Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nivåjustering slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nivåjustering slutsteg

Hej!
    Måste först meddela att jag inte är så speciellt kunnig
    gällande inställningar på delningsfilter eller andra justeringar.

Jag har ett DLS CA21 slutsteg som driver ett bryggkopplat DLS W312B baselement. Slutsteget har jag kopplat in på högnivå eftersom min bils stereo saknar lågnivåutgång (fabriksmonterad med infodisplay i grejer)

Jag har läst att slutstegets gainjustering rekommenderas att ligga på runt 50% eller mer. Men om jag skruvar upp skruven till 50% så blir baslådans ljud väldigt väldigt högt. Därför måste jag skruva ner till kanske 15-20%. Har denna nivåjustering något med hur mycket effekt som mitt slutsteg förstärker signalen mot baselementet? Jag har hört/läst olika om detta. Vissa påstår att denna justering bara är för att matcha mot stereons signalstyrka och andra menar att man ändrar slutstegets "effekt" har man knappt skruva upp någon gain så ger inte slutsteget särskilt mycket effekt. Hur ligger det till egentligen?

Sen undrar jag också hur stor risk det är att jag spelar sönder mitt baselement med mitt slutsteg om jag spelar på hög volym? Enligt specifikationerna så ska ju elementet klara 150W RMS och slutsteget kan leverera 350W RMS.
    Hur vet jag vilka effekter jag uppnår med hur högt jag vrider upp min volymkontroll?

Vilka inställningar på mitt DLS CA21 kan jag börja med som en grundinställning för att sedan finslipa på? Jag vill ju gärna att det ska fungera så bra som möjligt med mitt baselement. Lådan är avstämd för 50Hz.

Rätta mig gärna om jag har uppfattat något fel!

DLS W312B Specifikationer: http://dls.se/econtent/files/158/man...ubs_06_swe.pdf

DLS CA21 Specifikationer: http://dls.se/econtent/files/273/classicampswe.pdf

/MVH Anton

Re: Nivåjustering slutsteg

Dom som påstår att man inte kan få ut full effekt från ett slutsteg utan att ha gainen fullt uppskruvad är ute och cyklar, den är precis som du skriver till för att matcha steget mot huvudenhetens utsignal.

Ditt steg kan visserligen ge ut betydligt mer effekt än vad basen tål, men det är bara bra då du kan spela basen fullt ut utan att steget belastas särskilt hårt och därmed så får du ut en renare signal. Som alltid så gäller det att använda öronen, låter det illa så skruvar man ner! Du kommer dock troligtvis inte höra någon dist utan det som händer om du spelar "för högt" är att basen bottnar.

50Hz avstämning på en baslåda lät väldigt högt om du inte är ute efter att spela högt, 35-40Hz är mer lagom om man ska lyssna på musik. Men med nuvarande så mpste du ha ett högpassfilter kring 35-40Hz (eller ännu högre), samt ett lågpassfilter kring 60-100Hz.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Brukar lägga högpass 10Hz under avstämning, struntar dock i det om avstämning ligger lågt. Brukar inte finnas mycket musikinformation under 30Hz. Desto mindre filter desto bättre

Och som Chriztoffer säger är gain matchning mot huvudenhetens spänningsutmatning. Folk som säger nåt annat pratar i mössan xD

Comment

Hej!
        Tack så mycket för snabba och utförliga svar!

Då kommer min följdfråga..
        Hur gör jag för att matcha utsignal från stereon mot slutsteg bäst?
        Jag har sett två metoder, ett är att använda oscilloskop på högtalarutgångarna och kolla på sinuskurvan när den klipper och spelar upp en bestämd frekvens.

En annan är att skruva upp till en relativt hög volym på stereon och sedan justera med gain på slutsteget.. ungefär något sånt..

Jag är intresserad av att kunna hitta en "maxvolym" som jag själv vill kunna spela i bilen när jag är ute och kör där inte baselement bottnar. Detta kanske är svårt ibland eftersom olika låtar har olika hög och låg bas samt även olika volymer. Sen påverkas väl även detta av delningsfiltren och allt det andra antar jag? kan ju ställa 12dB och 24dB branthet på lågpassfiltret t.ex.

