Announcement

Collapse
No announcement yet.

port beräkning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• port beräkning

behöver nån som kan räkna längden på min port som ja inte riktigt klara ut själv

Basarna zachry bx-p12
    portade lådor. Effekt 800 W. Känslighet 89 dB. Frekvensomfång 25-300 Hz. Imp: 2x4 Ohm. Rek deln.frekvens <150 Hz. Qts: 0,56. Vas: 56 l. Fs 29 Hz. Yttermått 324 mm. Baffelhål 285 mm. Djup: 175 mm. Vikt 14,5 kg.

Enligt mina egna labbar tidigare så vill basen ha 37 liter plus bas plus port

Så min låda är nu 100cm bred 120cm lång 40cm hög vilket ja får till 480 liter
    alttså 40l st

Sen har ja plats för port som kan bli 96 cm lång 15 cm bred (slotport så klart)
    detta borde ju räcka för att få ut samma portarea som 12 st 4 tums portar eller??

Då till min fråga hur lång behöver ja ha porten för att få denna låda till en peak på 50-60 hz nånstan för bra musik låda

Eller så en peak nånstans runt 30-40 hz för snuskigt bjupbas

tack på förhand
    Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
    sigpic
    Tack till Ljudia AB

Re: port beräkning

http://www.bilstereohornan.se/tech.php
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Sitter basarna med magneten inuti eller utanför lådan?
      Måtten på lådan, dvs 100x120x40 cm, är det innermått?

Detta med måtten är kanske självklart, men jag vill ändå få bekräftat.

Comment

Jag antar att måtten är yttermått, vilket ger totalvolym i lådan på 400liter. Jag skulle nog säga att en port på 12 x 96cm räcker bra, då får du area på 1152cm2 vilket motsvarar 14st 4" portar. Gör denna 50cm lång för en avstämning på 40hz vilket kommer ge max verkningsgrad runt 55hz men ändå hantera djupbas.

Mvh Mattias Hedin
        DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

en fråga från en ovetande angående slotportar: varför blir dom så lång?? vad händer om man gör dom kortare blir det en brantare kurva då?

Comment

Originally posted by Neo321 View Post
            en fråga från en ovetande angående slotportar: varför blir dom så lång?? vad händer om man gör dom kortare blir det en brantare kurva då?
            Längden är bara ett förhållande mellan lådvolym och avstämning. Hade det varit rör med samma area så hade längden blivit densamma med samma nettovolym. Fördelen med att ha stora portar är att mottrycket blir lägre och därmed fungerar avstämningen bättre med stängda dörrar till kupén. Gör man kortare port ökar avstämningen med samma area och volym.

Mvh Mattias Hedin

Comment

nja både ja o nej ett mått var ytter på lådan resten inner men kalas då vet ja att ja ska börja labba med ca 50cm port tackar för bra snabba svar
              Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
              sigpic
              Tack till Ljudia AB

Comment

tack för svar hedde en snabb följd fråga finns det nån regel för vad kortaste porten kan vara???

Förlåt Klåp att jag använder din tråd

Comment

Originally posted by Neo321 View Post
                  tack för svar hedde en snabb följd fråga finns det nån regel för vad kortaste porten kan vara???

Förlåt Klåp att jag använder din tråd
                  Nej det gör det inte, men ju kortare port desto högre lufthastighet, desto högre mottryck från kupén.

Mvh Mattias Hedin

Comment

Working...
                  X