Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portlängd SPL dynamic

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Portlängd SPL dynamic

Har du något bra tips på rör som passar för ändamålet? då aeroportarna bara är 30cm..

Edit: längden som anges i winISD är det total längd eller rör-längd?
    Billös!

Comment

Originally posted by Lind4hl View Post
      Har du något bra tips på rör som passar för ändamålet? då aeroportarna bara är 30cm..

Edit: längden som anges i winISD är det total längd eller rör-längd?
      ska finnas avlopps som passar hyfsat, letar själv till min 4"

Comment

hade det i tanke..

får åka och leta på måndag, och göra en ny baffel och vända röret bakåt ist för uppåt så det får plats =)
        Billös!

Comment

Om du tänker använda det där programmet fler gånger så kan det vara lämpligt att ställa in måttenheterna, som du hade skrivit in basens Xmax så var det 23 m istället för 23 mm.

WinISD är ett bra program, har haft det själv. Synd att det inte riktigt vill fungera tillsammans med Windows 7 (64 bitar), därför kan jag inte köra det med nuvarande dator.

Vad jag förstår så är portlängden i WinISD den längd som skulle vara ifall man endast använder rör, jag är ganska säker på att de flesta program bara räknar på rör (inte rör med trattar).
          Last edited by Optima; March 27, 2010, 22:17.

Comment

Woops, ska kika mer på detta prog när jag inte är så trött.

annars får nån gärna räkna lite åt mig som är lite mer hemma i ämnet.. förhoppningsvis sista basen jag äger (inte sista omkoningssatsen dock )
            Billös!

Comment

hade det i tanke..
              och göra en ny baffel och vända röret bakåt ist för uppåt så det får plats =)
              är det inte enklare å vända lådan så bas å port bli bakåt? testa det först

Comment

får bli en ny låda (igen) då kanske..
                Ska den spela så högt som möjligt?

Har annars ett förslag på 40 liter netto avstämd till runt 40 Hz med 182 cm2 slotport (35x5,2 cm i denna uträkning) som är totalt 65 cm lång, dessutom dämpmatta på innerväggarna. Varken bas eller port är inräknade i volymen, det får du kolla upp själv.

Den lådan bör kunna spela någorlunda högt, men inte extremt peakat. I teorin förstås.

Comment

Lindahl du är gay, bara så du vet och förövrigt så ska du sluta sabba alla basar du köper!!! förövrigt så vet jag nu att en tattuerings maskin kostar typ bara 5papp Kula har en sån, så nu har jag min första tattuering ahha jag gjorde den helt själv *stolt*

Kan vara lite epic fail över de här!! Gillar den osynliga placeringen

Ne nu är jag sket full och ska sova! omkona och spela som folk!

RE, DD, Pioneer

Comment

Några invändningar innan jag bygger imorgon.

baslådan är nu (invändiga mått):
                    D400xB600xH210mm (50.4L)

Och då bygger jag en port som är 560x32mm (184,8cm2) som är 63cm lång. (denna ska byggas med alla väggar ihopskruvade, så att jag skjuter in den i lådan, därav den stora volym-minskningen)
                    Sätter jag porten 200mm in i lådan har jag 200mm till bakre väggen så den andas fint.

och då blir den totala lådvolymen 40,5L

då blir basen spelandes uppåt och porten bakåt
                    samt att basen kommer fortsätta sitta med magneten utåt.

Några invändningar
                    Billös!

Comment

det jag menar med den stora volym-minskningen är att innermåtten på porten blir 560x32mm. dvs blir yttermåtten på porten 600x70 (så då skär jag bara ur 70mm längst ner på baslådan och skjuter in denna port och skruvar fast i den befintliga lådan)

För jag antar att man ska dra bort volymen som blir inuti själva porten från lådvolymen, eller?
                      Billös!

Comment

42 liter netto får jag det till. Yttermåtten på porten är 6 dm hög och 0,7 dm bred, sedan sticker den in 0,2 dm i lådan.

6 x 0,7 x 2 = 8,4 liter tar porten upp
                        50,4 - 8,4 = 42 liter blir det kvar i lådan

Comment

Originally posted by Optima View Post
                          42 liter netto får jag det till. Yttermåtten på porten är 6 dm hög och 0,7 dm bred, sedan sticker den in 0,2 dm i lådan.

6 x 0,7 x 2 = 8,4 liter tar porten upp
                          50,4 - 8,4 = 42 liter blir det kvar i lådan

Sedär, jag som tänkte galet inatt..

tycker det är tillräckligt nära =) får bygga och provspela..
                          Billös!

Comment

Working...
                          X