Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dämpa dörrar, vad och hur mycket ska jag ha?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dämpa dörrar, vad och hur mycket ska jag ha?

Ska peta i dubbla 5,25" och mata på med ganska mycket effekt + att jag vill att bilen ska bli tystare.

Har handlat silent coat att börja med.

Har sett att Biltema har http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...mpningsplatta/

Är det värt att sätta det ovanpå silent coaten?

Re: Dämpa dörrar, vad och hur mycket ska jag ha?

Jag skulle testa köra silent coat sedan testa hur det låter och om det skramlar.
    Oftast räcker det.

Jag körde dubbla lager på ytterplåten och enkla på mittenplåten och dörrsidan.
    sigpic

Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

Comment

när man ska tävla i sq finns de inte regler på hur mycke man får ha då?tänkte ska börja dämpa min bil med

ursäkta trådkapningen
      saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Det tror jag inte.
        Men så jävla mycket ska du väll inte dämpa haha
        sigpic

Ägare av DekorTeknik
        Gå in och gilla!

Comment

Tror det endast är SPL som det finns begränsningar i. SQ är de bara att ösa på med mods och dämpning

Comment

okej hade fått för mig att jag läst nånstans att de va 4mm max och de är ju inte speciellt mycke
            saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Originally posted by micke999 View Post
              okej hade fått för mig att jag läst nånstans att de va 4mm max och de är ju inte speciellt mycke
              Nu har du läst spl trådar
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

Comment

Originally posted by JohanH View Post
                Nu har du läst spl trådar
                verkar fan inte bättre hahabara köra på då
                saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Var hittar jag dynamat någon stans, billigast och bästa ställe typ?

Dynamat är väl det vettigaste som går hyfsat lätt att få tag i?

Comment

http://www.12voltab.se/AF.aspx
                    där är en lista på återförsäljare som förhoppningsvis säljer dynamat

men jag tycker helt klart att du skall limma dubbelplåt först, sedan några lager dynamat
                    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

seastreamgarage
                      saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Finns massa olika butylmattor. Hushmat/Second Skin/RaamMat/Autoleads/Dynamat/B2 Audio, finns säkert fler. Bland de här lite "dyrare" mattorna tror jag inte skiljer mycket i dämpningseffektivitet. (Understruket; TROR inte det är någon skillnad!)

Någon bör göra ett test på hur bra mattorna är, tills jag har läst ett test och fått bevisat att dessa mattorna verkligen gör långt mer nytta än säg SilentCoat (med risk att bli skjuten här på forumet...) så är jag skeptisk till att de är så överdrivet mycket bättre. Jag säger inte att DE INTE ÄR BÄTTRE men är t.ex Dynamat (848kr/kvm) tillräckligt bra för att vara 4,25 gånger dyrare än SilentCoat (199kr/kvm). Menar även om man får lägga dubbla lager SC, under halva priset i vilket fall. Man får vara lite som Sverker Olofsson på Plus, billigare produkt - sämre prestanda - men HUR mycket sämre?

Det finns dock en annan sida, säg att du får lägga 2 lager SC istället för 1 lager Dynamat. Kommer bli i runda slänga dubbla vikten, ska man dämpa hela bilen blir det lätt kilon. Mer kilon = mer bränsleförbrukning. Långsökt men, vem vet hur dyrt det blir i slutänden om man kör 2000 mil om året!

Comment

Dynamat verkade vara "the sweet spot" när jag kikade storttest. Tillräckligt bra för att inte betala oskäligt mycket. Bra dämpning för pengarna. Visst finns det säkert bättre ändå, men det är inte värt pengarna. SC verkar/är inte bra nog för att inte vara värt att betala mer, när man ändå dämpar. Sen vikten man sparar är inte dumt. Lättmonterade.

Man blir säkert nöjd med biltema också om de klistrar bra, bara att få nån slags dämpning är säkert gott nog för de flesta vardagsåkare?

Tack för länkar! Ska köpa dynamat till nästa vecka.

Comment

Du vet vad du får när du köper Dynamat. Håller hög kvalitet och har funnits länge inom branchen. Gäller det bara dörrarna sen, så spelar det nog ingen större roll vad det kostar då det inte handlar om stora ytor. Så kör på de!

Comment

Om man vill fundera på annat än dynamat, vad rekommenderas för asfaltsmattor då?

Comment

Working...
                              X