Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till cerwin Vega vegaline 124

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Låda till cerwin Vega vegaline 124

Tjo!
    jag har införskaffat mig en vegaline 124 bas att ha och "leka" med tills jag köpt något värre.. !

Jag skulle vilja ha hjälp med en förslag på låda till den.

De rekommendationer jag hittat är:

50 liter med en slotport 150cm2 440 lång tror avstämningen blir 38hz.
    eller 40 liter 4" 300 lång samt 30 liter sluten.

Vilken av dessa lådor tror ni skulle passa bäst ?? jag vill ha djuup bas samt även kunna dra på rejält.. !
    Någon som har haft en sådan här bas får gärna ge sin feedback på nämnda bas !!

Re: Låda till cerwin Vega vegaline 124

Lådan på 50 liter borde kunna spela aningen högre. Avstämningen ligger runt 40 Hz enligt mina beräkningar, men någon Hz hit eller dit kan det dock skilja i beräkningarna hos olika program.

I manualen till dessa basar (Vegaline-serien) rekommenderas omkring 35 Hz, både för "moderat effekt" och "hög effekt".

Comment

Okej! Blir nog en 50 liters låda då, Optima verkar ju vara lådgurun här på forumet
      så jag kör på hans förslag... .
      det enda jag funderar på är slotporten, den kommer ju bli "smal" t ex 350 lång och 43 bred jag tycker det känns som det finns risk för blåsljud när spalten är så smal eller har jag fel?? det är väl iofs just för att spalter inte har samma problem som vanliga runda portar som ofta avger blåsljud vid höga ljudtryck om man inte använder t ex aeroport som just slotport används eller har jag fel??

Comment

Nu håller jag på o skissar på en låda. men jag har problem att räkna ut längden på slotporten.

Måtten på slitsen är 46x330mm hur lång blir då porten om jag vill ha en avstämning på 38 hz ??? lådan är på 49,9 Liter

Comment

Det går inte att få till 38 Hz avstämning om hela porten ska sitta inuti lådan. Porten kommer att ta upp för mycket plats, vilket gör att den blir nästan "oändligt lång" för att komma ner till 38 Hz.

Som exempel ger 75 cm lång port ungefär 42 Hz avstämning när man har räknat med både bas och port, vill man då minska avstämningen sjunker så måste porten förlängas och då tar porten upp ännu mer plats och nettovolymen minskar (vilket ger ännu längre port osv osv).

Det finns åtminstone två sätt att komma runt problemet, antingen görs byggvolymen större eller så dras porten på utsidan av lådan.

Comment

hm nu blev det rörigt.. Om man kollar på exemplen på lådor jag sett rekommendationer på så skulle 50 liter med en slotport på 150cm2 440 lång ge en avstämmning på 40 hz enligt dina beräkningar. nu är lådan på 49,9 liter och slitsen blir på 151,8cm2. det är ju inte mycket som det diffar mot det ursprungliga förslaget(49,9L 151,8cm2). Kan man göra tex slitsen mindre eller större för att få till längden på porten? 440mm är så långt det får bli max för att den ska få plats i lådan..! Eller hur stor låda rekomenderar du ,samt mått på slotport med överkomlig längd samt slits?? hmm det här med beräkningar är inte min starka sida.. så de blev lite rörigt....

Comment

http://www.bilstereoforum.se/showpos...&postcount=538

Där har jag föreslagit 50 liter och 44 cm lång 150 cm2 slotport, men observera att det även står "netto" (viktigt). Det innebär att lådan ska byggas så att det blir kvar 50 liter när både bas och port sitter i lådan.

Om jag förstår dig rätt så har du inte byggt porten ännu?

Det skulle kunna funka med 35 mm i innerbredd hos porten (istället för 46 mm), då borde det gå att få ca 40 Hz med 44 cm lång port när både basen och porten sitter i lådan. Fast arean på porten har då hamnat på 115,5 cm2 och alla kanter bör rundas av för säkerhets skull så att inte flåsljud uppstår.

Porten går ju annars att vinkla utan problem, då kanske det får plats med längre?

Comment

hm okej,de verkar ju vettigt. har sett att en 12"bas tar upp ca 3,8L det ger 53,8L men sen ska även portens volym med
                jag får en port med måtten 300x50x440 till 6,6 Liter. Ska lådan vara på 60,4 liter med port och element inräknat för att få 50 liter med bas o port?? alltså en låda med inner måtten: 500mm bred,300mm hög samt 403mm djup=60,4L
                Last edited by cerwinsky; March 12, 2011, 17:50.

Comment

Nu är du inne på rätt spår, helt klart.

Två små detaljer bara, man får ta med portmaterialet i portvolymberäkningen och sedan kan man räkna bort baffelmaterialtjockleken. Har du tex 22 mm material överallt så blir det alltså sammanlagt 72 mm portbredd, sedan försvinner 22 mm i baffeln och kvar är 418 mm portlängd.

Räknar vi nu på hur stor plats porten tar upp inuti lådan så är det 300x72x418= ca 9 liter.

Comment

okej!
                    jag ska använda 19mm MDF,då blir det alltså 300x69x421=8,7L Så lådan ska vara på 62,5 Liter ?? 50+3.8+8.7=62.5

Comment

Japp, håller med helt.

Comment

woho 1-0 till mig.. Då har man lärt sig nått nytt idag med härligt.. Tackar o bugar för hjälpen...!!!

Comment

Jag köpte ett par Cerwin Vega 124 när de kom, men eftersom lådförslagen inte riktigt passade min bil så åkte jag förbi Backe och han fick mäta upp elementen.
                          Det var inte mycket som stämde med specen från fabrik

Med de nya (riktiga) parametrarna så blev det istället två slutna lådor.
                          Om jag minns rätt så var känsligheten bara 88dB...
                          Tillsammans med ett Rockford Fosgate Punch 200 poppade det väl skapligt, tills allt blev stulet :-(

Comment

Originally posted by Fluffy View Post
                            Det var inte mycket som stämde med specen från fabrik
                            Sånt beror även på om man har gjort en "break in" på elementet innan uppmätningen, men det skiljer säkert ändå en del tror jag. De parametrar som anges är väl en sorts grundreferens, sedan är frågan hur exakt tillverkningsmetod fabriken har så att parametrarna följer referensen någorlunda.

Originally posted by Fluffy View Post
                            Om jag minns rätt så var känsligheten bara 88dB...
                            Gör man en teoretisk beräkning av känsligheten utifrån parametrarna så ligger den på ca 86,5 dB vid 1 W/1 m, det värde som står i manualen (94 dB) är inte så väldigt mycket att lita på tycker jag.

Comment

42L och 27cm 4" port med trattar i båda ändar. Det blir en trevlig låda som fungerar till det mesta.
                              OTURSFÖRFÖLJD!!!
                              Bara att bryta ihop och komma igen.

Comment

Working...
                              X