Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portfråga, lådaförslag, 1st "Autostudio REFERECE SUBW 12"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Portfråga, lådaförslag, 1st "Autostudio REFERECE SUBW 12"

Hej.
    En som köpt lite nya grejer men som inte fick något svar på hur stor porten skulle vara till lådan. Så jag sa att jag skulle kolla upp det.

Han byggde en låda som är 30liter totalt med en slotport på 6,6x35cm, djup 25cm.
    Hur ser detta ut eller ska han bygga om/ändra? Tyckte det lät lite skumt..

Lådan ska spela musik och sitter i en kombi. Drivs med ett DLS CAD15.

Alltså 1st sån här 12" bas:
    http://www.ullareddigital.se/autostu...paign=prisjakt
    SM 2a, Street 2K 2015.
    SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
    SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
    SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

Re: Portfråga, lådaförslag, 1st "Autostudio REFERECE SUBW 12"

Porten borde ta upp strax över 7 liter om den är byggd i 22 mm material, omkring 91 Hz avstämning får jag det till i så fall (räknat på 20 liter nettovolym). Ska han spela midbas så kanske det funkar.
    Last edited by Optima; March 4, 2012, 19:10.

Comment

Hahaha! Gillaknapp?
      Tyckte det lät jävligt fel.

Har du något nytt lådförslag till honom? Han har nog inte testat som tur är
      SM 2a, Street 2K 2015.

Comment

dubbla lådvolymen och portlängden så börjar det verka vettigt att spela med.
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Jag kikade på Autostudios hemsida, den där basen verkar endast vara för ren SPL. Parametrarna påminner faktiskt om en midbas, Fs är ca 61 Hz och Vas är ca 9,8 liter. Inget "finlir" alltså.

Helt fel typ av bas för att spela musik anser jag.

http://www.autostudio.fi/autostudio-...fer-14578.html

Comment

Okej där ser man.. Ja jag vet inte vad jag ska meddela honom. Han tänker ju använda den men får testa som frippe säger då?..
            SM 2a, Street 2K 2015.

Comment

Få honom att bli intresserad av SPL

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Verkar inte som det finns något vettigt förslag då? Får väl säga till han att testa frippes förslag. Ullareddigital sa 37liter totalvolym till honom btw.
                SM 2a, Street 2K 2015.

Comment

Originally posted by Davidzzon View Post
                  Verkar inte som det finns något vettigt förslag då? Får väl säga till han att testa frippes förslag. Ullareddigital sa 37liter totalvolym till honom btw.
                  Nu har jag inte räknat på nånting alls så du inte tror det, tänkte bara att det borde sänka avstämningen rejält, kanske tom kan ha längre port än 50cm.

T/S parametrarna säger ju en sak men om basen är uppmätt direkt vid ihopmontering utan inspelning så är det inte konstigt om Fs är 61hz om det nu är en stenhård bas.

Har fått liknande värden när dreddan mätte upp mina SPL380D1A och B2 HD12, basar som utan problem köttar djupt om man bara stämmer av lådan till det. Men pga den hårda upphängningen verkar det bli lite galna mätvärden.

Så testa en större låda med längre port men portarean kan vara samma.
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Nu har jag inte kollat på deras hemsida om det står något om hur parametrarna är uppmätta, visst finns det möjlighet att basen inte har genomgått "break in" innan mätningen.

Men så länge parametrarna har dessa värden så känns det inte lönt att försöka räkna någonting tyvärr.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                      Nu har jag inte kollat på deras hemsida om det står något om hur parametrarna är uppmätta, visst finns det möjlighet att basen inte har genomgått "break in" innan mätningen.

Men så länge parametrarna har dessa värden så känns det inte lönt att försöka räkna någonting tyvärr.
                      Parametrarna kan verka skumma och jag håller med dig om att det inte ser ut att vara världens mest välljudande element.

Men, så länge mms, konyta och magnetisering är likadana så simulerar det ungefär likadant med olika hård upphängning. Alla parametrarna kommer ändras, men de hänger ihop via Thile/Small-formlerna. Kolla upp det på wikipedia o räkna baklänges så klarnar det...

Comment

Working...
                      X