Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ-funderingar framsystem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ-funderingar framsystem

    Ville mest få bekräftat min funderingar gällande framsystemet.
    Har kollat på hundratals framsystem och alla är ju olika så inser att det inte finns något direkt "rätt eller fel". Men det är ju lite svårt att såga sönder bilen helt och hållet för att sedan ångra sig då det inte alls blev bra så jag försöker fiska efter best practice om det nu finns nått sånt.

    Om man riktar ett mellanregister rakt upp mot rutan, bidrar det till att flytta fram stagen utanför bilen?
    Har man sedan ett mellanregister riktat on-axis (eller nära nog), tar det ut effekten eller skulle det bidra till något i ljudbilden?
    Dörrar eller kicks för midbas? läst att har man midbasen i kicken istället så hjälper det också till att flytta fram ljudbilden.

    Även om man kan pilla med DSPn så vill man ju gärna ha grundförutsättningarna rätt.

    Inte direkt haft möjligheten att lyssna på något system där ljudbilden ligger där jag skulle vilja ha den men skulle vilja mer än bara höja upp den så det är mitt mål.
    Så frågan är egentligen, hur får man ut ljudbilden ur bilen?

    Klämmer in en bonusfråga också;
    Tänkte dessutom ha en frontsub, kanske overkill...det är trots allt bara en liten bil, men har svårt med det där med storleken på basen. Räcker en åtta om man kör 6.5 midbasar eller är de för "lika" i storlek? och sen då hur man matchar det mot bas där bak. Eller det är bättre att prata specifika produkter snarare än generella termer då det inte är så stora skillnader mellan en 8" bas från märke X och en 12" av märke Y?

  • #2
    Ett tips jag har fått och använder mig av är att rikta diskant och mellanregister mot taket mitten strax bakom framsätena.

    Tyvärr har jag inte förmåga att lyssna och testa in rätt vinklar som är den bästa metoden men det brukar bli rätt bra ändå.

    Det är jätteviktigt att man dämpar ordentligt och försöker få bort resonanser så gott det går.

    Sen åker man till någon med magiska öron och fingrar (=Nonne) och åker därifrån med leende och njuter av att närvaron i musiken (var ett par år sedan och har inte ändrat inställningarna sen dess).
    Last edited by ConnyK; 3 weeks ago.
    /Conny
    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

    Comment


    • #3
      Jag har läst nått liknande men inte riktigt fått klarhet om det flyttar ut stagen på djupet. X o Y är enklare förstå när det kommer till alignment men Z-ledet kräver ett helt annan förståelse i ljudvågor och reflektioner av rummet (eller ja bilens interiör i detta fallet).

      Har hört att det går ok att lägga element på en handduk eller liknande för att testa riktningar, kan någon verifiera det?
      Antar det kräver att baksidan av elementet ändå är helt tät så att ljudvågor inte "läcker" och förstör testet?

      Comment


      • #4
        I min bil är det rätt hyffsat med X,Y och Z men långt ifrån tävlingsnivå.
        Mycket går att trixa med tidskomp och delningar om man har en hyffsad installation att utgå ifrån men hur det går till har jag aldrig begripet (därför anlitar jag proffs som hjälp).

        Får se om någon annan har bättre tips som är mer insatt
        /Conny
        Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
        SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

        Comment

        Working...
        X