Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spela snorhögt i en Sedan ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spela snorhögt i en Sedan ?

Tjena allihop! det var ett tag sen man höll på med bilstereo, och inte minst hängde på bilstereoforumen

Har fått upp suget på att bassa nu igen och har nu en fråga till alla er med erfarenheter av att spela mkt högt i sedanbilar modell tät!

bilen i fråga är en BMW E28, alltså BMWs 5 serie 81-88. och den är tät som en fisring in till coupen. skidluckan är ingen skidlucka utan bara ett armstöd med plåt bakom. och det sitter dämpad plåt både i hatthyllan och i hela ryggstödet.

är det enda jag kan göra att ta bort så mkt plåt som möjligt och hoppas på det bästa eller finns det tjuvknep eller "regler" när det handlar om sedaner? har mest spelat i golfar innan så detta är ganska nytt

är 150dB möjligt i en sån här bil eller är det bara att glömma utan att modda sönder hela bilen?

//Tommie

Re: Spela snorhögt i en Sedan ?

Bandpass låda är nog det du har att välja på.
    150dB går, men det är inte lätt i en sån bil, det kommer krävas mycket jobb för att lyckas.

Comment

Ja har en E34 som ja bygger i, och konstruktionen är ju snarlik. Ja hade också armstöd med plåt bakom, plåten var bara punktad i hörnen så ta en slägga å slå ut den bara.

Mitt förslag är att sedan bygga en låda i samma vinkel som ryggstödet som spelar ut genom skidluckan. Ska vara helt tätat bak mot bagaget så trycket tvingas in i kupén. Så har jag gjort. Har spelat en bit över 140dB med 2x12" och ca 1200WRMS till dem.

Där ser du mitt hål. Ja har behållt isoleringen där av anledningen är att med den lådkonstruktionen jag har så dras lådan in i isoleringen så det tätar bakåt. Rätt smidigt. Dock misstänker jag att det dämpar endel när basarna bara sitter några cm från isoleringen. Därför har jag planer på att kapa bort lite plåt och ta bort delar av isoleringen för att se hur skillnaden blir. Då får basarna andas direkt mot själva ryggstödet istället, och det är ju bara nån form av skumgummi. Känns redan nu i ryggen när man sitter i bak och det lär väl kännas ännu mer då

Bild på min låda:

Det som inte finns med på den bilden är fästena för att sätta dit lådan, men ja satta bara dit ett par träbitar utmed sidorna som ja sedan drog lådan med bult genom plåten i ryggstödet.
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

Comment

jag hade också en E34 en gång med en Sonic 15" i en snarlikt konstruerad låda som du har på bilden där. tätad med fogskum 100" tätt, men den spelade fanimej lägre än med basen vänd bakåt. däremot slapp man skrammel osv, men nu är det ju som sagt mest tryck jag är ute efter så kommer nog först och främst prova nåt annat, och ta den lösningen som sista utväg om allt annat blir bajs.

Tex, nån som testat odämpad vs dämpad lucka osv? tex sänkte jag nästan 2dB när jag höll ner bakluckan på golfen.

självklart vet jag att bästa sättet är ju att prova sig fram, men tänkte mest om det fanns nån Sedan-guru här inne som kunde ge värdefulla tips som sparar mig på misstag

Exra kim, ja det är ju också en tanke som slagit mig. men blir inte lådan väldigt väldigt stor då ? har aldrig haft en bandpass... jag funderar nämligen på 2st 15" basar i bak och det kommer nog bli trångt redan från början ^^

Comment

Bandpass kan bli ganska stora ja. Min bandpass ligger på 170 liter ungefär och den innehåller en 12"
          Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Tror själv att det blir extremt svårt att passera 150dB i en sedan! Tror dem som spelar högst i världen i en sedan ligger strax over 152dB, och dem är ganska kraftigt moddade ändå!

Här har du en kille som har hållit på en del!
            http://www.youtube.com/user/Thorsham.../7/lxTNhjNuVMs
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

Prata med Herr Nilsson"Dansbandkungen" han spelar snorhögt i en 850 sedan
              http://www.herrnilsson.org/index.html

då han slutat vara på detta forum så får du prata med ExtraKim för vidare kontakt

Comment

en kompis har en e34 med en bandpass och 4st rockford 10" av lite äldre sort, och ett orion 2500D. den spelar bra, skulle tippa på 145-146db musik, minns ja rätt så var den på ca120L

Comment

nu kan ju inte du fälla sätena, men i sedaner där det går har ja sett många spela högt med porten åt förarsidan
                  http://www.youtube.com/watch?v=Pw-ss...layer_embedded

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                    Prata med Herr Nilsson"Dansbandkungen" han spelar snorhögt i en 850 sedan
                    http://www.herrnilsson.org/index.html

då han slutat vara på detta forum så får du prata med ExtraKim för vidare kontakt
                    Dock får väl Nilssons 850 anses vara hyfsat modifierad?
                    DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

Comment

Ja Anders 850 skulle gå i SuperStreet om han körde dB Dragracing.
                      Han har kapat ur golvet i skuffen och gjort en större batterilåda, han har inget baksäte (två sportstolar sitter där istället) och jag tror även hatthyllan är borta.

Comment

Jag var ute och måttade lite förut och fick då iden att kapa ur hatthyllan totalt och köra uppåtlutad baffel. Två 15" passar precis mellan hjulhusen och med lutad baffel kommer en skaplig slotport få plats med rätt mått kommer inte krävas mkt fogskum för att få tätt bakåt och på så sätt borde ju mkt tryck komma fram till öronen tror ni om detta?

Comment

ungefär så jag har i min vaz. Dock med 2st 12". Dom är lutade lite lagom upp mot hatthyllan som är urkapad. Spelar rätt fint så. (Om man får säga så med tanke på märket på basarna) Inte tätat någonstans än.

Men högre med basarna bakåt. Så jag uppfattar det iaf. Men då är det ett jävla skrammel i i skuffen. (Odämpat såklart)

Comment

Något att tänka på om man ska kapa bort hatthyllan är att den är en "bärande" den av karossen.
                            Den styvar upp rätt mycket där bak så om man ska ha bilen besiktad och köra med den lagligt så måste man antagligen fixa några stag av något slag som kan ersätta hatthyllan.
                            Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Är väl bara att lägga tillbaka original hatthyllan. den där kläddamasonit grejen. Har aldrig vart med om att besiktningen har kikat så noga.

På min vaz är det rätt lugnt då det sitter stag i baksätet istället. Samt att skitbilen inte har någon väghållning att vara rädd om. Krockar man så dör man oavsett.

Comment

Working...
                              X