Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion HCCA 12.2

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Orion HCCA 12.2

det vet jag tänkte mest att slutna konstruktioner gärna vill ha lite mera kräm för att poppa lite.
    Så har jga upplevt det iaf...eller är jag helt ute och cyklar? Man är något övertrött så skulle inte bli förvånad
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

Comment

Originally posted by Mats H View Post
      Nix. 1 Bell som alltså är 10dB är en upplevd fördubbling. 3 dB är en märkbar förändring, men inte påtaglig.
      För att märka hur mkt 3db är kan du vrida över balansen till vänster eller höger fullt och sen vrida över till mitten och du kommer då uppleva en ökning på 3db och en dubblering av effekten.
      Och det märker du skillnad på!... vet inte vilken db skala du har i tanken.men stämmer inte med det jag lärt mig!.. Men jag har haft fel förut..... en gång
      Last edited by Drumheadz; November 6, 2009, 15:57.

Comment

Originally posted by Drumheadz View Post
        För att märka hur mkt 3db är kan du vrida över balansen till vänster eller höger fullt och sen vrida över till mitten och du kommer då uppleva en ökning på 3db och en dubblering av effekten.
        Och det märker du skillnad på!... vet inte vilken db skala du har i tanken.men stämmer inte med det jag lärt mig!.. Men jag har haft fel förut..... en gång
        Vad jag vet finns det bara en "dB-skala" och den är framtagen av Alexander Graham Bell för typ hundra år sedan. Den baseras på att 1 bel (enheten för ljudtryck) = en upplevd fördubbling av ljudtrycket. dB är en tiondels bel och är en logaritmisk dimensionslös enhet som beskriver ett förhållande mellan två värden inom samma enhet.

Vad din balanskontroll har med detta att göra förstår jag inte?

Jag bara försöker klargöra alla begrepp som folk slänger ur sig så ta inte illa upp.
        sigpic

-C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Försökte förklara att 3db upplevs som en fördubbling och det går enkelt att använda Balancen på din stereo för att kolla hur 3db upplevs!..
          genom att vrida över balancen till ena sidan då du använder hälften av vad din förstärkare har i kraft.
          När du sen vrider över så bägge kanalerna spelar alltså hela förstäkarens kraft alltså en fördubbling av kraften och du kommer uppleva det som en fördubbling av ljudtryck och det är 3 db.
          vart det för krångligt för dig?!...
          Teori är kul men welcome to the real world !! ; ))

Comment

Fast det är fortfarande 10 db som upplevs som en fördubbling. Lite synd att smutsa ner hans tråd, men jag kunde inte låta bli.

Vi kan väl fortsätta diskutionen i någon annan del av forumet istället?
            Last edited by Softis; November 6, 2009, 18:04. Reason: Stavning
            Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
              Fast det är fortfarande 10 db som upplevs som en fördubbling. Lite synd att smutsa ner hans tråd, men jag kunde inte låta bli.

Vi kan väl fortsätta diskutionen i någon annan del av forumet istället?
              Så du menar att det behövs dubbla effekten för att uppleva 10db ökning av ljud tryck?? i så fall borde alla SPL´are bli glada då allt blivit billigare helt plödsligt

Comment

Dubbla effekten = 3 db ökning.

10 db = dubbelt så högt

Comment

Originally posted by Softis View Post
                  Dubbla effekten = 3 db ökning.

10 db = dubbelt så högt
                  Då är jag med vart lite krångligt för mig med icke akademisk bakrund. !! ; ))

Comment

Vem har akademisk bakgrund? (vad nu det är)

Comment

"Ljudstyrkan fördubblas vid var 3:e dB. Men för att vi skall uppfatta det som att ljudet blivit dubbelt så starkt krävs 8-10 dB:s ökning, så det är lite lurigt. Men energin i ljudet fördubblas när man ökar ljudvolymen 3 dB."

Comment

Då är jag med vart lite krångligt för mig med icke akademisk bakrund. !! ; ))
                        Kul med folk som är tvärsäkra innan dom är riktigt säkra......

Att du upplever ett stor förändring med din balansgrej är förmodligen att det ökar mer än 3dB. Slut på OT.
                        Last edited by Mats H; November 6, 2009, 22:10.
                        sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Vill inte vara otrevlig men läs första posten så förstår du att jag inte är intresserad mvh Dagge
                          Okey bara fundera eftersom du buda på mina cdt så tänkte jag att vi kunde slå två flugor i en smäll givetvis skulle jag betala mellan skillnad.

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                            Kul med folk som är tvärsäkra innan dom är riktigt säkra......

Att du upplever ett stor förändring med din balansgrej är förmodligen att det ökar mer än 3dB. Slut på OT.
                            Och hur ska den kunna göra det??!.. Då det väl är fastställt att en fördubbling är 3db? eller hur. Du värkar inte va så tvärsäker själv om jag ska va helt ärlig.
                            Men det är klart Messersmiths finns på alla forum

Comment

Originally posted by Svenn3SaataN View Post
                              "Ljudstyrkan fördubblas vid var 3:e dB. Men för att vi skall uppfatta det som att ljudet blivit dubbelt så starkt krävs 8-10 dB:s ökning, så det är lite lurigt. Men energin i ljudet fördubblas när man ökar ljudvolymen 3 dB."
                              Det är vad jag sagt hela tiden men verkar vara extremt svårt att greppa!..
                              Har jobbat som ljud/PA tekniker i 15år och så har det varit hela tiden dubblerad effekt=3db.
                              Sen tyckte i alla fall jag att det är enkelt att göra en jämförelse i verkliga livet med att använda en balance kontroll och vrida över från en kanal till bägge =3db skillnad!...
                              Dock har jag aldrig varit så intresserad av db skalan då jag har varit mer intresserad att det låter bra och det måste va huvud saken

Comment

Nog för att detta tjatet är ett lysande sätt att uppa en annons men, varför tjatas det om sånt här i en säljes annnons?

Hade det inte gjort sig bättre i PM eller en egen tråd?

Bara nyfiken?

Comment

Working...
                                X