Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd - bas samt steg.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Köpråd - bas samt steg.

Tja!
    Nu har det äntligen tagit fart i garaget! Det byggs i en klassisk Golf 2a från 85. Framsystemet kommer bestå av ett DLS Nobelium 5.2 på instrumentbrädan. Eller ja, instrumentbrädan kommer byggas kring detta kit. Detta kit kommer drivas av ett Audison VrX 2.250. Som ren midbas kommer jag nyttja en Helix P8a drivet på ett Mb Quart PAB 2100. Denna midbas kommer placeras "i" handsfacket.
    Nu till frågan, till denna anläggning vill jag givetvis ha en trevlig sub med något gott steg till.
    Målet med bygget är absolut inte en renodlad SQ-bil utan snarare en bil där man kan åka runt i och njuta av musiken. Det ska vara partystamp i grejorna, men det ska inte få tumma allt för mycket på ljudkvaliten!

Förresten, huvudenheten jag använder är en Alpine 9855.

Gärna en 12", eller alternativt en 10".

Budget? Desto billigare desto bättre men sätter taket på 10 000kr.
    Finns säkert många så tvivlar på kombon med diskant,mellanregister kontra midbasen men som man brukar säga "Utan misstag inget lyckat".

Skriv på!

Re: Köpråd - bas samt steg.

Beror lite var du tänker lägga delningsfrekvenserna och sånt men tror inte du ska få några problem med matchningen mellan mid och framsystemet.

Med tanke på vad min 8a presterar så rekommenderar jag Audio Systems HX12 SQ.
    Driv med t.ex. Mosconi AS200.2
    Golf 2an är ju tacksam att bygga bra bas i.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

Comment

Varför inte köra en 10" i handskfacket istället så kan den spela både sub och mid med skapligt tryck?
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Varför inte köra en 10" i handskfacket istället så kan den spela både sub och mid med skapligt tryck?
        Går bra med rätt 8" med.

Men jag håller med dig.
        Bygger man vettigt för femmorna i brädan och delar runt 80Hz och leker med vinkeln för basen så kan man få till det riktigt bra.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Jovist men för att få till vettigt tryck med en 8" så behövs det rejäl slaglängd och då brukar dom väl inte låta jättebra alternativt krävs stor låda. Nog för att din 8" poppar på trevligt men det skulle då inte räcka åt t.ex. mig. Därför tänkte jag 10" till TS, lite mer drag men går fortfarande att få plats med i handskfacket.
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Jovist men för att få till vettigt tryck med en 8" så behövs det rejäl slaglängd och då brukar dom väl inte låta jättebra alternativt krävs stor låda. Nog för att din 8" poppar på trevligt men det skulle då inte räcka åt t.ex. mig. Därför tänkte jag 10" till TS, lite mer drag men går fortfarande att få plats med i handskfacket.
            Dock har du lysnat på 2K 8" och inte 1K per tum
            Du kanske skall få tillfälle att få lyssna på 21WX ngn ggn :P

Comment

Det gör jag gärna! Men är fortfarande tveksam för mitt behov. Tycker ju att det är lite klent med en Type-X 12" matad med 1200Wrms...
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Kombon du talar om Christoffer är redan beprövad i saaben jag hade. Körde i den en Hertz Hx 250 som frontsub vilket blir jäkligt behagligt. Dock uppstår en känsla av kompromiss då jag inte upplevde midden som tillräckligt tajt. Alternativt dela 5.25" kring 80Hz, dock tror jag då "stampa takten" försvinner en del pga konarean. Någon som är med på min tanke? Svårt att förklara, försöker iallafall.

Comment

Originally posted by octan View Post
                  Beror lite var du tänker lägga delningsfrekvenserna och sånt men tror inte du ska få några problem med matchningen mellan mid och framsystemet.

Med tanke på vad min 8a presterar så rekommenderar jag Audio Systems HX12 SQ.
                  Driv med t.ex. Mosconi AS200.2
                  Golf 2an är ju tacksam att bygga bra bas i.
                  Har kollat en del på denna kombon och den verkar helt klart intressant. Mosconi-stegen är underbara enligt mig, dock har jag aldrig hört subben in action. Får försöka lösa detta under Vallåkra!

Comment

Finns ju andra 10" basar är Hertz HX250. Har hört 12" basar spela med otrolig attack så det borde finnas 10" som är väldigt rappa också.
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

AudioSystem har ju ngr roliga grejer med.....
                      RIng Nonne på Ljudbyggaren och ta ett snack med honom.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                        AudioSystem har ju ngr roliga grejer med.....
                        RIng Nonne på Ljudbyggaren och ta ett snack med honom.
                        Ska se om de inte finns en chans att lyssna på en Hx 12 SQ nere på Vallåkra. Känns som om att det är mycket lättare att välja med öronen än efter vad specen säger. =) Men som sagt, kollat på HX 12 SQ i kombo med ett Mosconi AS 200.2. Tror detta skulle smäcka på rätt gott.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                          Går bra med rätt 8" med.

Men jag håller med dig.
                          Bygger man vettigt för femmorna i brädan och delar runt 80Hz och leker med vinkeln för basen så kan man få till det riktigt bra.
                          Vinkeln på basen???

Alla rena frekvenser under ca 100Hz är riktningsneutrala. Vilket innebär att du helst skall se till att basen endast spelar låga frekvenser. Ensamma räven menar kanske att det är dumt att sätta basen riktad mot torpedväggen Det viktiga är i samanhanget att där finns mycket fri luft framför basen så att den kan spela utan externa störningsmoment.

En 8" funkar fint i tävlingssamanhang men som privatbils bas rekomenderar jag minst en 10:a. Mest för att en 8" som presterar lika mycket blir ganska dyr.

Ett 200.2 funkar fint men skulle nog hellre rekomendera ett 100.4 där du kör basen på halva bryggat och framsystemet på andra halvan. Eller så klämmer du till med ett 200.4 direkt och alla dina behov av kraft blir uppfyllda.
                          Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
                            Vinkeln på basen???

Alla rena frekvenser under ca 100Hz är riktningsneutrala. Vilket innebär att du helst skall se till att basen endast spelar låga frekvenser. Ensamma räven menar kanske att det är dumt att sätta basen riktad mot torpedväggen Det viktiga är i samanhanget att där finns mycket fri luft framför basen så att den kan spela utan externa störningsmoment.

En 8" funkar fint i tävlingssamanhang men som privatbils bas rekomenderar jag minst en 10:a. Mest för att en 8" som presterar lika mycket blir ganska dyr.

Ett 200.2 funkar fint men skulle nog hellre rekomendera ett 100.4 där du kör basen på halva bryggat och framsystemet på andra halvan. Eller så klämmer du till med ett 200.4 direkt och alla dina behov av kraft blir uppfyllda.
                            Jag menar vad Patrik och Roger sagt till mig att låta basen hjälpa till i nedre mid (upp till 80Hz) och då får man hitta en bra vinkel på basens riktning ner mot golvet. Ju mer konare man har in mot bilen ju bättre blir tydligen den övre basen/nedre mid kontra att ha basen rakt ner mot golvet. Även om <100Hz är mindre riktningskänsliga. Detta kan kräva lite labbande (vilket vi skall göra i en SAAB 9000 i november).

Jo en 8" som presterar lika bra tryckmässigt som en "normal" 10" kostar mer......där håller jag med dig fullt ut

Comment

Jag kanske är lite sent ute, men detta såg inte så tokigt ut tycker jag!
                              http://www.ullareddigital.se/spl-dyn...543-c-197.aspx
                              \m/

Comment

Working...
                              X