Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av ny huvudenhet (och kanske även processor) för SQ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Val av ny huvudenhet (och kanske även processor) för SQ

Hej alla bilstereofrälsta! Håller på för fullt och bygga om bilen för lite SQ-tävlande under året. Börjar bli väldigt nöjd med ljudet nu men känner att huvudenheten inte riktigt håller måttet, en Kenwood 7644. Är väldigt nöjd med den sett till vad den kostar och alla funktioner som finns, men efter att ha testat en Alpine 9887R så har jag förstått hur det kan låta.

Det är dock ett problem med 9887an, eller två rättare sagt. Dels så är tidskompet lite klent (för grova steg) och dels så saknar den USB-ingång, vilket jag har lite som ett krav till vardags, föredrar normalt sett riktiga CD-skivor men till vardags är det så grymt smidigt med ett USB-minne laddat med en hel hög med låtar.

Jag har kollat lite på Alpine CDA-117Ri och gillar den, ska tydligen låta väldigt bra och har USB-in, men måste kompletteras med en box för att kunna få vettigt tidskomp och filter. Har kikat på en PXA-H701 men den är ju lite till åren och småsvår att få tag på till vettiga pengar. Nya H800 ser dock rätt intressant ut men osäker på om den har nåt tidskomp över huvudtaget, annars så är det kört då 117Rins är lika grovt som 9887ans.

Även Alpine 9861 ser trevlig ut, men vet inte hur det är med USB där, går det att få? Skulle helt klart föredra att unna köra optiskt mellan HU och box men vill helst inte avvara USBn.

Några andra förslag? Har även kikat på Audison Bit-1 men föredrar att kunna styra det mesta från huvudenheten. Även RFs 3sixty har jag kollat på, körde en förut & var grymt nöjd med den men nackdelen är att inte kunna ställa in och ändra inställningarna annat än hemma (finns tyvärr ingen programvara till Android och datorn vill jag inte släpa med).

Kraven jag har på huvudenhet (& eventuell processor) är:

* Svart front med grön belysning, enkel-DIN
    * Ljud i klass med (eller bättre) Alpine 9887R (spelaren får gärna komma från Alpine då en stor del av anläggningen är från dom)
    * USB
    * Optiskt ut, eller 3 par lågnivå
    * Tätstegat tidskomp (minst 2cm steg, vet inte vad det blir i millisekunder men bättre än i 9887R/117Ri)
    * Bra delningsfilter (front ska gå att ställa kring 120-150Hz högpass med minst 24dB branthet, rear 40-60Hz högpass och 100-150Hz lågpass med samma krav på branthet, sub 40-70Hz lågpass och gärna möjlighet till subsonic)
    * Minst 5 bands parametrisk EQ, eller 7 bands valbar grafisk

Så, vad har folket för förslag och synpunkter? Som jag ser det nu så får det bli en 9861 (om det nu går att få USB in i den) parad med en 701 eller 800 box (om det går att få till vettigt tidskomp). Om det inte går att få USB in i 9861an så får det bli en 117Ri tillsammans med någon av ovanstående boxar.

MVH// Christoffer
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Re: Val av ny huvudenhet (och kanske även processor) för SQ

Du kan inte få USB in på 9861 såvitt jag vet. 117Ri har ej Optisk ut(det är bara dvd modellerna som har).
    Om du vill köra optiskt samt ha usb in så skulle IVA-D511R ihop med en 701 eller 800(som jag har svårt att tro inte skulle ha tidskomp) box kunna vara ngt.
    Annars så är ju Pioneer P99RS ett alternativ som dock har vit display men kan ge grön knapp belysning.
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jag ville med ha usb till mina 9887or men ja köpte en beggad ipod 80gb istället. funkar bra med iphone med.
      Och som Robsarve svarat i andra tråden så ärdär 8kanals tidkomp på H800 men hur grova stegen är vet ja inte.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Haft 9887an i 2år men nu byter jag snart upp mig till Pioneer P99RS. Inte haft problem med tidskompet direkt, de som är skräp med 9887an är att den parametriska EQn går INTE att ställa in som man vill. Den måste ha 2/3oktavdelar mellan varje frekvenspunkt. Så om du har problem vid 500hz samt vid 630 eller 800 så går inte det. Närmsta du kommer är 1000hz på nästa band. Pioneern har allt du vill ha utan att använda extern DSP. Om du planerar att köpa 9861Ri+Bitone är de i princip samma kostnad som för en P99RS och den är RIKTIGT bra enligt mig Då har du 4-vägs aktiv delning på köpet!

