Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av SQ bas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Val av SQ bas

Originally posted by Lonefox View Post
    Jo absolut sjobas, men som Erik sade så ger det ett hum.
    Högt bl är hög magnetstyrka vilket ger bra kontroll, och mer kontroll får man även via lägre mms. Dock kan det bli för lågt vilket vad jag märkt kan ge väldigt tunn bas. Jäkligt exakt men tunn...
    Dilemmat med just det är att man i princip måste bygga portad låda..

Om det vore så enkelt att köra med hög BL och låg mms hade fler gjort det.

Det finns många sätt som kan funka - bevisligen, då man hör basar av olika slag och modeller prestera väldigt fint på tävlingar.

/jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Generellt som Robsarve beskriver så är det snabb respons= Lågt Q som ger bra "svärta" mellan ljud och inte ljud och det är det man vill ha för "SQ".

En DD bas har precis som räven säger bra förutsättningar, och ger i rätt låda fin respons. Då pratar vi antingen sluten låda för ultrasnabb respons men med låg verkningsgrad varför en portad låda med LÅG avstämning är att föredra med bra Q.

Tänk på att Låg avstämning är LÅGT Q och därmed mer hifi än högre avstämning. Att för låg avstämning ger mullerbas är en gammal myt. För låg avstämning ger sämre verkningsgrad i det högre registret samt kan även ge utsläckning i fel miljö. Läs: För litet rum dvs kupé. Men som vanligt: Man får göra den kompromiss som passar smak och funktion bäst.

Mvh Mattias Hedin
      DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

bra "svärta" mellan ljud och inte ljud
        Bra skrivet.
        En hi-fi bas ska börja spela när den ska börja spela och sluta när den ska sluta. De vill säga, konen måste vara lätt. Annars hinner basen inte bromsa konen när tonen tar slut. Med brummig bas som följd. Detta gäller även på LÅG volym.
        När de gäller ljudbilden ska basen komma framifrån. Svårare än vad vissa tror.
        Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Så vad har ni kommit fram till?
          Om någon kan sammanfatta lite

Comment

Min åsikt är att man inte kan se på en bas om den är bra för SQ.

Man kan läsa sig till en del på värdena OM man vet vad man skall använda den till.

Jag tar två exempel som jag själv jobbat med och som inte finns i produktion längre.
            1. PG Xenon 12.

En designad bas med lysdiod och plast på konen. Ungefär allt fel för SQ som man kan tänka sig med sin tunga kon och stora slaglängd (magnetstyrkan måste då fördelas över en längre sträcka och talspolen blir lång med högre induktans som följd).

Men den är lite speciell:
            Under 45 Hz är det faktiskt få basar som slår den på fingrarna. I den sista oktaven så gräver den fram mer detaljer än det mesta. Problemet kommer när man går över 50 Hz. Den blir helt enkelt för seg i vändningarna och hinner inte med.

Ncore Anthem 12:

Den här basen valde jag värden på ur mina tankar. Det är i grunden en Peerless XXLS med aluminiumkon. Jag ville ha ett Qts som var mellan 0,35 och 0,4 för då får man en bas som funkar i en sluten låda utan att låta tunn i botten, samtidigt som den går att sätta i en basreflex om man vill komma riktigt långt ned i frekvens. Sen en konvikt nedåt 100 g (blev 130 till slut) för att ha lite massa att flytta på. Talspolen måste ha en induktans under 2 mH för att inte spolverkan skulle bli märkbar.
            Den här spelar i mina öron musikaliskt i många bilar om den får tillräckligt stor låda (bortåt 45 liter)

Hemma kör jag en anläggning där botten spelas av två specialbyggda xls10or med lååågt Qts som gör att de rullar av runt 40 Hz men spelar thight, sen har jag en SUB som spelar upp till 38 Hz med en Xenon12a i en låda som är portad till 16 Hz. Det funkar hyfsat, men man vill alltid ha det bättre.
            /tycker Erik.

Comment

Peerless har en alu-XXLS idag med en spec som är väldigt lik Anthem. Är ngr småskillnader.
              Säger lite om vad ni skapade IMO....

