Announcement

Collapse
No announcement yet.

bygga kickar med dubbla 8" i en volvo 242

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bygga kickar med dubbla 8" i en volvo 242

    Egentligen kanske detta hør hemma i spl avdelningen, men vill ændå har så fint ljud som møjligt ur mitt framsystem, så ja tænkte fråg om mina planer kommer att fungera...

    Jag har køpt ett framsystem av en polare som består av ett par impact hs8038 kit med diskanter filter å middar + ett extra par 8" middar i samma serie.
    Jag har en mkt fin volvo 242 med turbo dørrsidor som jag øver huvud taget vægrar att bygga sønder. så enda alternativet ær kickarna...
    Plats finns det att få dit dubbla 8"are på iaf, men volymen ær ju det som blir problemet... kan nog inte bygga mer æn 8-10liter. Det funkar ju inte alls till 2 8"are, det ær jag helt medveten om.
    Men i en 242a så finns det en ventilationslucka på båda sidor på kickpanelerna orginal, så min plan var att låta denna lucka stå øppen, eller ev plocka bort luckan helt å hållet så det bara blir ett stort hål dær.
    Kan detta vara nog før att simulera att middarna spelar i free air tror ni?

    (EDIT: før er som inte tittat på ventilationsluckorna i en 240 så ær dom runt 10x15cm stora)

    Blir det evt bættre om jag bygger ett slags membran och monterar dær? som delvis hindrar luftflødet. Vet att hifikit sålde sånna førut och sa att det gick att minska volyme på lådan avsevært med dessa membran.
    Nån som vet vad jag menar nu øver huvud taget? hehe

    I alla fall så vill jag gærna høra vad ni tycker om iden, och om ni har någon annan løsning evt?

    middarna ska drivas av endera mitt us amps vlx-400 eller mina två orion xtr100, så ja kommer ha nog med effekt till att driva ett tungdrivet framsystem iaf, så kom gærna med førslag.
    Last edited by volvosteffe; September 4, 2010, 13:58.
    _____________________________________________

    Old school orion all the way!

  • #2
    Re: bygga kickar med dubbla 8" i en volvo 242

    Du pratar om variovent.
    Det lilla jag vet är att elementen tydligen får mindre kontroll vid högre ljudtryck. Robsarve, JonasH och Jens (för att nämna några) vet betydligt mer om dem.

    Måste dock påpeka att det kan komma in mkt fukt via dessa ventilationsluckor då de är sammankopplade med friskluftsintaget nedanför vindrutan. Ingen bra kombination då det regnar. Räcker att kolla på hur det brukar rosta där på 1/240s med denna lösning.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #3
      Re: bygga kickar med dubbla 8" i en volvo 242

      Variovent stæmmer det, kænde igen namnet direkt. Inget før høga ljudtryck altså, då skippar jag den idén.

      Och fukt tror jag inte kommer vara ett problem. Ser man på dørrarna i en 240 så ær dom som ett akvarium jæmført med dessa ventiler Det kommer in vatten genom skraplisten å rutan, underifrån kommer det vattenstænk från vægen m.m. Vem har inte tagit av dørrsidorna på en 240 å sett ur ruttna dom ær av all fukt... Så den lilla fukt som blir i ventilerna kommer nog inte att gøra något.
      Dessutom undviker jag att køra nær det regnar, min 242a ær faktiskt 100% rostfri, så jag gør allt før att den inte ska rosta, hehe
      Kør den inte på vintern heller....

      Men øver igen till det funktionella, hur kommer det att låta? finns det møjlighet att det øver huvud taget fungerar så som jag har tænkt?
      _____________________________________________

      Old school orion all the way!

      Comment

      Working...
      X