Sen detta med kablar..

Jag har ju ett till slutsteg också som driver framsystem.
        Ett Rockford Fosgate P400-4 som jag omvandlat högnivåsignal till lågnivå eftersom slutsteget saknar högnivåingång. Denna omvandlare är Rockford Fosgates egna och den har två potentiometrar som man kan ställa signalförstärkningen på båda kanalerna.
        Idag står dessa på 50% vilket jag blev rekommenderad av Rockford Fosgate själva.
        Sen göra en klassisk nivåjustering genom att höja volym och justera med gain.
        Problemet här är att om jag fipplar med frekvenserna osv så kan jag inte höja volymen särskilt mycket på stereon utan att högtalarna i dörrarna bottnar av basen eller om det är för hög signal vet jag inte. Bilen har ju sina originalhögtalare vilka inte är särskilt bra men. Jag har ju det jag har hehe.. samt även två gamla goda pioneer diskanter på instrumentbrädan vilket gör ett rejält lyft.

Jo, först går det en 21mm2 kabel till ett fördelningsblock, där splittas kabeln upp i två 16mm2 kablar som går till varsitt slutsteg. Min fundering är.. att gå från 21mm2 till 16mm2 är det en flaskhals i mitt fall? Påverkas det? Använder även en 2.5mm2 högtalarkabel mellan högtalarterminalen och slutsteget. DLS rekommenderade väl en 4mm2.

Lite fler frågor alltså.

/MVH Anton

Comment

Basen kan du komma att bottna även fast gainen är korrekt justerad. En korrekt gainjustering görs med den första metoden som du beskriver, ett oscilloskop kopplar på stegets utgångar (först kollar man såklart upp vid vilken volym huvudenheten börjar dista). Om du då har ett steg som kan ge ut bra mycket mer effekt än vad basen tål så kommer du att kunna bottna basen ändå, samt om du har en högt avstämd portad låda och spelar låtar med djupbas.
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

DLS rekommenderar ca 40Hz avstämning med ca 42liter låda till W312B. Skulle nog sänkt avstämningen (längre rör) så kommer den inte bottna lika lätt. Kommer nog även bli trevligare att lyssna på. Subben får nämligen ingen hjälp av portens dämpning strax under dess avstämning så det är lättare att spela sönder högtalare som sitter i för högt avstämda lådor.

Ditt framsystem bör du lägga högpass (HPF) runt 60-80Hz någonstans. Beroende på filtrets branthet och vad dina högtalare trivs bäst med, kommer förhindra att de bottnar lika lätt samt att de kommer låta renare!

16+16=32mm², skulle nog haft en 35mm² kabel in till distblock. 4mm² högtalarkablar brukar jag använda till lite kraftigare applikationer som stora middar och/eller subbar. Inte nödvändigt dock, funkar med 2,5mm² om det inte är några jättelängder. DLS säger minst 2,5mm² i manualen, men det skadar inte att ha större

Comment

Det är väl t.o.m så artt under portens avstämning fungerar den bara som ett hål in i lådan och därmed så blir det en akustist kortslutning? Då får man inte ut mycket bas.
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Min låda fick jag beräknad av en kille som hade en DLS-butik här uppe i norr.
                Allt utifrån vad som rymdes i min gamla bil som var en Golf 2 men att kunna göra lådan relativt liten också.

Ritningen har jag scannat in och kan tittas på här: http://www.medianordic.se/files/W312B.pdf

Bör jag egentligen göra en helt ny låda? Jag har ju en sedanbil nu.
                Har läst att när man har en sedanbil bör man i regel vända så att basporten och elementet är riktat emot ryggstödet bak. Om möjligt rikta in basporten om man har någon skidport eller liknande.

