Announcement

Collapse
No announcement yet.

DLS Ultimate bygge i Golf 4 TDI-01

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DLS Ultimate bygge i Golf 4 TDI-01

Hej!

Hade tänkt att bygga om ljudet lite i bilen och har funderat på DLS Ultimate serie.

Har 6,5" 3 midbasar i varje dörr och och 5,25" 4 midbasar i instrumentpanelen och 3 diskanter.

Är ute efter något som passar bra till hårdrock och som e lite mer finlir men ändå spelar högt och har go punch i basen. Kör mkt gammal hårdrock,rock och nyare metal. Så som Metallica, Nirvana, AC/DC, Queen, Dragonforce mfl.

Kommer banta ner lite på högtalarna och inte använda mitten diskanten samt dom 2 midbasarna i mitten och bara köra 2 basar i varje dörr för att få ett finare ljud. Hade tänkt mig att köra 4- vägs system utan filter och istället köra stereons filter.

Det jag tänkte använda mig av är:

1 Kit DLS UP5i eller DLS Nobelium 5,2 i brädan, vilket är bäst?

2 st 6,5" DLS RM basar i varje dörr.

1 st DLS A4 steg till brädan.

1 st DLS A3 steg till dörrana.

HU: Pioneer DEX-P99RS

DLS Nobelium 2x12" med custom byggd låda

1 st DLS A6 till basarna

Har ett 105 AH fram och ett 90 AH batteri bak.

Vad tror ni om detta?
    Dls Ultimate serien på stegen eller är referce serien bättre?

Mvh
    Mattias

Re: DLS Ultimate bygge i Golf 4 TDI-01

Tänker du låta två midbasar sitta kvar ändå?

Ultimate skall ju vara bättre och A4 låter ganska trevligt. Eftersom du skall lasta ned lite så passar de bra. Annars tycker jag nog att Reference låter minst lika bra i 4 Ohm.
    I stora drag tycker jag det låter som en vettig setup.
    /tycker Erik.

Comment

Japp, hade tänkt att köra 2 st RM5,2 basar i varje dörr.

Vad tycker du man skall köra som framsystem då? Up5i eller Nobelium?

Sen får de la bli att dämpa upp dörrar och lite sånt med, nån som har nåt råd på bra dämpmaterial? och var är viktigast att dämpa? dörrarna?

Comment

Vad tror ni om att köra 4st 10" Dls Nobelium basar i en sluten låda?
        Kommer det att spela bra i den bilen?

Comment

Originally posted by Nofear87 View Post
          Vad tror ni om att köra 4st 10" Dls Nobelium basar i en sluten låda?
          Kommer det att spela bra i den bilen?
          Jag skulle tro att det är overkill iom att du kommer att ha så bra skjuts i framsystemet , du skulle då också behöva ett till A6 steg och mera ström. 2st tolvor kommer räcka låååångt i din bil till musik , tror inte heller att du behöver köra just nobelium basarna för att bli nöjd , RW basarna är också omtyckta av många tex
          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jo det är sant, men vill ha bra med tryck i baskaggen vettu :P
            Är ute efter en bas som känns gött i bröstet och spelar fint och inte bara flyttar en massa luft och vibrerar.

Körde med Kicker L7 2x12" innan och tyckte inte dom hade den goa basen som man kände i bröstet och så flyttade dom bara massa luft och lite lät något vidare alls.

Men RW basarna låter väl inte lika bra som nobelium? dessutom så har dom utförsäljning på Nobelium basarna

Comment

Jo det är sant, men vill ha bra med tryck i baskaggen vettu :P
              Är ute efter en bas som känns gött i bröstet och spelar fint och inte bara flyttar en massa luft och vibrerar.

Körde med Kicker L7 2x12" innan och tyckte inte dom hade den goa basen som man kände i bröstet och så flyttade dom bara massa luft och lite lät något vidare alls.

Men RW basarna låter väl inte lika bra som nobelium? dessutom så har dom utförsäljning på Nobelium basarna
              Jag har inte gjort ngn direkt jämförelse och har faktiskt bara hört på RW basar monterade i handsfackslådor , hur de lirar jämfört med nobelium när man har "fri" tillgång till lådvolym låter jag vara osagt. Ring/maila dls och fråga vad dem tror med tanke på bil och dina preferenser.
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Okay då vet jag, har redan pratat med Dls om detta och dom trodde faktiskt inte att jag kommer behöva mer ström och ett till A6 utan dom sa att A6 steget skulle klarar sig bra och att det inte skulle tillföra så mkt med ett till.

Men det är väl bara att testa och se, kul projekt med och se hur bra 4 st basar lirar

Lådan verkar inte vara något problem iaf då man kan bygga basarna med 70 liter i sluten låda för dom kräver bara 18 liter per bas, det ända som e tajt är bredden på lådan men man kanske kan sätta 2 basar fram på lådan och två basar riktade uppåt uppe på lådan?

Comment

Okay då vet jag, har redan pratat med Dls om detta och dom trodde faktiskt inte att jag kommer behöva mer ström och ett till A6 utan dom sa att A6 steget skulle klarar sig bra och att det inte skulle tillföra så mkt med ett till.

Men det är väl bara att testa och se, kul projekt med och se hur bra 4 st basar lirar

Lådan verkar inte vara något problem iaf då man kan bygga basarna med 70 liter i sluten låda för dom kräver bara 18 liter per bas, det ända som e tajt är bredden på lådan men man kanske kan sätta 2 basar fram på lådan och två basar riktade uppåt uppe på lådan?
                  Isåfall skulle jag försökt bygga en låda som svänger runt bagaget istället så basarna sitter som i en "båge" om du förstår vad jag menar eller med baffeln vinklad typ som ett lite mer utdraget W , om inte annat så för utseendets skull.
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Okay tror du det blir bättre ljudmässigt också eller?
                    Du menar alltså så att 2 av basarna kommer på sidorna som nästan ett utdraget "U" kan man säga?

Comment

Okay tror du det blir bättre ljudmässigt också eller?
                      Du menar alltså så att 2 av basarna kommer på sidorna som nästan ett utdraget "U" kan man säga?
                      Om vi snackar om vilket som ger högst db så vet jag inte men bägge mina förslag kommer att funka ljudmässigt och dessutom se ganska bra ut design mässigt , om du vill få ut absolut max db och inte bryr dig om design så släng in en post om det i forumdelen "SPL - Effekt och hög volym"
                      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Okay tack så mkt för hjälpen!

Comment

Något att tänka på...
                          Ska de låta bra får du inte ha olika avstånd mellan konerna och dig. Alltså. Bygger du ett U eller 2 basar uppe på lådan å 2 fram kommer du få ett brummigt ljud. När de gäller att spela svinhögt är ett U eller ett V att föredra. Inte 2 uppe å 2 fram. Jag rekomenderar 2 basar i separata lådor. Och om du har möjlighet, koppla dem på höger och vänster så du kan tidskompa basarna olika. Då blir de bäst. Attacksnabbt och snabba stopp.
                          Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Okej, Lådan e redan byggd, men inte test spelad, det blev 4 basar fram till i en våglängd om man säger, byggd i 22 mm mdf, men på framsidan en 22mm mdf och en 12mm mdf för att få dem infälda. lådan är på 72 liter sluten.

Comment

Blir nog bra det här. En kompis har 2x10" Nobelium och dom låter sjukt bra iaf och då har han ändå bra mycket sämre slutsteg än vad du kommer använda dig av. Så jag kan inte tänka mig annat än att det här kommer låta bra så länge du inte slarvar med lådan.

Comment

Working...
                              X