Announcement

Collapse
No announcement yet.

Löda ditt nya/extra kondingar i äldre Genesis steg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Löda ditt nya/extra kondingar i äldre Genesis steg

Någon som vet om man kan löda dit nya kondingar i nätdelen.Eller löda dit några extra kondingar.

Jag har ett Genesis P300x (5kanals).Det sitter 2st kondingar på 35v 2200microfarad 105 grader celsius.

Kan jag byta ut dom till 4700 microfarad 35v 105 grader celsius?.
    Eller kan man kanske lägga till 2st extra kondingar parallelt med dom 2st som finns?
    Last edited by Välljudsfantast; April 27, 2011, 22:25.

Re: Löda ditt nya/extra kondingar i äldre Genesis steg

Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Någon som vet om man kan löda dit nya kondingar i nätdelen.Eller löda dit några extra kondingar.

Jag har ett Genesis P300x (5kanals).Det sitter 2st kondingar på 35v 2200microfarad 105 grader celsius.

Kan jag byta ut dom till 4700 microfarad 35v 105 grader celsius?.
    Eller kan man kanske lägga till 2st extra kondingar parallelt med dom 2st som finns?
    Ska inte vara några problem att byta ut.

Skall du addera kapacitans hade inte jag valt att ha de gamla kvar.

MYCKET viktigt är at du kolar vilken ESR de gamla hade, och byt inte mot nåt som är sämre...

/Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
      Ska inte vara några problem att byta ut.

Skall du addera kapacitans hade inte jag valt att ha de gamla kvar.

MYCKET viktigt är at du kolar vilken ESR de gamla hade, och byt inte mot nåt som är sämre...

/Jonas
      Vad betyder ESR?

Har för mig att jag läst,att det går att byta upp kondingarna på volt,men inte på microfarad?Hade något att göra med i/ur laddningar som belstade närliggande komponeter.

Hittade vad ESR står för,det var hur mycket motstånd det är i kondensatorn.
      Last edited by Välljudsfantast; April 28, 2011, 13:37.

Comment

Har det någon betydelse vilket märke det är på kondingar?

Hittade ett märke på JEC som var Antel.

Eller ska det vara Rubycon från Elfa?
        Last edited by Välljudsfantast; April 28, 2011, 21:59.

Comment

Originally posted by Välljudsfantast View Post
          Har det någon betydelse vilket märke det är på kondingar?

Hittade ett märke på JEC som var Antel.

Eller ska det vara Rubycon från Elfa?
          Nej.
          Märket spelar ingen roll, konstruktionen och dess interna resistans (ESR vilket Jonas påpekat) spelar in mer.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Välj som sagt med lågt ESR, och kolla toleransen, +-1% eller +-5%. Kika i databladet.

Elfa är bra för det finns nära, och kan köpas styckevis. Nackdelen är att de är svindyra egentligen, men det blir ju så om man skall ha den servicen.

Rubycon brukar vara okej vad jag sett, de har säkert olika serier med.

/Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Fördelen med klass AB är att du inte har rippel från förstärkaren som i klass D. Jag har svårt att tro att ett par så pass stora (större) kondensatorer skulle ha några problem att tåla ripplet från strömförsörjningen och därmed är ESR säkert inga problem. Kan vara lite svårt att jämföra ESR med originalkondingarna.

Räkna med att det är 20% toleranser på kapacitansen. Det är i princip standard.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                Fördelen med klass AB är att du inte har rippel från förstärkaren som i klass D. Jag har svårt att tro att ett par så pass stora (större) kondensatorer skulle ha några problem att tåla ripplet från strömförsörjningen och därmed är ESR säkert inga problem. Kan vara lite svårt att jämföra ESR med originalkondingarna.

Räkna med att det är 20% toleranser på kapacitansen. Det är i princip standard.
                Ja det verkar vara 20% toleranser på dom kondingar jag hittat.

Men det är en djungel,tittar man i Elfa katalogen,så finns det bipolära m.m..

Jag får försöka lära mig lite mer om kondensatorer på nätet.

Comment

Min tanke bakom uttalande om ESR var mer att man gärna vill ha snabb leverans, och inte tröghet.

Men det kan vara obefogat.
                  SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Bipolära ska du inte ha.
                    Se till att hitta något som passar rent fysiskt. Snap-in eller leads tex. Höjd-restriktioner i chassit, diameter-restriktioner - vad ryms på originalplatsen helt enkelt. Kolla även att det är en kondensator som tål hyfsad rippelström (=lågt ESR). Det finns en del suspekta tillverkare. Med låg rippelströmstålighet så torkar kondensatorn fortare än nödvändigt (pga intern värmeutveckling). Livslängden blir kortare helt enkelt. Ska du använda slutsteget en längre tid (många år) så köp kondensatorer med lite längre livslängd. Det är specat i antal tusen timmar.

