Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får en ner avstämningen!?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Får en ner avstämningen!?

Har labbat lite med min baslåda till min sp12i

Har krympt ner lådan till ca:55l och provat med slotport på 120cm2 som är 36cm lång, har då en peak runt 63hz, precis samma som när lådan var en bit över 100l och 180cm2 slotport med samma längd.

Har även provat med 3" rör som är 30cm långt samt 15cm långt och peaken är ungefär den samma.

Vad är det som är så galet?

mvh J
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Re: Får en ner avstämningen!?

Vad hade du för låda på Elmia i år? Då du spelade där tyckte jag du hade en jäääädra djup avstämmning med tanke på hur bakluckan rörde sig då du starta svepet från 20hz ^^!

Testa gör antingen Heddes eller mitt avstämmnings test på lådan å se vad har. För bara för att du peakar 63 hz behöver faktiskt inte betyda du har för hög avstämmning.
    Hur låter lådorna till musik?

Mvh Jimmy
    155++db@25hz
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Originally posted by Techno_Bass View Post
      Vad hade du för låda på Elmia i år? Då du spelade där tyckte jag du hade en jäääädra djup avstämmning med tanke på hur bakluckan rörde sig då du starta svepet från 20hz ^^!

Testa gör antingen Heddes eller mitt avstämmnings test på lådan å se vad har. För bara för att du peakar 63 hz behöver faktiskt inte betyda du har för hög avstämmning.
      Hur låter lådorna till musik?

Mvh Jimmy
      Första lådan som jag hade på elmia (samma som jag labbar med just nu) lät inte kul med musik, saknades tryck, lät mest hoffa hoffa hoffa om den, ingen tygnd alls i basen och fungerade inte speciellt bra till någon musik. Men å andra sidan så skiter jag fullständigt i om den låter bra eller inte, basen och lådan har ett syfte och det är att spela 140db med öppna dörrar till ESPL skivan.

Får se hur mycket mer jag hinner att labba innan mariestad, förhoppningsvis en stund ikväll iaf.

Comment

Som sagt testa att kolla avstämmningen på lådan först å främst(såhär gör du på heddes sätt: http://www.bilstereoforum.se/showpos...86&postcount=1 , och mitt sätt: http://www.bilstereoforum.se/showpos...22&postcount=7 ) för jag tror den ligger väääldigt lågt.

Och tycker jag du ska använda minst 2 st 4" rör( och trattar i båda ändar) för att slippa begränsa basen med för lite portarea.

Hoppas du får ordning på lådan . Mvh Jimmy
        155++db@25hz
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
          Har även provat med 3" rör som är 30cm långt samt 15cm långt och peaken är ungefär den samma.
          Räknar man på 55 liter byggvolym så hamnar väl nettovolymen på ca 52 liter eller nåt sånt, då blir den beräknade avstämningen med dessa portlängder runt 25 resp 33 Hz. Med så pass djup avstämning så påverkas knappast peaken ifall det rör sig om kupens resonanspeak, det tror iaf jag.

55 liter byggvolym med 36 cm lång 120 cm2 port får ca 44 liter nettovolym ifall portens materialtjocklek är 20 mm, den beräknade avstämningen hamnar på runt 41-42 Hz när jag använder portuträknaren hos Carstereo.com.

Min gissning är att kupen har en ordentlig peak som "överröstar" allting oavsett avstämning, fast det är som sagt bara en gissning.
          Last edited by Optima; April 28, 2010, 19:31.

Comment

Originally posted by Optima View Post
            Räknar man på 55 liter byggvolym så hamnar väl nettovolymen på ca 52 liter eller nåt sånt, då blir den beräknade avstämningen med dessa portlängder runt 25 resp 33 Hz. Med så pass djup avstämning så påverkas knappast peaken ifall det rör sig om kupens resonanspeak, det tror iaf jag.

55 liter byggvolym med 36 cm lång 120 cm2 port får ca 44 liter nettovolym ifall portens materialtjocklek är 20 mm, den beräknade avstämningen hamnar på runt 41-42 Hz när jag använder portuträknaren hos Carstereo.com.

Min gissning är att kupen har en ordentlig peak som "överröstar" allting oavsett avstämning, fast det är som sagt bara en gissning.

Tidigare (2008) hade jag 2st 12" i slutna lådor och hade då peaken runt 45hz
            så jag kan inte förstå var jag fått denna peak på 63hz ifrån??

Den andra baffeln jag har med slotport där är slotporten på 120cm2 och 36cm lång och den lösningen fungerade även den sämre än testlådan på 40l och 21cm 3" port.

Ska se vad som händer om jag petar in en port till.

Comment

Får mäta med RTA lite senare för att se exakt var basen peakar.
              Kastade in en port till (80mm i diameter samt 15cm lång) i lådan och det gav en db till, så nu är jag iaf uppe i 140db med musik. Får labba vidare efter mariestadstävlingen. Lådan funkar rätt bra till musik så det Optima var inne på verkar stämma bra.

Några av testerna med musik, vet inte om det säger någon något alls.

Lådan:
              Last edited by jensclaudius; April 28, 2010, 23:00.

Comment

Working...
              X