Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådförslag...

Lådförslag till en GZ Uranium GZUW 12XII
    http://www.ground-zero-audio.com/english/05_uw12xii.htm
    Voice Coil Diameter mm / inch 75 / 3"
    Impedance Ohm 2 x 2
    FS Hz 42.8
    Qms 6.76
    Qes 0.57
    Qts 0.53
    Vas Liter / cu.ft. 21,8
    Xmax mm / inch 40
    SPL dB/m 87
    BL TESLA – M 20
    Power W/ RMS 1500W RMS Power
    Lochausschnitt - Mounting hole - Diametre de decoupe mm / inch 284
    Einbautiefe - Mounting depth - Profondeur de montage 183

Sitter en iofs för stor låda nu.. 50l o 4" port som är 12cm lång.. men jag tycker basen "plonkar" för mycket... hade 25cm port förut och den spelade bra då... meeeeeen bara djupbas...
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

Re: Lådförslag...

Lådan får en hyfsat peakad frekvensgång med den lådan ifall man tar med kupeförstärkningen i beräkningen, men ändå inte någon utpräglad "entons-peak". Så visar åtminstone teorin, men som vanligt kan verkligheten vara annorlunda.

Mitt förslag är iaf mindre låda, så att peaken blir bredare och ger jämnare ljud. Dock kommer nog slotport att vara nödvändigt eftersom portlängden naturligtvis drar iväg.

Hade tänkt mig kanske 30 liter netto avstämt till omkring 40 Hz, porten görs 129 cm2 (30x4,3 cm i uträkningen) och totalt 69 cm lång. Ska funka med 1000 W inmatad effekt, kör man 1500 W så gäller det att alla kanter är rejält avrundade. Åter igen teori.

Comment

Vilken typ av sluten passar den i ?
      BilstereoPiraten
      CDT Fantast

Comment

Originally posted by Optima View Post
        Lådan får en hyfsat peakad frekvensgång med den lådan ifall man tar med kupeförstärkningen i beräkningen, men ändå inte någon utpräglad "entons-peak". Så visar åtminstone teorin, men som vanligt kan verkligheten vara annorlunda.

Mitt förslag är iaf mindre låda, så att peaken blir bredare och ger jämnare ljud. Dock kommer nog slotport att vara nödvändigt eftersom portlängden naturligtvis drar iväg.

Hade tänkt mig kanske 30 liter netto avstämt till omkring 40 Hz, porten görs 129 cm2 (30x4,3 cm i uträkningen) och totalt 69 cm lång. Ska funka med 1000 W inmatad effekt, kör man 1500 W så gäller det att alla kanter är rejält avrundade. Åter igen teori.
        Och vad blir låd disten på en sådan konstruktion

Comment

Låd dist?

Nu vet jag inte riktigt vad du menar.

Comment

Låd dist?

Nu vet jag inte riktigt vad du menar.
            Det är när det inre trycket i lådan över stiger 160db då får man en dist som sker inne i lådan .

Comment

Jag tror nog inte att trådskaparen är speciellt intresserad av detta, dessutom vet jag inte vilket program som brukar visa/mäta såna saker.

Comment

Fränt med dist om det betyder att det spelar över 160 i lådan, då kan jag gärna ta lite dist utanför också
                Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Jag tror nog inte att trådskaparen är speciellt intresserad av detta, dessutom vet jag inte vilket program som brukar visa/mäta såna saker.
                  Jag vet inte vilka prog ni kör med men det finns prog där man kan simulera med uppvärmning av talspole och hur det påverkar Q värdet av lådan sen kan man få ut var lådan börjar att dista.

Comment

Originally posted by Softis View Post
                    Fränt med dist om det betyder att det spelar över 160 i lådan, då kan jag gärna ta lite dist utanför också
                    Dist dödar element =poff

Comment

Musiksignaldistorsionen värmer upp talspolen extra mycket och gör att den går sönder mer lätt än när signalen är distorsionsfri, det håller jag med om, men då är det ju elementet som distorderar (inte lådan i sig själv).

Uppvärmningen av talspolen gör även att elementets parametrar ändras, vilket i sin tur innebär ändrat Q-värde på lådan. Det betyder att lådberäkningsprogrammens kurvor inte stämmer med verkligheten.
                      Last edited by Optima; September 10, 2011, 22:47.

Comment

Originally posted by MR X View Post
                        Dist dödar element =poff
                        Jag vet, lät bara kul när det kommer någon okänd med konstiga påståenden

Comment

Originally posted by Softis View Post
                          Jag vet, lät bara kul när det kommer någon okänd med konstiga påståenden
                          Även ökända kan sitta på stora kunskaper?

Comment

Originally posted by MR X View Post
                            Även ökända kan sitta på stora kunskaper?
                            Helt klart, men det vet man ju inte förrän man sett det

Comment

Working...
                            X