Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag -Ground Zero GZRW 30SPL

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådförslag -Ground Zero GZRW 30SPL

Ska inhandla en https://www.blekingebilradio.se/prod...ero-gzrw-30spl och jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med storlek/portar på baslådan.

Jag lyssnar på mycket rock så det är väl det som lådan ska anpassas efter.
    Basen kommer att drivas med ett zachry k1200d och allt kommer att sitta i en Saab 9000.

Skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med mitt första lådbygge

Re: Lådförslag -Ground Zero GZRW 30SPL

Eftersom du handlar från ett ställe som brukar skicka med egna lådritningar så bör du kunna maila och be om ett anpassat förslag till din bil+musiktyp.

Comment

Det ligger ju förslag på lådor redan där strax under "köp" xD

...är du djupbas pundare är lådförslag generellt rätt högt avstämda. En bit längre rör och en touch större låda gör susen.
      Den där 45L prylen såg ut att ge ungefär -6db respons runt 30hz och f-3db på 37. Det är redigt högt om du vill riva bilen på låtar som Late Night trip etc...

EDIT:
      Återkom gärna med vad du tyckte om basen och hru du byggt sen. Jag har stirrat på den här basen oxå och är lite intresserad

EDIT2:
      Såg visst att jag hade simulerat upp den här.
      För en rekorderlig käftsmäll till djupbas; 34cm 4"rör, 65L. Då stämmer du mot strax 30hz.
      Vilket istället ger en F-3 på 28Hz, F-6 på 25hz. Då spelar den spikrakt till 30hz.

Men det ska ju tilläggas att det här kan upplevas påtok övermäktigt för att ge en behaglig upplevelse bas till musik. Men som sagt.. pundar du djupbas finns det bara en väg att gå
      ...Samt, det är värt att påminnas om att en så här stor låda ställer stora krav på förstärkaren att orka hålla ihop basen!
      Last edited by zrken; March 26, 2012, 09:24.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post

...är du djupbas pundare är lådförslag generellt rätt högt avstämda. En bit längre rör och en touch större låda gör susen.
        Den där 45L prylen såg ut att ge ungefär -6db respons runt 30hz och f-3db på 37. Det är redigt högt om du vill riva bilen på låtar som Late Night trip etc...

EDIT:
        Återkom gärna med vad du tyckte om basen och hru du byggt sen. Jag har stirrat på den här basen oxå och är lite intresserad

EDIT2:
        För en rekorderlig käftsmäll till djupbas; 34cm 4"rör, 65L. Då stämmer du mot strax 30hz.
        Vilket istället ger en F-3 på 28Hz, F-6 på 25hz. Då spelar den spikrakt till 30hz.

Men det ska ju tilläggas att det här kan upplevas påtok övermäktigt för att ge en behaglig upplevelse bas till musik. Men som sagt.. pundar du djupbas finns det bara en väg att gå
        ...Samt, det är värt att påminnas om att en så här stor låda ställer stora krav på förstärkaren att orka hålla ihop basen!
        Han frågar efter en låda som funkar bra till rock och du ger han förslag på en låda som mest funkar till chopped&screwed musik

förslaget på 45L med 22cm 4" port funkar säkert fint till det mesta.

Annars kan man, som Optima skriver, maila och fråga efter lådförslag till sin bil och huvudsakliga musiksmak och ange vilka mått man max kan ha osv så brukar iaf Jimmy på Blekinge bilradio räkna ut och skicka med en sågritning till lådan.
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Eftersom du handlar från ett ställe som brukar skicka med egna lådritningar så bör du kunna maila och be om ett anpassat förslag till din bil+musiktyp.
          Tänkte fråga här först

Originally posted by zrken View Post

EDIT:

EDIT2:

Älskar bas och vill gärna känna trycket i bröstet så då ska jag alltså ha en låda på 65L och med ett 34cm 4" rör? Kan man köra med 2 st 4" på 17cm?

Originally posted by Frippe_L View Post
          Han frågar efter en låda som funkar bra till rock och du ger han förslag på en låda som mest funkar till chopped&screwed musik

Annars kan man, som Optima skriver, maila och fråga efter lådförslag till sin bil och huvudsakliga musiksmak och ange vilka mått man max kan ha osv så brukar iaf Jimmy på Blekinge bilradio räkna ut och skicka med en sågritning till lådan.
          Då blire nog dra iväg ett mejl dit å fråga
          Last edited by swedawn; March 26, 2012, 18:53.

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post

Det var då värst gösses vad dåligt jag lyckades läsa!
            Både "förstagångslåda" och "rock".
            Får be om ursäkt till trådskapare.
            Verkar som om jag täntke högt om mina egna planer

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Jag räknar och räknar, men hur jag än gör så blir det bara bandpass av alltihopa. Vad gör jag för fel

Comment

Working...
              X