Announcement

Collapse
No announcement yet.

bästa lådan till hertz hx 300d

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• bästa lådan till hertz hx 300d

Hej ! Har en hertz hx 300 d som ska byggas en ny låda till.
    Undrar vad man ska ha för någon låda . portad eller sluten .
    Vilken volym på lådan ? Mängden dämpull ?
    Ska jag koppla basen i 2 eller 4 ohm ? Ska skaffa ett nytt
    och ganska rejält steg som ska driva detta .
    Tack på förhand !

Re: bästa lådan till hertz hx 300d

En sluten låda på 30L spelar den gott i.(ingen dämpull)

Jag körde med HX380 i 4 ohm och matade dom med ca 2kw och det älskade dom.

Så ca 1000 wrms skadar inte.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

Comment

Jag kör för tillfället med en sådan bas i en 28,3 liters sluten låda med massa dämpull och det driver jag med ett Zachry K1200D steg. Basen är kopplad i 2 ohm och det basar uta ba h**vete

Comment

En kompis hade dubbla såna i lådor på ca 28L (har jag för mig) och matade med 600Wrms per bas, spelade mumma! Men du kan inte koppla din till 4Ohm på något vettigt sätt, 2 eller 8 är det som gäller.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

men om jag skulle köra en sluten låda med dämpull i på 30-35 liter, och driva detta med ett Zachry K1200D steg, vad tror ni om denna kombinationen?
          bättre steg för det priset går väl knappast att hitta, provlyssna det som satt i toxtremes bil förut och det lät inte helt fel!

Comment

Originally posted by n1k391 View Post
            men om jag skulle köra en sluten låda med dämpull i på 30-35 liter, och driva detta med ett Zachry K1200D steg, vad tror ni om denna kombinationen?
            bättre steg för det priset går väl knappast att hitta, provlyssna det som satt i toxtremes bil förut och det lät inte helt fel!
            Gör lådan mellan 28-30L
            Hertz basen tycker inte om för stora lådor

Prova gärna även lådan utan dämpull (
            sigpicMS-SOUND
            Micke7406

Comment

Mitt inlägg kan ju fullständigt ignoreras med tanke på att jag inte läste vem som hade publicerat inlägget och med tanke på att det är n1k391's bas jag har för tillfället så.. öhm ja blev det ett konstigt inlägg från min sida :P

MEN han fick i vilket fall provlyssnat lite dub step förut i bilen och vi konstaterade rätt snabbt att Zachry steget tillsammans med basen i den lådan och 2 ohm gjorde att det basade nåt så förbannat mycket .. i min mening på tok för mycket

Comment

varför skall man köra utan dämpull enligt vissa och med dämpull enligt andra? vad blir det för skillnad i ljudet?

Comment

Dämpullen gör bla att luften bromsas upp litegrann inuti lådan, vilket innebär att baselementet upplever lådvolymen som aningen större än vad den egentligen är. På så sätt kan man bygga en lite mindre låda ifall utrymmet är starkt begränsat.

Resultatet med dämpull blir att den spelar aningen djupare och "mjukare", men många upplever tyvärr även att den låter "slöare" (inte lika rapp).

En smaksak kan man säga.

Comment

tack för all hjälp kommer bli en 30 liters sluten låda utav 22mm mdf skiva,
                    steget fick bli ett Zachry K1200D får det om någon dag, spelade sjukt fint i toxtremes bil så får bli likadant

Comment

Originally posted by n1k391 View Post
                      tack för all hjälp kommer bli en 30 liters sluten låda utav 22mm mdf skiva,
                      steget fick bli ett Zachry K1200D får det om någon dag, spelade sjukt fint i toxtremes bil så får bli likadant
                      Det kommer bli skitbra.. och även overkill! Hur kul det än må vara att ha en riktigt kraftig bas i bagaget nu så kan jag inte påstå att mina öron tycker det samma :P Allt vibrerar ju för tusan xD

Comment

det är så jimmy bmw goes marakas!
                        håller helt med dig! ett jvla tryck i din bil, blir helt annorlunda emot hur det låter i min opel.
                        men får väl se hur det låter efter att den nya lådan är klar

Comment

Working...
                        X