Announcement

Collapse
No announcement yet.

batteri tipps

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • batteri tipps

    Har 2 st dls cad15 steg och en dd 3512 bas nu till vad jag ska ha för batterier...
    har en Audi A4 tid 2.0 09- med 100 ampere batteri..
    Ska jag köpa en likadan till eller köpa något annat .. budgeten ligger runt 3000 kr
    Hur skulle 2 st biltemas 90 amp agm funka ??

  • #2
    Re: batteri tipps

    2x90Ah AGM från biltema är att betrakta som ett konkurrenskraftigt alternativ nästan vad de än ställs mot för pengarna, i en "icke extrem åt något specifikt håll"-installation.

    Något jag hade kunnat tänka mig själv

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: batteri tipps

      Kör själv på biltemas 95ah agm till 6kw slutstegseffekt.
      Biltema har dessutom 4års garanti hur många andra svindyra tillverkare har det tex?
      Så tror dom är minst lika bra som andra i ditt fall!

      Comment


      • #4
        Re: batteri tipps

        Jag har kört på Banner men även Nordströms, har varit nöjd med båda. Nordströms är ju billigt och även om jag "misshandlade" det så höll det spänningen bra.

        Men vad säger ni? Håller nordströms måttet? Ska det vara AGM eller funkar det med "vanliga"?

        http://www.batterilagret.se/product/...om-silver.aspx

        http://www.batterilagret.se/product/...nordstrom.aspx

        Comment


        • #5
          Re: batteri tipps

          http://www.stereospecialisten.se/sv/...ower-78ah.html

          Hittade även detta "lågpris" alternativet.

          Comment


          • #6
            Re: batteri tipps

            4power är säkert bra, men CCA-värdet stämmer inte. De har nog blandat ihop CCA med PCA/PHCA-värdet.

            Nordströms vet jag inget om. De du länkar till verkar inte ha anmärkningsvärt högt CCA-värde i förhållande till kapaciteten iaf, men istället lär de nog tåla en de stryk. Mest gissningar dock.

            Comment


            • #7
              Re: batteri tipps

              CCA är väl strömmen det kan ge under några få sek?
              PCA/PHCA vet jag inte vad det är.

              Du menar att Nordströms har hög Ah t ex 95 men låg CCA (starteffekt) på 760 A?

              Vill man ha ett stryktåligt batteri eller hög CCA?

              Comment


              • #8
                Re: batteri tipps

                CCA är kallstartsströmmen, den mäts alltid vid -18 grader och sedan varierar det mellan olika mätstandarder (EN, SAE, DIN, JIS och kanske någon mer) för hur länge och vilken slutspänning det ska vara i mätningen.

                PCA (Pulse Cranking Amps) och PHCA (Pulse Hot Cranking Amps) är mätmetoder som inte verkar ha någon riktig mätstandard än vad jag vet, men det finns några tillverkare som anger dessa värden och förhoppningsvis mäter de på samma sätt så att siffrorna är jämförbara med varandra.

                Det handlar om "pulsström", dvs korta strömstötar på några sekunder. 3-5 sekunder är vanligast, men det finns även 10, 15, 20, 25 sekunder hos någon tillverkare om jag inte minns fel. Jag är osäker på om PCA och PHCA egentligen är samma sak, men det jag vet är att åtminstone PHCA ska mätas vid ca + 27 grader (80 F).

                760 A i CCA-värde för ett 95 Ah batteri är inte dåligt, men det inte är heller inte speciellt mycket enligt mig. Stryktåligt eller högt CCA beror litegrann på hur batteriet ska utnyttjas, tex ha så stabil spänning som möjligt vid höga ljudtryck eller kunna spela så att batteriet blir ganska urladdat utan att vara rädd för haveri direkt.
                Last edited by Optima; May 27, 2014, 19:19.

                Comment


                • #9
                  Re: batteri tipps

                  Originally posted by Optima View Post
                  CCA är kallstartsströmmen, den mäts alltid vid -18 grader och sedan varierar det mellan olika mätstandarder (EN, SAE, DIN, JIS och kanske någon mer) för hur länge och vilken slutspänning det ska vara i mätningen.

                  PCA (Pulse Cranking Amps) och PHCA (Pulse Hot Cranking Amps) är mätmetoder som inte verkar ha någon riktig mätstandard än vad jag vet, men det finns några tillverkare som anger dessa värden och förhoppningsvis mäter de på samma sätt så att siffrorna är jämförbara med varandra.

                  Det handlar om "pulsström", dvs korta strömstötar på några sekunder. 3-5 sekunder är vanligast, men det finns även 10, 15, 20, 25 sekunder hos någon tillverkare om jag inte minns fel. Jag är osäker på om PCA och PHCA egentligen är samma sak, men det jag vet är att åtminstone PHCA ska mätas vid ca + 27 grader (80 F).

