Announcement

Collapse
No announcement yet.

En kul burk ifrån Tyskland!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• En kul burk ifrån Tyskland!

Hej,
    för inte så länge sedan (1-2 år) kändes det som de allra flesta huvudenheter (HU) i
    den högre/högsta prisklassen hade en digital utgång (optisk eller coax) inbyggd i
    sig. Men när jag nu har letat efter denna feature är den svårt att hitta.
    Det finns fortfarande huvudenheter som har detta (Alpine, bla.) men de är ganska få (och dyra).

En tanke är ju att ljudkvaliten på vanlig lågnivå har blivit så bra. Men en digital
    lågnivå har ju också fördelen av att vara mycket mindre störkänslig. Särskilt
    en optisk (TOSLINK) förbindelse eftersom den bryter den gemensamma jorden
    mellan huvudenhet och processor/slutsteg, en vanlig källa till generatorvin.

Så, jag har letat HU med Toslink och inte hittat nån bra. Är det då kört? Nej!

Jag bytte helt enkelt bransch och därmed Internet-site. Om någon av er
    sysslar mer att göra musik är Thomann (www.thomann.de) något ni säkert
    känner till. De säljer allt från dragspel till PA till kyrkoorglar till studio-utrustning.
    I sin katalog har de också en liten enhet som ser ut så här:
    http://www.thomann.de/se/lindy_audio...nalogspdif.htm

Denna fiffiga lilla burk tar två RCA-lågnivå och omvandlar dessa till en optisk
    och en coax digital signal. Genom att montera denna bakom min HU med en
    kort RCA-RCA kabel blir det nästan som en inbyggd Toslink.
    Burken kräver ju ström och går tyvärr inte på 12 utan på 5 Volt. Men,
    eftersom strömkonsumtionen är så låg (0,5 A) så kan man bygga en
    strömförsörjning enkelt ifrån en 12V USB-plugg (som ger 5V, 0,5A).
    Inte dyrt heller, en sån liten burk med en 5m Toslink kabel och frakt blev
    totalt €65 (givetvis expidierat över natten med tysk presicion)

Så, nu har jag tyskt digitalljud i bilen!

MVH
    /Hans Wallentin
    Chevrolet Avalanche 2010 - "Moby Dick"

Re: En kul burk ifrån Tyskland!

Eh tja jo, det är digital överföring.

Då kopplar du ju så här

Digital källa (ex. CD) -> Digital/Analog-omvandlare -> Försteg -> Lågnivå ->Analog/Digital-omvandlare -> Digital processor.

Vilket är exakt samma som du gör om du använder en analogingång på en DSP, förutom den långa digitalkabeln i bilen. En fördel till är ju att du galvaniskt frikopplar huvudehet från processor.

På en enhet med digitalt ut funkar det så här:

Digital källa (ex. CD) -> Digital processor.
    /tycker Erik.

Comment

Är nog lite osäker på vad du vill förmedla med ditt inlägg, men bestämmer mig för att inte tolka det som ett "å-vad-jag-gnäller-på-att-du-inte-har-beskrivit-detaljerna-helt-rätt"-inlägg utan istället att det är ett "å-va-kul-med-en-lite-annan-lösning-även-om-den-inte-är-perfekt"-inlägg.

Just så får det bli.
      Chevrolet Avalanche 2010 - "Moby Dick"

Comment

Originally posted by lillbabs View Post
        Är nog lite osäker på vad du vill förmedla med ditt inlägg, men bestämmer mig för att inte tolka det som ett "å-vad-jag-gnäller-på-att-du-inte-har-beskrivit-detaljerna-helt-rätt"-inlägg utan istället att det är ett "å-va-kul-med-en-lite-annan-lösning-även-om-den-inte-är-perfekt"-inlägg.

Just så får det bli.
        Han menar bara att det med din lösning blir många fler omvandlingar av signalen innan den tillslut är framme vid processorn jämfört med om man köper en Hu med optiskt ut , antalet omvandlingar kan påverka signalen negativt ljudmässigt.
        En beg Alpine HU med dvd borde inte vara så svårt att få tag i om du skulle vilja i framtiden t.ex 9861, 9965, IVA-3?? någonting osv....
        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

å-va-kul-med-en-lite-annan-lösning-även-om-den-inte-är-perfekt

Comment

Working...
          X