet i mitt tycke blev hårt, platt, sterilt och tråkigt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

                        Originally posted by Backkungen View Post
                        Utan att vara någon bakåtsträvare håller jag inspelningar från sjuttiotalet högt, jag har många LP från den tidsperioden med en härligt organisk närvaro och svårslagen ambiens, kanske beroende på att det var innan digitaltekniken i sin barndom gjorde intrång och ljudet i mitt tycke blev hårt, platt, sterilt och tråkigt.
                        Det är därför en del har gått tillbaka till vinyl.bara för att det mesta av dagens musik på cd är sönder komprimerad.

                        Vinylen är inte alls förstörd på samma sätt som cd.

                        Det som är nackdel med vinyl är ju den distorition som uppstår när nålen mekansikt läser av skivan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

                          Jo precis, för och nackdelar med allt. En LP-spelare av riktigt hög kvalitet blir ju också snabbt väldigt dyr.
                          En dröm jag har är en Revoxbandare där man kan spela upp inspelningens mastertape eller tidiga kopior på den. Det skulle vara rätt fränt att installera en sådan i kofferten, nu fick jag lite idéer för framtiden
                          Vi får nog trots allt tacka digitaltekniken och det digitala mediet för utvecklingen inom bilstereo. Hur hade det annars sett ut idag?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

                            En annan sak folk inte tänker på vad gäller komprimering (i form av att rippa skivor) är att hur snabbt den läses av och hanteras påverkar med.

                            Jag har lekt en hel del med rippande i mina dagar och märkt att ju snabbare man rippar ju sämre blir det oavsett komprimeringsgrad.
                            Jag har lyckats få 192or att låta bättre än 320or...aj aj aj. 1x hastighet mot 10x hastighet gjorde STOR skillnad.

                            Fast skall vi snacka okpmprimerat överjag så tror jag inte att folk vill ha hårddiskar på ngr TB i bilarna för att kunna lyssna på musik.
                            Polarn är med i en syntgrupp och mastrar o producerar deras musik och innan slutmastring så tar låtarna upp runt 100MB per minut kontra 10MB per minut vid slutmastring (1411KB/s i slutmastring, vad bitraten är innan det vågar jag inte tänka på. Kan fråga honom)
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #15
                              Re: Testa om du hör skillnad mellan komprimerad och okomprimerad musik

                              Vad jag inte begriper är varför inte alla huvudenheter klarar av att spela upp FLAC, de enda som grejar det är billiga 500-kronors spelare och några rejält dyra Pioneer. Vad är det som bromsar?

                              Å andra sidan kanske det inte spelar någon roll i och med att källmaterialet är sönderkomprimerat redan på skivan...

                              Comment

                              Working...
                              X