Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingstips till nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kopplingstips till nybörjare

Har ett par dumma frågor som hade varit fint att få svar på. Börjar bli färdig nu med dörrsidorna och frågan hur jag ska driva framsystemet börjar bli aktuell. Det här är vad jag har för tillfället:

HU: Eclipse 8445
    Steg: CA23
    Högtalare: 5.2 Nobelium på instrumentbrädan/a-stolpen
    Middar: 2 st par DD C 6.5 utan diskanterna

Så om jag har fattat det rätt så behöver jag en kanal per högtalare så med mina 6 högtalare här behövs 6 stycken kanaler? Har ett CA23 nu och planen är att införskaffa ett CA41 också. Tills vidare får jag nöja mig med det jag har. Kommer dra ny högtalarkabel till alla elementen innan jag kopplar in dom, 6,5" kommer sitta i framdörrarna. Är inne på att låta stereon driva middarna så länge och koppla nobelium kittet på steget. Har jag helt fel tankegångar här och i så fall hur hade ni gjort

Började i fel ända med bygget och har 2 st DD 2512or (kommer gå ner till 1 bas senare) i skuffen så jag kan klara mig utan alltför bra tryck i midbasen för tillfället.

Re: Kopplingstips till nybörjare

är det ca23 steget du har så är det 2 kanaligt

Dörrarna
    men koppla plus till plus vidare till plus på steget
    koppla minus till minus vidare till minus på steg
    då ser steget 2 ohm / kanal
    Förutsatt att du kör utan filterna som följde med och kör aktivt

och ett 2 kanalssteg till panelen

Comment

Jo vet att CA23 är 2 kanaligt därför jag tänkte driva nobeliumkittet med det eller jag har missförstått det hela där?. Så det blir bättre om jag kör middarna parallelkopplade, det blir inte för tungt för steget? Förlorar jag några inställningsmöjligheter som jag inte kan ersätta i stereon med att ta bort filterna? Då bör jag alltså klara mig med 4 kanaler genom detta sätt att koppla?

Comment

Kör kitet på steget som du tänkte.
        Sen var din fundering att köra en mid med ett filter på vardera LF, RF, LR, RR på CD:n,
        långt ifrån optimalt, men det blir ljud i grejjorna tills du köper det 4-kanaliga.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Hade jag tjänat på att bara koppla in en midd i vardera dörr och täckt över hålet till den andra för tillfället?

Comment

Kanske bättre att köra middarna på steget och nobilium kittet på CDn med de passiva filtrerna. CDn borde inte ha några problem att driva dom. Parallellkoppla middarna om du kör dubbla i dörrarna då, CA23 klarar 2ohm utan problem. Sätt lågpass på runt 125hz på steget, sen 125hz högpass i din CD (förutsatt den klarar de).

Comment

Tack för tipsen, blir till att prova dessa så snart som möjligt

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                Kanske bättre att köra middarna på steget och nobilium kittet på CDn med de passiva filtrerna. CDn borde inte ha några problem att driva dom. Parallellkoppla middarna om du kör dubbla i dörrarna då, CA23 klarar 2ohm utan problem. Sätt lågpass på runt 125hz på steget, sen 125hz högpass i din CD (förutsatt den klarar de).
                Jag fyller i om detta exempel ska funka!!

Du får köra kitet på front och steget kopplas på REAR rca utgång annars blir det lite skumt i filtreringen!
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                X