Comment

9887an ser jag inte som något alternativ då den saknar USB, har (enligt mig) för dåligt tidskomp och dessutom ingen optisk ut. Prismässigt ligger den ungefär som en 117Ri med H100 box, då får jag samma funktioner (fortfarande dåligt tidskomp) men även USB. Men tycker det är lite konstigt att man inte kan få USB på 9887an och 9861an när det går att koppla in Ipod.

H800 låter mer och mer intressant, synd bara den är så snygg så man lär montera den synligt, jag som just fått klart slutstegsracket. :P P99RS ligger något över budget, men gåt säkert att få tag på begagnad till vettiga pengar. Tack för tipset! IVA-D511R är väl drömmen men med en sån drar det iväg rejält i pris, då kommer jag inte ens kunna tävla i Advanced 40k.

EQn i 9887R/117Ri kanske inte är perfekt men bättre än den 5-bands grafiska jag har idag.

Ska ta och hålla lite koll efter en P99RS till rätt pris! Vit display fungerar absolut, bara det inte är blått eller rött. Annars får man lugna sig lite och se vad H800 boxen går för, och framför allt vad den kostar. Den tillsammans med en 117Ri känns helt klart som en bra kombo, om nu boxen kan det jag vill.
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
            9887an ser jag inte som något alternativ då den saknar USB, har (enligt mig) för dåligt tidskomp och dessutom ingen optisk ut. Prismässigt ligger den ungefär som en 117Ri med H100 box, då får jag samma funktioner (fortfarande dåligt tidskomp) men även USB. Men tycker det är lite konstigt att man inte kan få USB på 9887an och 9861an när det går att koppla in Ipod.

H800 låter mer och mer intressant, synd bara den är så snygg så man lär montera den synligt, jag som just fått klart slutstegsracket. :P P99RS ligger något över budget, men gåt säkert att få tag på begagnad till vettiga pengar. Tack för tipset! IVA-D511R är väl drömmen men med en sån drar det iväg rejält i pris, då kommer jag inte ens kunna tävla i Advanced 40k.

EQn i 9887R/117Ri kanske inte är perfekt men bättre än den 5-bands grafiska jag har idag.

Ska ta och hålla lite koll efter en P99RS till rätt pris! Vit display fungerar absolut, bara det inte är blått eller rött. Annars får man lugna sig lite och se vad H800 boxen går för, och framför allt vad den kostar. Den tillsammans med en 117Ri känns helt klart som en bra kombo, om nu boxen kan det jag vill.
            Pioneern har ställbar knappbelysning iallafall vet jag. Det FINNS usb till 9887an men... hehe... De kostar sådär 2000-3000 för den där extra boxen som behövs. Eftersom de är ett sanslöst överpris tycker jag inte ens det är ett alternativ. Alpine gör alltid på samma vis, tillbehören kostar hur mycket som helst. Ganska illa ;/

Comment

Ush, det var inte billigt! Men fungerar den boxen till 9861an också eller bara till 9887? Ser som sagt inte 9887an som något alternativ nu så den kan vi utesluta, har för många brister enligt mig. Som det ser ut nu så är det 117Ri eller 9861 från Alpine som är aktuella, alternativt en Pioneer P99RS.
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag lägger min röst på P99rs, har en och är nöjd och kommer inte byta ut den i första taget.
                Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Som jag förstår det ska man använda 9861an ihop med h701 och rux. Kanske den där nya h800an funkar med? Men det där låter riktigt dyrt, långt dyrare än P99an. USB boxen heter Alpine KCA-620M. Kostar 2500kr, fungerar till alla Alpine HUs med Ai-Net.

Comment

Har själv en 9861 med kca-620, funkar fint men det man ska tänka på är att man bara får optiskt ut när man kör skiva i spelaren, annars är det ai-net som gäller. Brukar finnas usb boxar på ebay som kan gå för vettiga pengar.

Tror H800 är grym!

