Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fattig amatör vill ha snärtig bas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fattig amatör vill ha snärtig bas

    Ja, så är det. Har en liten VW av 2006 års modell med 4 st originalhögtalare. 2 st i framdörrarna och 2 st i bakdörrarna (bilen är 2-dörrars, men ni förstår säkert). Originalstereo. Jag har just köpt en dosa som ger mig lågnivå från stereon och installerat en aktiv baslåda (GAS 10") i bilens bagageutrymme. Det dånar och dundrar rätt bra. Däremot saknar jag fullständigt den där sköna snärtiga basen (inledningen på Blue Monday). Förstår att jag ska byta ut originalhögtalarna mot 4 nya och mata dem med massa watt. Utmaningen ligger i att kunna lyssna på Blue Monday med behållning – utan att göra av med jättemycket pengar. Hur skulle ni göra?



    BTW: mitt första inlägg. Hej!

    http://youtu.be/VyoDbX1EkPQ

  • #2
    Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

    Du må va fattig ekonomiskt, men rik på glatt humör.
    Välkommen btw.

    Det där med snärtig bas är inte helt lätt. Som du själv nämner behövs det effekt och högtalare som tål det oxå. Nåt som gör underverk är att staga upp och dämpa dina dörrar.
    Det behöver inte kosta en förmögenhet, men några tusenlappar behöver du sätta sprätt på.

    Nu känner jag inte vederbörande men enligt många här är Horsyhorse (Seastreams garage) en kunnig prick som hjälper dig att fylla bilen och tömma plånboken.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #3
      Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318560
      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318562
      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16308
      plus dämp och kablar....
      för dyrt?

      Comment


      • #4
        Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

        Nja, inte för dyrt. Men jag har ingen aning – är det här bra grejer som skulle ge mig min snärtiga bas på hög volym? Och vad är ”dämp”? Samlingsnamn för massor av grejer som jag behöver för att högtalarna inte ska skallra i dörrarna?

        Comment


        • #5
          Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

          Originally posted by Mario Grandi View Post
          Nja, inte för dyrt. Men jag har ingen aning – är det här bra grejer som skulle ge mig min snärtiga bas på hög volym? Och vad är ”dämp”? Samlingsnamn för massor av grejer som jag behöver för att högtalarna inte ska skallra i dörrarna?
          dämpmaterial..
          http://www.blekingebilradio.se/produ...tegory_id=1880 finns inget som slår dynamat.... går ej att jämföra silent coaten med dynamaten ens... silent coaten e billig men skit enligt mig.. hade lite silent coat först men sen fick jag tag i dynamat och det märktes stor skillnad mellan dem 2 till fördel dynamat =)

          Comment


          • #6
            Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

            Originally posted by ville91 View Post
            dämpmaterial..
            http://www.blekingebilradio.se/produ...tegory_id=1880 finns inget som slår dynamat.... går ej att jämföra silent coaten med dynamaten ens... silent coaten e billig men skit enligt mig.. hade lite silent coat först men sen fick jag tag i dynamat och det märktes stor skillnad mellan dem 2 till fördel dynamat =)
            Okej. Men hur ska jag använda ”Dynamat” i min bil för att få snärtig bas?

            Comment


            • #7
              Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

              seastreamsgarage säger jag med
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • #8
                Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

                Dynamat må vara en bättre produkt än SC men prisvärd är den väl inte, för normalt bruk duger SilentCoat bra och kostar betydligt mindre! Så börja med ett paket SilentCoat och stoppa in i dörrarna, då är du en bra bit på väg.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  ...ett paket SilentCoat och stoppa in i dörrarna, då är du en bra bit på väg.
                  Istället för att byta ut originalhögtalarna?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

                    Det är en utmaning att bygga ljud i bilen, det krävs effekt på framsystemet, dela rätt. Om basen blir instängd i bagaget utan öppning till kup´en så brukar det inte bli så bra. Basen måste kunna flytta luft.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Dynamat må vara en bättre produkt än SC men prisvärd är den väl inte, för normalt bruk duger SilentCoat bra och kostar betydligt mindre! Så börja med ett paket SilentCoat och stoppa in i dörrarna, då är du en bra bit på väg.
                      jag har hellre 1 lager dynamat än 2 lager silent coat om man säger så =)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

                        Det har jag också, men inte plånboken. Prisskillnaden är STOR mellan Dynamat och SilentCoat.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

                          Originally posted by ville91 View Post
                          jag har hellre 1 lager dynamat än 2 lager silent coat om man säger så =)
                          Jag har hellre två lager STP. Gold i botten och silver ytterst.
                          Funkar det i en viss BMW så funkar det för mig
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

                            För det första skulle jag vilja veta vilken modell din VW är innan jag börjar tipsa om produkter!
                            Sen skulle jag även vilja veta vilken gas låda du har!

                            Att dämpa är en sak, sen vilket material behöver inte diskuteras ännu en gång för att förbrylla trådskaparen och särskilt när han är nybörjare!

                            Jag vill inte säga att jag kan alla VW modeller, men min erfarenhet sträcker sig nog över 100 installationer i dessa bilar.
                            Att få dom snärtiga är inga problem, med RÄTT grejor!
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fattig amatör vill ha snärtig bas

                              Originally posted by djakne View Post
                              Det är en utmaning att bygga ljud i bilen, det krävs effekt på framsystemet, dela rätt. Om basen blir instängd i bagaget utan öppning till kup´en så brukar det inte bli så bra. Basen måste kunna flytta luft.
                              Gärna lite konkreta och beprövade råd för snärtig bas.

                              Comment

                              Working...
                              X