Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilket är det minsta slutsteget på marknaden?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vilket är det minsta slutsteget på marknaden?

Tjenare!

Har funderingar på att bygga en baslåda till min BMW. Men vill inte ha den synlig, så har tänkt bygga en custom för den reservhjulsbalje aktiga saken jag har under golvet bak (har ett utrymme där men det är inte där reservhjulet sitter)

Problemet är bara att för det är lite småtrångt, så det kommer inte bli någon stor baslåda (räknar på en 14-18L, 8" bas) och det kommer inte bli något effektmonster till bas, utan mer ett komplement till dagens originalljud som jag än så länge överlever med. Men i vilket fall till min fråga.

Har tittat på ett slutsteg, Zachry K1200D som mäter fjuttiga 261x140x54mm . Frågan är då om det finns något slutsteg som är ännu mindre än detta? Gjorde nämligen en liten kartongmall med exakt de måtten och det var bannemig precis att den fick plats där jag tänkt sätta slutsteget (på bredd/djupet, höjden går fritt ) Så det skulle bli ruggigt tajt med kablarna.

Det som är med detta steget är ju att det krämar ut rätt gött med effekt, även om en del säkerligen är glädjewatt, men å andra sidan så har jag tänkt köra SQ style = bas som ger typ halva effekten mot vad steget sägs ge.

Men som sagt, vet ni något mindre så skriv mer än gärna!

MVH Jimmy

P.S. vill ni så kan jag slänga upp en bild på det reservhjulsaktiga utrymmet
    Last edited by ToXtreme; April 17, 2011, 15:51.

Re: Vilket är det minsta slutsteget på marknaden?

Nya Alpine PDX-M6 har liknande mått och den serien ska enligt dem som lyssnat låta mkt bra.
    Måtten är: 257mm x 192mm x 50.8mm

Massive Audio N3: Dimensioner: 25,8 x 13,8 x 5,3cm
    Last edited by Frippe_L; February 7, 2011, 17:36.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Dom stegen jag ska ha heter Massive audio och är sjukt små.
      18x14cm.

Ger bra med effekt, ska själv driva 2st 8" och ska låta riktigt bra.

Kolla bilstereohornan.se
      sigpic

Ägare av DekorTeknik
      Gå in och gilla!

Comment

Frippe_L: Det får aldrig plats tyvärr

Antonic: Där snackar du små saker, blir till att kolla in det nu direkt

Comment

DD ss1a 23x17cm
          fördelen med alpine steget är kanske att anslutningarna hamnar åt annat håll..

Comment

http://www.bilstereoshopen.se/carpower-nano-2001/1306-0 har hittat detta steget, det va mig ruggigt litet + att det har högnivåingång vilket gör att jag slipper ha en hög-lågnivå omvandlare!

I basväg har jag kollat på DLS W308B, en bas som vill ha 100WRMS i 4 Ohm. Steget sägs leverera 120WRMS i 4 Ohm men det kan man ju inte lita på så kryper lite under de. Nackdelen med den basen är att den vill spelas i portad låda, men är det någon som helst vits att ha en portad låda när jag kommer ha ett tunt bagagerumsgolv över den? Jag menar luften kommer ju pumpas rakt in i golvet och inte ha någonstans att smita ut. Att göra någon form av hål i golvet kommer inte på tal, för bilen ska användas dagligen och tanken bakom hela bygget är ju just att inte påverka bagageutrymmet över huvudtaget

Så då är frågan, kan jag montera den basen i sluten låda? Vad vill den då ha för volym?

http://dbakuten.se/detail-item_id-318716
            Där är basen.

MVH Jimmy

Comment

Genesis P2 mäter 240x217x38mm, högnivåingång, 1x220w i 4ohm. (bryggat)

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Håller Genesis lika bra kvalitet nu som innan de försvann? Samma tillverkare, eller annan uppköpare?

Comment

Exakt samma steg, men nu styr upphovsmannen skeppet själv.
                  Därav "prisraset".

Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Det steget kostade ju rumpa med tanke på prestandat ju :O

Så därför önskas jag få svar på min senaste fråga istället

Comment

Gött att Genesis startat igen!

Ang låda; 10liter sluten, fylld till 75% med dämpull. (Qtc ,77 // -f3 = 67hz // -f10 = 42hz)

Comment

10 liter sluten känns inte som några problem att lösa :P Men det gör inget om den går upp till typ 12 liter va?

Comment

Tänkte visa en bild på det extremt stora utrymmet jag vill ha ner en bas på, det är alltså utrymmet till höger. till vänster där kartongmallen är, är det tänkt att slutsteget ska sitta (mallen är efter det första steget jag nämnde i tråden)

Lite småtrångt va?

Allt kommer få sitta som det gör med domkraft och så är tanken, som sagt funktion före allt!

(fästena ni ser där är för batteri, käckt att ha i framtiden ifall att man skulle spåra ur, vem vill inte ha färdiga fästen för ett batteri i skuffen lixom? )
                          Last edited by ToXtreme; March 30, 2011, 18:23.

Comment

Lådvolymen med slutna lådor är inte kritisk så 12 lit funkar med

Comment

Mosconi G One 120.2 håller måtten 190X200X50 och 350 Watt bryggat!
                              Har auto on och givetvis högnivå i RCA kontakten via Plug 'n Play kablage i både Iso och Quadlook utförande för busenkel installation!!!
                              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                              X