Comment

Originally posted by jimmy s View Post
                      Har själv en 9861 med kca-620, funkar fint men det man ska tänka på är att man bara får optiskt ut när man kör skiva i spelaren, annars är det ai-net som gäller. Brukar finnas usb boxar på ebay som kan gå för vettiga pengar.

Tror H800 är grym!
                      Illa att allt ljud inte går genom dem optiska kabeln, Alpine vet hur man underlättar för konsumenten >.<

Comment

Visserligen så är det väl typ bara när man kör CD som man har nytta av den optiska överföringen, lär ju knappast märka nån skillnad med en halvtaskig mp3 på ett USB-minne. Men jag avvaktar lite så länge tills det kommer mer info om H800 boxen och gärna ett pris på den, P99RS är väl annars den som ligger bäst till nu, om man hittar nån begagnad då.

EDIT: Lika bra att fråga, ljudmässigt, hur låter P99RS? Jag har ju bara jämfört min Kenwood 7644 med en Alpin 9887R och jag upplevde det som att Alpinen var mer naturlig i ljudet, släppte fram mer detaljer och lät mer "tillbakalutad". Medans Kenwooden var bumligare och grövre i ljudet, kändes dock som att det var mer tryck med den, dock inte alls lika detaljerat.
                        Last edited by ChriZtoffer; January 8, 2011, 01:52.
                        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Håller inte med där... Hyfsat mycket smidigare att dra 1 optisk kabel bak än 8 lågnivå som dessutom icke är billiga om man ska lite bättre kvalitet. Optiskt är dessutom immun mot störningarna i bilen. Om jag skulle haft en HU som kan mata signal via optiskt så skulle jag inte vilja köpa 8 lågnivå utöver bara för att kunna spela mina mp3 låtar från USB

9887an har jag testat mot 9853 och 9855 och Pioneer p88rs2 i min bil. Varav p88an var sämst. De tre alpine maskinerna låter likvärdigt skulle jag nog säga. Har ingen erfarenhet direkt av p99an ÄN eftersom jag inte testat den i min egen bil. En jag känner jag bytt upp sig från en 117ri till p99rs och sa att det var ett lyft. Inställningsmöjligheterna går inte ens att jämföra med varandra. en bra 31band GEQ separerad till varje sida, 8 bands tidskomp, 4-vägs delning upp till 36db/okt... USB Saknat det med måste jag säga.

Lyssnat på en Kenwood 8044BT tror jag den hette tillfälligt i bilen, var inte direkt imponerad av den. Jag tror att mycket av ljudkvaliteten och att få enheten att låta naturligt ligger i bra inställningsmöjligheter som P99an har. Alpines H800 verkar sjukt lovande med. Men då får man dras med en "äldre" HU som 9861an. Inget problem om man bara är ute efter ren SQ från cd. Men vill man ha USB, lite mp3 på skiva så uppskattar man nog en flerradig display som även syns på dagen och att ha alla inställningar rakt i HUn tycker jag är guld värt. H800 behöver rux eller en laptop, om man vill ha rux så måste man ha dubbel din eller modda inredningen rejält. Annars får man sitta med en laptop och tuna. Många säger dessutom att P99an är bland de bästa spelarna som byggts, vet inte hur den står sig mot F1 status direkt men klå 9887an tror jag den gör, om inte annat i överlägsna inställningsmöjligheter!

Comment

Har i princip samma problem som dig, förutom att jag vill ha 4-vägs delning.
                            Antingen P99rs, men då blir det 8 st lågnivå vilket inte alls är lockande att dra genom hela bilen. Eller att gå den billigare vägen (och säkert sämre) och använda en Bitone med någon Hu med Usb och Ipod.

Hur stor skillnad blir det ljudmässigt mellan opstisk och vanlig Rca från hu till dsp?

Comment

Om du inte har steg med inbyggd d/a-omvandlare så lär du få dra lågnivå ändå, om än kortare.
                              Så kvalitén avgörs då av kvalitén på kablarna (långa bra blir lätt dyrt) och hur mycket störfält de går igenom.
                              Jag tycker för övrigt att p99rs är den mest prisvärda maskinen man kan köpa just nu. Men eftersom jag har en trave alpinespelare så kommer jag köpa en h800.
                              /tycker Erik.

Comment

Working...
                              X