Announcement

Collapse
No announcement yet.

Labbar för fullt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Labbar för fullt

Hej! Har en 10" bas av märket SPL modell CAL-10 som jag har börjat labba lite med.
    Då jag skall köra med 10" basar nästa år och helst 1st så behöver jag nog lite hjälp får alla håll!

Har nu en låda på ganska exakt 27liter med en 4" port på ca 25cm och det har tagit stop i huvudet på mig nu. vad är avstämningen på lådan?

Lådan spelar sjukt gött till rock&roll och dubbeltramp () men när man kommer till disco dunk hänger den inte alls med.

vad tror ni om att korta av porten en bit?
    Har basen mot skidluckan och porten bakåt mot bagaget, är vid denna montering jag får mest tryck i volvon. Har dock inte testat med porten genom hatthyllan än!
    Kan även garantera att lådan är 110% tät runt om
    SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

Re: Labbar för fullt

Din låda är stämd 58hz.

Du har två alternativ som jag ser det: Antingen gör du din port dubbelt så lång. 45cm 45hz. 50cm 43hz. Eller så monterar du i en 3" port med längden 20-25cm.

Mvh Mattias Hedin
    DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

okej tack
      Jag har en till likadan 4"port liggandes som man kanske kan använda? teoretiskt sett blir det ju dubbelt så lång men då är det la port arean som kommer spöka om jag inte minns fel?

Comment

Originally posted by Fors View Post
        okej tack
        Jag har en till likadan 4"port liggandes som man kanske kan använda? teoretiskt sett blir det ju dubbelt så lång men då är det la port arean som kommer spöka om jag inte minns fel?
        Om du gör porten dubbelt så lång så blir avstämningen 43hz. Förutsatt att porten hamnar utanför lådan. Skall porten få plats i vinkel i lådan så blir avstämningen lite högre pga den volym som porten tar upp.

Mvh Mattias Hedin
        DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Porten är på utsidan av lådan. var mest nyfiken på om dubbla 4" portar som e lika lånda blir 4" eller som jag läst på nått forum att dubbla 4"portar är det samma som en 6"port area mässigt?

MVH

Comment

Originally posted by Fors View Post
            Porten är på utsidan av lådan. var mest nyfiken på om dubbla 4" portar som e lika lånda blir 4" eller som jag läst på nått forum att dubbla 4"portar är det samma som en 6"port area mässigt?

MVH
            Dubblar du portAREAn så höjer du avstämningen ytterligare och det vill vi ju inte,
            det du bör göra om du vill sänka den är som Hedde säger,
            att skarva ihop dom 2 portarna du har på längden, eller byta till en port med mindre area.

Comment

Skall provas när jag kommer hem till götet igen!

Då skall vi även hoppas på lite TL siffror under helgen som kommer!

Comment

Har testat att göra porten dubbelt så lång nu och resultatet är att bastrycket försvann men självaste ljudet upplevs högre. körde basen i 2ohm på steget i början och sen testade jag 8ohm och nu börja det hända grejer. hiphop och allmänt disco dunk blev mycket roligare att lyssna på. ska testa basen i 4ohm och se vad som händer.

Har tyvärr inte tillgång till min TL just nu heller så siffror får vi vänta med så länge

Comment

Va har du för spolar på basen om du kan välja mellan 2, 4 och 8 ohms impedans.

Comment

Antagligen 2x4 ohm, kan koppla 2 ohm paralellt, 8 ohm serie och 4 ohm med 2-kanals steg
                    Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Va jag har hört så blir de en 2 ohm s belastning även om du kör en spoleper kanal. Ngn som kan svara på de?!

Comment

Varje kanal får 4 Ohms belastning eftersom varje spole är på 4 Ohm.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                          Varje kanal får 4 Ohms belastning eftersom varje spole är på 4 Ohm.
                          Fors hade väl ändå ett Kole Audio monoblock?
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Då vet jag inte vad det är för skumma spolar han har.
                            Han får nog svara på det själv
                            Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                              Fors hade väl ändå ett Kole Audio monoblock?
                              Jo, jag såg det nu när kikade i en annan tråd.

Jag svarade helt enkelt på vad krisse skrev och eftersom han skrev "per kanal" så trodde jag att han menade ett tvåkanals steg, tänkte inte på att han menade monoblocket som Fors har.

Comment

Working...
                              X