Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med låda 9915

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med låda 9915

Tjena

Har en E39 Touring som det snart ska åka in en 9915 i. Utrymmet i bakluckan är ju inte så jätte stort och jag behöver hjälp med att räkna ut en låda till bilen.
    Det ska vara en musiklåda som kan spela det mesta, gärna runt 70-100 liter, mindre desto bättre. Avstämning.. kanske 40-45hz blir bra? Slotport vs aeroport?
    Ska drivas av ett Audison VRx 1.500
    Kom med förslag tack!

/Janne

Re: Hjälp med låda 9915

http://www.ddaudio.com/BoxDesigns/hi...cy/compact.htm

Ligger i spannet för lådvolym och avstämning du söker tror ja

Comment

Problemet med den lådan är väll portlängden på 54cm. Vill ha porten och basen vinklad mot bakluckan och själva lådan intryckt mot sätena och väggarna.
      Portarean på den lådan hamnar på 266cm3, går det att mixtra med arean och längden på porten men behålla samma avstämmning?

Comment

Jadå, det gör det. Men du ska inte ha en mindre portarea till den där basen, då får du bara flåsljud.

Tyckte 266 cm2 var rätt litet ändå till en 15" av den där kalibern
        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Det är ju bara vinkla porten så kan du göra lådan typ 30cm djup om du vill.

Mvh Mattias Hedin
          DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Lådan ska ha ryggen med lutning längst med sätena, blir lite klurigt att vinkla porten då. Måste mäta lite mera så jag vet vilka exakta mått jag ska ha. Tror jag hade typ 44cm i höjd och 105 i bredd till godo, djupet är jag lite osäker på då undre djupet blir ca 15 cm längre än övre. (utvändiga mått). Men med 25cm i överkant så tror jag lådan hamnade på 151liter utvändigt och ca 110liter invändigt grovt räknat, lite mycket kanske?
            Vilken volym trivs en 9915 med i en kombi?

/Janne

Comment

Kan ju göra såhär om magneten får plats? kom ihåg att staga porten isf

fear my paintskills

Comment

Om jag gör en lite större port, kan jag göra den kortare på längden då?

Comment

Originally posted by BaNaN View Post
                  Om jag gör en lite större port, kan jag göra den kortare på längden då?
                  Tvärtom

Comment

Originally posted by Svartstreck View Post
                    Kan ju göra såhär om magneten får plats? kom ihåg att staga porten isf

fear my paintskills
                    Taylor hade så i sin DD V70 men med porten där nere
                    Tror faktiskt det va en 9915 han hade med men lådvolym+port har ja ingen aning om.
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Jo det är hans jag har köpt
                      Frågade han om lådan förra veckan men han hade inte kvar den oturligt nog. Men ja sådär går det nog att bygga. Porten blir ju smal men det kanske inte gör något bara arean är ca 260cm2 och längden är den samma.
                      Tror det blir tight om jag skall hålla mig inom 44cm i höjd dock. Ska ut och måtta lite igen, vill ju gärna hålla mig under bakre sätet för då kunde man ju tävla i någon liga. Vilken liga det var har jag glömt bort.

Nu har jag måttat lite på en låda med porten liggande. Finns inte mycket plats kvar här inte. Ser ut som jag blir tvungen att såga främre baffeln i två bitar då basen så gott som delar den.
                      http://img408.imageshack.us/img408/2...add9915256.png
                      Fick det till ca 84.36 liter netto med en port på 253cm2 och ca 51cm lång.
                      Last edited by BaNaN; May 1, 2010, 13:05.

Comment

Ok version 1.2 av lådan. Här med porten på sidan av lådan.
                        Netto volym 85,88 liter med en port på 280cm2 och 54cm lång. Denna låda känns lättare att bygga.
                        Men har jag räknat rätt på portlängden? Har inte räknat med själva böjen som ni ser.

Någon som kan säga vad avstämningen hamnar på med dessa värden?

Comment

Någon? Avstämningen på lådan + en 9915f

Comment

Vet inte hur du räknat allt, för liten text för att se, så jag räknade ihop lite på en höft själv om jag sett måtten riktigt..

vB: 109,9 L
                            Portvolym: 5,58 L
                            Basen tar ca: 7 L
                            Portlängd: 59,5 cm (inkl 5,5 cm för böjen)

Vilket ger en avstämning på kring 33 hz såvitt ja får det att funka
                            Och för 40 hz verkar det räcka med ~38 cm portlängd

sen ang ritningen så får ja ont i hvet av den hehe :P
                            övre högra bilden så är innermåttet till bakre portväggen 210 mm, men den nedre högra bilden är de 200 mm...
                            övre högra bilden så visar du 106 mm yttervidd på porten ist för 108 mm
                            och andra lite skumma mått som inte är samma på alla ställen dom anges

Och som alltid kan jag mycket väl ha fel
                            Sitter med halvdana program å sen är det mitt i natten å hehe =)

Comment

Såg vart du menade, gjorde om ritningen lite igen.
                              Lägger upp en större bild nu så det lättare går att se.

http://img693.imageshack.us/img693/6...15sidoport.jpg

Är netto = brutto - volymen som porten tar upp - basen
                              eller är netto = brutto - volymen i porten - basen

På denna ritning jag gjort är
                              vB: 109,5 L
                              Portvolym (volymen i porten då): 14,11 L (0,7dm*4,0dm*5,04dm)
                              Basen: 6.60 L
                              Portlängd: 50cm (gjorde om böjen lite granna)

Svartstreck hur fick du portvolymen till 5.58 L?

Comment

Working...
                              X