Announcement

Collapse
No announcement yet.

Allt rätt? Låter de inte bättre?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Allt rätt? Låter de inte bättre?

Har köpt mig lite "finare" grejer till vinterbilen nu. Tänkte att det skulle låta bra denna gången.
    Har inte sysslat mycket med detta, men blev inte så impad av resultatet.
    Antar mycket hänger på installationen och mig

Detta är vad jag installerat.

1x Alpine 9887
    1x DLS UR5i
    1x Pioneer PRS-A900
    1x Hertz ES 300.3
    Har även dämpat framdörrarna samt inne i dörrsidan med silentcoat-mattor.

Tips? Jag tänker mig ett gött, tajt ljud till tex infected

Middarna sitter i orginal-facken i framdörrar, diskanterna i backspegelplattan riktad i samma riktning. Baslådan är rak med snea gavlar mot ryggen, "100%" tät mot skidluckan.

(btw, Bilen är en Jetta mk2)
    SM 2a, Street 2K 2015.
    SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
    SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
    SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

Re: Allt rätt? Låter de inte bättre?

Är sakerna inspelade?
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Kanske lite för långt mellan Mellanregister/bas och diskant?

Jag tror du upplever ljudet som lite skrikigt och påfussigt,stämmer det?

Comment

Vad är det exakt som inte låter bra? Som jensclaudius säger de måste spelas in ett flertal timmar innan de kommer till sin rätt. Låter middarna trötta, eller subben 'seg' kan du ha fasfel mellan dom, detta kan orsaka frekvensdippar i midbas området. Testa fasvända subben, går att köra direkt från menyerna i 9887an!

Comment

Nej de är ju inte inspelade, visst gör det skillnad deklart!
          Lite som du beskriver det där, "skrikigt och påfussigt". Om jag förstår dig rätt så, ja -så är det nog lite.

Somsagt, middar sitter i dörrar och spelar rakt in och diskanter sitter i backspegelplattan och är vridna så gott som rakt in dom också!

Får väl självklart börja med att spela in allt innan jag börjar gnälla..
          SM 2a, Street 2K 2015.

Comment

Originally posted by Davidzzon View Post
            Nej de är ju inte inspelade, visst gör det skillnad deklart!
            Lite som du beskriver det där, "skrikigt och påfussigt". Om jag förstår dig rätt så, ja -så är det nog lite.

Somsagt, middar sitter i dörrar och spelar rakt in och diskanter sitter i backspegelplattan och är vridna så gott som rakt in dom också!

Får väl självklart börja med att spela in allt innan jag börjar gnälla..
            Har temperaturen varit behaglig i bilen när du lyssnar eller har det varit minusgrader i bilen för det påverkar ljudet med, inte bara att dem är oinspelade.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Hade det monterat på samma vis förut i min passat. Fick fasvända diskanten, gav mer luftigt ljud. Dessutom fick jag sänka nivån på diskanterna ganska rejält för att det inte skulle låta skrikigt. Montera diskanten så nära midden som möjligt är att föredra...

Comment

Börja med att spela in alla element, kan ta sin lilla tid.
                Även med den placering ska det gå att få till det så pass att det ska vara behagligt att lyssna på men det kanske behövs lite justeringar av eq och delningar.
                Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Frippe_L: Det var normaltemp. Bilen stod i garaget.

Hanatsu: Känns som det ändå borde funka att ha diskanten högre upp än nere vid fötterna?

jensclaudius: Ang EQ och delning när det gäller sånt här så känner jag mig som en kyckling.. Jag har kört med "nollade" inställningar än så länge.
                  SM 2a, Street 2K 2015.

Comment

Du kan helt klart få det att lira.Delar du diskanterna aktivt?
                    /tycker Erik.

Comment

Jodå, det går finfint att ha diskanterna där om du trixxar lite med delning/branthet/nivåer. Går att få bra resultat med aktiv delning. Om du inte använder bakhögtalarna så finns de ingen anledning att inte använda 9887an i 3way mode

Comment

Originally posted by Davidzzon View Post
                        Frippe_L: Det var normaltemp. Bilen stod i garaget.

Hanatsu: Känns som det ändå borde funka att ha diskanten högre upp än nere vid fötterna?

jensclaudius: Ang EQ och delning när det gäller sånt här så känner jag mig som en kyckling.. Jag har kört med "nollade" inställningar än så länge.
                        Om du vill dela aktivt med 9887an får du först plocka ut den, ändra switchen till 3-way (tror den sitter på undersidan). När det är gjort måste enheten resetas. Gå sedan in i audio menyn, välj crossover.

Low=Din subb / Mid-L=Lägre brytfrekvens för middar / Mid-H=Övre brytfrekvens för middar / High=Diskanter.

Slope anger brantheten på delningsfrekvensen, t.ex om du delar diskanterna vid 2500hz med 12db/okt kommer volymen vara 12db lägre vid 1250hz.

Om du rattar på volymen kan du ställa in level på varje högtalare för sig med upp till 12dbs minskning.

Freq är som det låter, frekvensen du vill dela vid mellan elementen, de ligger i 1/3oktav mellan varandra på 9887an.

Som standard tror jag delningen står i L=R mode, vilket betyder att du påverkar både vänster och höger sida samtidigt. Ändra till L/R mode i Func/Audio/Filter Mode för bättre inställningsmöjligheter!

Comment

Alla DLS produkter jag kört med har verkligen låtat apa fram tills de blivit inspelade, så ha lite tålamod, koppla in en laddare och låt grejorna spela över några nätter på normal volym.

Spelar basen genom skidlucka i baksätet?

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                            Hade det monterat på samma vis förut i min passat. Fick fasvända diskanten, gav mer luftigt ljud. Dessutom fick jag sänka nivån på diskanterna ganska rejält för att det inte skulle låta skrikigt. Montera diskanten så nära midden som möjligt är att föredra...
                            Exakt!

Sänk diskanten till min.och fasvänd den,då blir det betydligt mindre påfussigt (spelar långt ut från elementet) ljud,utan lite mer tillbakalutat.

Något som jag märkt då jag testat just det här kittet,är att man behöver dämpa väldigt mycket bakom bas/mellanregister elementet.helst med en tjock madrassbit c:a3-4cm tjock.Om du har möjlighet och får plats,klipp till en madrassbit på c.a15-20cm i kvadrat,och en tjocklek av c:a3-4cm,och få den dikt mot magneten på baksidan i dörren,så blir mellanregistret betydligt lugnare,mindre skrikigt.

Jag tror detta beror på att mellanregistret spelar väldigt mycket även bakåt,vilket gör att ljudet försämras framåt.

Comment

Börja med att dela aktivt som sagt.
                              Först en grunddelning, ex 5an mellan 90 och 2000 Hz, 18 dB. Diskanten från 2500 Hz 12 dB
                              /tycker Erik.

Comment

Working...
                              X