Att byta strömkabel till en 33mm2 vet jag inte om det är nödvändigt eftersom jag inte
                spelar i tävlingssyfte utan bara för mig själv. Så det blir ju inga jätteeffekter så att säga.
                Så jag har just investerat i en säkringshållare som tar in 1st 21mm2 och två 21mm2 ut.
                Då kan jag avsäkra båda slutstegen för risk vid kortslutning eller liknande.. man vet ju aldrig. Rockford Fosgate slutsteget är ju inte avsäkrat intern.

Delningsfiltret för framsystem är inställt på AP (Allpass) eftersom dessa 6.5" som sitter i dörrarna både spelar diskant och bas. Samma högtalare sitter ju i bakdörrarna.

Men det känns lite som att min låda är lite som hej kom och hjälp mig..
                Som ni kan se så har porten en diameter på 4" och rörets längd ligger på 250mm
                Kanske kan jag justera portens längd för att få en bättre F3-dB kurva.. eller om det heter F3

Grejen är väl den att jag gillar ju all typ av musik.. allt från eurodance, ballader, metal, rnb till dansband går det att stämma av en låda för dessa musikstilar?

Sen har jag två frågor till.
                Jag har ju ett gammalt MDS Fanatic Power 12" element som ligger o skräpar.
                Är det så att mitt DLS-element låter och/eller fungerar bättre än MDS:en?
                Jag tror nästan att dessa tillverkades relativt nära varandra i årtal.
                Behöver jag isåfall en helt ny låda eller kan MDSen fungera i den jag har nu?
                Är MDS-elementet bara skit måntro om man jämför med DLS:en som jag använder?

Parametermässigt är jag ju riktigt okunnig, alla dessa siffror och beteckningar säger mig inte särskilt mycket.

Sen tänkte jag fråga.. jag har ju en Volvo S40 av nyare modell och har då en plastmatta som skydd i bagageutrymmet, detta gör att min baslåda gärna vill åka omkring om man kör lite fort och svänger kraftigt. Vad är boten på detta? ta bort mattan? så att baslådans förklädnad ligger emot bilens? eller kan man på nåt vis säkra fast lådan utan att vara och borra o jävlas för mycket i min bil?

Comment

Jag glömde ju tillägga att mina nuvarande inställningar på mitt DLS slutsteg till baslådan är som följer..

Level: 1-2mm mindre än 2v vad det nu kan bli? nästa streck är ju 0.7v
                  Subsonic: Off
                  Grand Bass: 0dB (för att inaktivera)
                  Lågpassfilter: 24dB/~70Hz (lite mindre än 80Hz)
                  Använder ju som sagt också högnivå från stereons högtalarkablar.

Comment

Framsystemet bör du köra ett högpassfilter till, dom elementen kan ändå inte spela alltför djupa frekvenser så ett filter nånstans mellan 40 eller 70Hz beroende på hur högt du vill kunna spela och vad det är för element/hur dom är monterade osv, du får prova dig fram. Sen så bör du slå på subsonicfiltret till basen, speciellt när du har en så högt avstämd låda.
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Ah, okej.. då är de bara att slå på subsonicfiltret då.. men vad bör jag lägga frekvensen på?
                      Bilens originalhögtalare klarar att spela relativt låg bas faktiskt. Vet inte vilka frekvenser men.. basar på bra nog mycket iaf. Kan ju vara trevligt med lite midbas tänkte jag.

Vore ju trevligt med svar så småningom på mina andra nyfikna frågor ang MDS-elementet och låda.

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                        DLS rekommenderar ca 40Hz avstämning med ca 42liter låda till W312B. Skulle nog sänkt avstämningen (längre rör) så kommer den inte bottna lika lätt. Kommer nog även bli trevligare att lyssna på. Subben får nämligen ingen hjälp av portens dämpning strax under dess avstämning så det är lättare att spela sönder högtalare som sitter i för högt avstämda lådor.

Ditt framsystem bör du lägga högpass (HPF) runt 60-80Hz någonstans. Beroende på filtrets branthet och vad dina högtalare trivs bäst med, kommer förhindra att de bottnar lika lätt samt att de kommer låta renare!