ESR är en ekvivalent resistans, inte induktans (vilket ger strömtröghet). Naturligtvis finns det även induktans i kondensatorer, men för audiofrekvenser är det irrelevant.

Comment

Bipolära ska du inte ha.
                      Se till att hitta något som passar rent fysiskt. Snap-in eller leads tex. Höjd-restriktioner i chassit, diameter-restriktioner - vad ryms på originalplatsen helt enkelt. Kolla även att det är en kondensator som tål hyfsad rippelström (=lågt ESR). Det finns en del suspekta tillverkare. Med låg rippelströmstålighet så torkar kondensatorn fortare än nödvändigt (pga intern värmeutveckling). Livslängden blir kortare helt enkelt. Ska du använda slutsteget en längre tid (många år) så köp kondensatorer med lite längre livslängd. Det är specat i antal tusen timmar.

ESR är en ekvivalent resistans, inte induktans (vilket ger strömtröghet). Naturligtvis finns det även induktans i kondensatorer, men för audiofrekvenser är det irrelevant.
                      Kollade de kondingar vi kör i förstärkarna i våra maskiner idag, de har 5% tolerans. Så det bör gå att hitta.

Sen vet jag inte, men detta är ju i nätdelen, så då är det väl irrelevant att prata om induktans..?
                      SM-guld 2007 och 2008.

Comment

5% på elektrolyter är nog rätt ovanligt. Inte sett det användas någonstans. Finns kanske en anledning till att det behövs i er applikation. Men inget att betala extra för i en förstärkare.

Induktans ger tröghet. Resistans ger förlust, inte tröghet. ESR har alltså inget med tröghet att göra i detta sammanhanget.

Induktans är alltid aktuellt. Det vore tex dumt att löda bort kondensatorerna som sitter i slutsteget och sen ansluta nya kondensatorer via långa kablar. Det introducerar induktans på fel ställe.

Comment

Induktans ger tröghet. Resistans ger förlust, inte tröghet. ESR har alltså inget med tröghet att göra i detta sammanhanget.
                          Så den gamla skrönan med att stora 1F kondingar på DC matningen till stegen måste ha låg inre resistans är alltså bogus menar du?

Eller, är det som så att kondingen i kretsen i en nätdel arbetar med AC (vilket den iofs gör på sätt och vis...) och därav är det inte ett problem, medans en DC konding arbetar just med DC.

/Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by jonash View Post
                            Så den gamla skrönan med att stora 1F kondingar på DC matningen till stegen måste ha låg inre resistans är alltså bogus menar du?

Eller, är det som så att kondingen i kretsen i en nätdel arbetar med AC (vilket den iofs gör på sätt och vis...) och därav är det inte ett problem, medans en DC konding arbetar just med DC.

/Jonas
                            Nej, det är absolut ingen skröna med låg resistans i kondensatorer.
                            Men det har inget med tröghet att göra. Det funkar att snacka om tröga batterier och att strömmen inte är snabb nog till slutsteget när lösningen är att skaffa fler batterier och tjockare kablar. Det spelar inte någon roll vad vi kallar problemet när vi vet lösningen. Men det är inte teoretiskt korrekt. Pratar vi om funktionen av en förstärkare så funkar inte trög ström och liknande uttryck längre. Induktans, impedans och resistans är komplext.
                            Det är läge att vara lite fysiskt korrekt då.

Mina tankar om inköp av kondensatorer till detta projektet finns några poster tillbaka.

Comment

Nej, det är absolut ingen skröna med låg resistans i kondensatorer.
                              Men det har inget med tröghet att göra. Det funkar att snacka om tröga batterier och att strömmen inte är snabb nog till slutsteget när lösningen är att skaffa fler batterier och tjockare kablar. Det spelar inte någon roll vad vi kallar problemet när vi vet lösningen. Men det är inte teoretiskt korrekt. Pratar vi om funktionen av en förstärkare så funkar inte trög ström och liknande uttryck längre. Induktans, impedans och resistans är komplext.
                              Det är läge att vara lite fysiskt korrekt då.

Mina tankar om inköp av kondensatorer till detta projektet finns några poster tillbaka.
                              Eller fysikaliskt...

Egentligen borde jag nästan kolla det där med ESR med nån av de gamla gurusarna, men jag orkar inte, det är liksom inte avgörande för omvärlden

Jag vidhåller låg ESR, och snäva toleranser samt högre kapacitans
                              SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Working...
                              X