Den kanske är ett alternativ för Anthem i dagsläget?
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

torde vara denna då?
                att inte fler använder dessa då? dom var ju inte så dyra ändå
                http://www.hifikit.se/index.php?id=3154

Comment

Om vi nu skall vara såna... "Detta är det nya svarta"

http://scan-speak.dk/sub_dis.htm

Men en DD, JL eller t.o.m DLS-sub kan vara ett bättre val för just den installation du behöver.
                  Det finns ingen perfekt bas.
                  Last edited by Robsarve; September 28, 2010, 20:09.
                  /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                    Om vi nu skall vara såna... "Detta är det nya svarta"

http://scan-speak.dk/sub_dis.htm
                    Hade du kört den portad eller sluten?
                    Tittar jag på kurvan jag får ut av att mata in dess spec liknar den nästan exakt den kurva du sa rullade av för snabbt. Det enda som skiljer är själva lådvolymen.

Hur hade du gjort? Försöker bara förstå detta med HiFi-bas etc...
                    Pioneer - U-dimension - Amega - ScanSpeak - Audison

Comment

Tian eller tolvan?
                      /tycker Erik.

Comment

Tian eller tolvan?
                        10:an... det är den jag räknat på

Comment

Misstänkte det.
                          Precis som du säger rullar den av tidigt. I mindre kupéer så är det inte något stort problem eftersom djupbasen fylls ut av bilen. Det är helt enkelt en vettig kompromiss för en sq bil där man vill ha en sub framme.
                          Anthem 10an var ju likadan och den satt i alla de 3 bilarna i vart team SM vann sina klasser på SM -08...
                          /tycker Erik.

Comment

Misstänkte det.
                            Precis som du säger rullar den av tidigt. I mindre kupéer så är det inte något stort problem eftersom djupbasen fylls ut av bilen.
                            Hur fungerar detta i en större cupé? Typ min Saab 9k?

Det är helt enkelt en vettig kompromiss för en sq bil där man vill ha en sub framme.
                            Anthem 10an var ju likadan och den satt i alla de 3 bilarna i vart team SM vann sina klasser på SM -08...
                            mmm... då förstår jag lite mer. Dock är det ett litet frågetecken:
                            Vad gör då att du kan rekommendera denna bas och inte den som jag presenterade en kurva för tidigare. Du valde ju bort den endast pga kurvan (som nästan är identisk). Är det resterande egenskaper som du anser väger tyngre ex: lågt Q-värde och låg konvikt?

Och

Ursäkta om jag framstår som en idiot (och att jag kapat tråden lite)
                            Last edited by El Hefe; September 29, 2010, 13:24.

Comment

Den basen vi pratade om tidigare hade jag ju bara kurvan att gå på, inga värden, inget om var den skulle sitta eller vad den skulle lämna över till mm... så då gick jag bara på kurvorna.

Om du slänger in tolvan i ditt program så får du fram en kurva som är bättre i de flesta bilar.

I både Caprin och i Jonas Seat satt basen i rätt stora lådor (>25 liter) och i Jens så använde han de två tolvorna som förstärkning av den lägsta basen. Just för att ge så mycket lågbas som möjligt ur 10an.
                              /tycker Erik.

Comment

Den basen vi pratade om tidigare hade jag ju bara kurvan att gå på, inga värden, inget om var den skulle sitta eller vad den skulle lämna över till mm... så då gick jag bara på kurvorna.

Om du slänger in tolvan i ditt program så får du fram en kurva som är bättre i de flesta bilar.

I både Caprin och i Jonas Seat satt basen i rätt stora lådor (>25 liter) och i Jens så använde han de två tolvorna som förstärkning av den lägsta basen. Just för att ge så mycket lågbas som möjligt ur 10an.
                                Men hur var det, fick inte Anthem basen se sig distanserad av en hel flock testade basar i Caprin?

Sist jag lyssnade i bilen då den stod i min verkstad, slog det mig hur BRA basen lät.
                                Då sas det vad jag befarade utan att sett vilken bas det var, no Anthem in tha car!
                                Sen om det är sant eller inte låter jag det vara osagt, faktum är att det är flera år sedan detta slog mig

Jag har fortfarande en Anthem tia i bruk, både Postmannen och DHL gubbarna brukar använda den när dom ska in i butiken med varor
                                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                                X