16+16=32mm², skulle nog haft en 35mm² kabel in till distblock. 4mm² högtalarkablar brukar jag använda till lite kraftigare applikationer som stora middar och/eller subbar. Inte nödvändigt dock, funkar med 2,5mm² om det inte är några jättelängder. DLS säger minst 2,5mm² i manualen, men det skadar inte att ha större
                        Låter ju vettigt med ett längre rör.. problemet är ju att jag har 10cm bakom rörets slutände. En tumregel är väl att det ska finnas rörets diameter fritt bakom röret? eller är det så att jag endast behöver förlänga med någon centimeter?

Comment

Originally posted by Orfeous View Post
                          Lådan är avstämd för 50Hz.
                          Där håller jag inte riktigt med, den bör i teorin vara avstämd till ca 44-45 Hz om man räknar på 39 liter (2 liter bort för basen och 2 liter för röret). Då har jag enbart räknat på ett 25 cm långt rör (utan trattar) eftersom det bara står "rör" i ritningen.

Jo, först går det en 21mm2 kabel till ett fördelningsblock, där splittas kabeln upp i två 16mm2 kablar som går till varsitt slutsteg. Min fundering är.. att gå från 21mm2 till 16mm2 är det en flaskhals i mitt fall? Påverkas det?
                          Båda stegen kan som mest ge 400 WRMS vid 2 Ohm och de arbetar i klass AB, såna steg kan ha en verkningsgrad på tex 55%. CA21 är uppmätt vid 13,8 V och P400-4 är uppmätt vid 14,4 V, det bör ge en teoretisk strömförbrukning på runt 100-105 A om man kör stegen med deras högsta RMS-effekt och 2 Ohms belastning.

Utgår man ifrån den strömförbrukningen så känns 21 mm2 kabel "på gränsen", tex 30-33 mm2 hade varit bättre. Detta resonemang gäller alltså om man ska kunna utnyttja stegen fullt ut vid deras lägsta tillåtna belastning, vilket du inte kommer att göra. På så sätt är det egentligen inte nödvändigt att byta till grövre kabel.

Även om du vill dra på lite extra så ska det inte bli en flaskhals som riskerar stora spänningsfall, det är min åsikt.

Comment

Vore ju trevligt med svar så småningom på mina andra nyfikna frågor ang MDS-elementet och låda.
                            Har räknat på de parametrar som står på deras hemsida, då ser det ganska bra ut med din nuvarande låda tycker jag. Inte någon jättepeakad frekvensgång utan förhållandevis jämn.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                              Där håller jag inte riktigt med, den bör i teorin vara avstämd till ca 44-45 Hz om man räknar på 39 liter (2 liter bort för basen och 2 liter för röret). Då har jag enbart räknat på ett 25 cm långt rör (utan trattar) eftersom det bara står "rör" i ritningen.
                              Okej, jag säger varken bu eller bä utan "lyssnar" på er allas åsikter.
                              Röret har ju aeroportar eller vad det kallas, två trattar.. en i vardera ände.

Hur vet jag vad lådan har för avstämning utifrån den ritning jag har fått?
                              det känns ju lite som att lådan inte är tillverkad enligt mitt baselement utan
                              ifrån något annat. Ritningen är ju inte från grunden. Detta eftersom baselement är överstruket t.ex och lite annat också.

Hur har du räknat då du fått fram dina siffror? Använder du bara miniräknare eller är det nåt magiskt program?

Har räknat på de parametrar som står på deras hemsida, då ser det ganska bra ut med din nuvarande låda tycker jag. Inte någon jättepeakad frekvensgång utan förhållandevis jämn.
                              Vad anser du? Är det ett bättre alternativ för mig att använda MDS-elementet än mitt DLS? Siffror säger väl inte allt för mycket vad jag har förstått. Utan det är väl örat och personlig smak som avgör en hel del. Men MDSen ska ju tåla dubbelt så mycket effekt RMS än DLS en iaf...

Tack för dina svar!

/Anton

Comment

Working...
                              X