                  760 A i CCA-värde för ett 95 Ah batteri är inte dåligt, men det inte är heller inte speciellt mycket enligt mig. Stryktåligt eller högt CCA beror litegrann på hur batteriet ska utnyttjas, tex ha så stabil spänning som möjligt vid höga ljudtryck eller kunna spela så att batteriet blir ganska urladdat utan att vara rädd för haveri direkt.
                  Jag vill ha hög och stabil spänning. Ska klara burp och bassrace.

                  Men behöver inte ett batteri/batterier för att dema utan motorn på.

                  Ska jag istället leta efter ett batteri som har högre CCA då?

                  Höga ah, hänger det ihop med högt CCA?

                  För t ex så är ju 76 ah billigare än 95 ah. Men 76 ah ska ju fortf ha högt CCA och vara lika stryktåligt som 95 ah.

                  Comment


                  • #10
                    Re: batteri tipps

                    Egentligen är det batteriets inre resistans som är viktig, ju lägre inre resistans batteriet har desto "snabbare" blir reaktionerna och strömmen kan alltså ges ut snabbare. Det värdet anges dock inte av så många tillverkare, därför är CCA det värde man får utgå ifrån istället eftersom att de flesta batterier har en sån angivelse.

                    Angående höga Ah vs högt CCA så kan man säga att inom samma batteriserie brukar ett större batteri generellt ha högre CCA, men jämför man olika batteriserier så går det inte riktigt att generalisera på det sättet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: batteri tipps

                      Har haft ett RB 95 ah ståendes ute ett par år utan skydd.

                      Tog ur det ur bilen då jag trodde det var dåligt. MEn det visade sig att det var bilen det var fel på. MEn sen fick det bara stå där.

                      Mätte med multimeter nu igår och fick 12.1V vilket jag tycker är väldigt bra!!

                      Men hur tar jag reda på om det fortfarande håller måttet för slutsteg och burp. Laddar det iaf nu och så får vi se.

                      Comment


                      • #12
                        Re: batteri tipps

                        Har det stått oladdat i två år så är 12,1 V ett bra värde, men med tanke på att självurladdningen har pågått under så pass lång tid så kan batteriet vara ordentligt sulfaterat och risken finns att det inte blir riktigt bra igen.

                        För att kolla skicket så är bästa sättet att använda en riktig belastningstestare (efter fulladdning) och se om CCA-värdet fortfarande ligger i närheten av det specade värdet. Hur stor skillnad det kan vara innan man räknar batteriet som dåligt är jag osäker på, men använder man en digital testare så brukar den visa med olika symboler/text hur skicket är.

                        Comment


                        • #13
                          Re: batteri tipps

                          Originally posted by Optima View Post
                          Har det stått oladdat i två år så är 12,1 V ett bra värde, men med tanke på att självurladdningen har pågått under så pass lång tid så kan batteriet vara ordentligt sulfaterat och risken finns att det inte blir riktigt bra igen.

                          För att kolla skicket så är bästa sättet att använda en riktig belastningstestare (efter fulladdning) och se om CCA-värdet fortfarande ligger i närheten av det specade värdet. Hur stor skillnad det kan vara innan man räknar batteriet som dåligt är jag osäker på, men använder man en digital testare så brukar den visa med olika symboler/text hur skicket är.
                          JO jag var förvånad att det höll över 12 V. tog bort laddningen igår och ska mäta ikväll efter ca 24h å vill väl ha runt 12.6 12.8v.
                          Batteriet är ju ett slutet batteri som jag förmodar är ett AGM batteri. Men det spelar kanske ingen roll o sulfatering ändå sker.

                          Vem kan ha en belastningsprovare? Bara bilverkstäder eller? Fins ju provare på biltema, men funkar dem tillfredställande?

                          Comment


                          • #14
                            Re: batteri tipps

                            http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...rivare-151395/

                            Finns också en analog "klassisk" modell för 299:-

                            Den digitala verkar ju jättebra MEN priset. 80 spänn..då drar man öronen åt sig. För billigt, lr?

                            Comment


                            • #15
                              Re: batteri tipps

                              Originally posted by bosabengt View Post
                              http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...rivare-151395/

                              Finns också en analog "klassisk" modell för 299:-

                              Den digitala verkar ju jättebra MEN priset. 80 spänn..då drar man öronen åt sig. För billigt, lr?
                              80 spänn är för pappersrullen, har för mig den kostar just över tusenlappen

                              Comment

                              Working...
                              X