Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klass-D förstärkare, och/eller jämförbart

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Klass-D förstärkare, och/eller jämförbart

Det börjar bli dags att se över förstärkeriet i volvon...

Till det har jag börjat titta på klass-D-förstärkare efter att ha läst positiva omdömen om Alpine's PDX. Jämför man olika klass-D slutsteg för hemma-stereon finns ju B&O Ice-Power, Hypex och Tripath. De ligger ganska nära varandra i ljudbild och karaktär jämfört med linjära steg.

Först och främst hade jag tänkt ett 4-kanassteg att driva framsystemet (bas och mid+diskant) och en 2-kanalare ur samma serie till hatthyllan i bak. Subbas-systemet är redan inköpt.

Så jag undrar om några av er har erfarenheter av de olika stegen som intresserar mig.

Alpine PDX-F4
    JL Audio XD 400/4
    JL Audio HD 600/4
    Ampire MX4

Det sitter visserligen bara 5*60W i originalförstärkaren, men jag hade i alla fall önskat mig lite över 100W/kanal för att ha marginal när jag vill slänga ut Dynaudio-högtalarna för något bättre (och effekttåligare).

Därför är de två första stegen tveksamma... Och de två andra: JL HD och Ampire ser intressanta ut.

Vad har ni för omdömen om dessa?

Är det någon som har några förslag på linjära steg som är i närheten av lika kompakta som får plats innanför handskfacket/ovanför passagerarfötterna och som ligger runt 4000:-?
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Re: Klass-D förstärkare, och/eller jämförbart

Jag hävdar att de där 5x60W är duktigt överdrivna det brukat bara vara upphottade transistorkretsar i bilstegen. 75 W rms per kanal är i de flesta fall precis lagom.
    /tycker Erik.

Comment

I så fall går JL HD bort på grund av priset, och så blir JL XD intressant. Och Alpine förstås. Jag har ju redan Alpine HU och processor, men PDX är ganska dyra.
      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

Originally posted by Dr. Mabuse View Post
        I så fall går JL HD bort på grund av priset, och så blir JL XD intressant. Och Alpine förstås. Jag har ju redan Alpine HU och processor, men PDX är ganska dyra.
        Du har ju även Alpine MRX.....
        Nu är jag inte hundra och halkar kanske ut på hal is.
        Men jag har hört ryktas att det är mer eller mindre förra generationens PDX med nya skal.....
        Last edited by Lonefox; November 29, 2011, 22:23. Reason: staffel (stavfel)
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
          Du har ju även Alpine MRX.....
          Nu är jag inte hundra och halkar kanske ut på hal is.
          Men jag har hört ryktas att det är mer eller mindre förra generationens PDX med nya skal.....
          De ryktena är felaktiga. Det är inte gamla PDX med nya skal utan helt ny teknik. Mycket närmare nya PDX än gamla PDX.

Jag anser att MRX är betydligt bättre än gamla PDX. Klart prisvärda i detta fallet. En F30 räcker ganska långt även om en PDX-F4 är lite mer av allt.

Comment

Förutom att tekniken i kommer ifrån Helsingborg istället för Köpenhamn, vad baserar du det på ?
            /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
              Förutom att tekniken i kommer ifrån Helsingborg istället för Köpenhamn, vad baserar du det på ?
              Många mätningar...

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                Man vände väl bara polariteten nånstans för att kringgå Ace's patent, har jag hört?
                sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                  De ryktena är felaktiga. Det är inte gamla PDX med nya skal utan helt ny teknik. Mycket närmare nya PDX än gamla PDX.

Jag anser att MRX är betydligt bättre än gamla PDX. Klart prisvärda i detta fallet. En F30 räcker ganska långt även om en PDX-F4 är lite mer av allt.
                  Då tackar jag för den rättelsen
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Har hört mkr gott om JL audios XD400 steg och läser man användarerecensioner på crutchfield, sonicelectronix mfl. Så verkar alla vara sjukt nöjda. Jag var helt inne på ett mosconi as 100.4 först men detta verkar intressant mot pga strömförbrukningen samt storleken. Men måste provlyssna båda först.

Comment

Originally posted by Fellow View Post
                      Har hört mkr gott om JL audios XD400 steg och läser man användarerecensioner på crutchfield, sonicelectronix mfl. Så verkar alla vara sjukt nöjda. Jag var helt inne på ett mosconi as 100.4 först men detta verkar intressant mot pga strömförbrukningen samt storleken. Men måste provlyssna båda först.
                      Jag skulle ALDRIG lita på omdömen från en sajt som säljer saker, eftersom det är så extremt vanligt att deras egna anställda skriver omdömen som ren marknadsföring och för att få dig att tro på produkten.

Det är väldigt sällan man ser negativa saker, men det förekommer. Oftast är det då en annan tillverkare som skrivit in dem kommentarerna.

Däremot tror jag säkerligen att JL steget kan funka likaväl som Alpine's dito.

Mosconit VET jag funkar, och det låter bättre än båda....
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                        Jag skulle ALDRIG lita på omdömen från en sajt som säljer saker, eftersom det är så extremt vanligt att deras egna anställda skriver omdömen som ren marknadsföring och för att få dig att tro på produkten.

Det är väldigt sällan man ser negativa saker, men det förekommer. Oftast är det då en annan tillverkare som skrivit in dem kommentarerna.

Däremot tror jag säkerligen att JL steget kan funka likaväl som Alpine's dito.

Mosconit VET jag funkar, och det låter bättre än båda....
                        Det var Roger på ljudstudion som rekommenderade slutsteget från början då han tycker det låter ungefär som genesis fast med mer punch i.

På vilket sätt låter mosconisteget bättre? Om man inte ser rent tävlingssyfte.

Comment

Originally posted by Fellow View Post
                          Det var Roger på ljudstudion som rekommenderade slutsteget från början då han tycker det låter ungefär som genesis fast med mer punch i.

På vilket sätt låter mosconisteget bättre? Om man inte ser rent tävlingssyfte.
                          Svårt att formulera med ord, men de bilar jag lyssnat på Mosconi i, så är det en otroligt bra dynamik och spelglädje.

De bilar med Alpine klass D jag lyssnat i kan sakna lite värme, de blir möjligen lite för "kalla", men mycket detaljer vilket jag kan tycka ger ett ljud som är för "på" och som man riskerar tröttna på.

Men, det har dels med kringutrustning att göra, och dessutom tycke och smak.

Inget av dem låter dåligt, hoppas inte du tolkade mig så!
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Okej, jag måste verkligen boka ett besök hos Pierre och lyssna på mosconi med mitt iridiumkit.
                            Hade ett ra40 innan men saknade power och värme i det.

Comment

Originally posted by jonash View Post
                              Svårt att formulera med ord, men de bilar jag lyssnat på Mosconi i, så är det en otroligt bra dynamik och spelglädje.

De bilar med Alpine klass D jag lyssnat i kan sakna lite värme, de blir möjligen lite för "kalla", men mycket detaljer vilket jag kan tycka ger ett ljud som är för "på" och som man riskerar tröttna på.

Men, det har dels med kringutrustning att göra, och dessutom tycke och smak.

Inget av dem låter dåligt, hoppas inte du tolkade mig så!
                              Gäller det även de nya digital stegen, f4 och f6 stegen?

Comment

Working...
                              X