Om du har möjlighet och viljan så tycker jag absolut du ska bygga om för att få dit större element! Fast Amegas lilla 3,5a skäms inte för sig, spelar på riktigt bra! Jag hade dock föredragit att ha ett 5,25" kit på brädan för att få mer av ljudbilden därifrån. Center är överflödigt.
Okej..va ska man använda för högtalare som center så man får någolunda klangmatchning då?
Sen undrar jag om de får att köra andra diskanter på amegas delningsfilter?Måste tyvärr köra kitet på brädan passivt för har inte tillräckligt med kanaler på stegetför att köra både 5.25 o diskant aktivt..
Om du vill klangmatcha centern mot dom på sidorna så är det likadant element som gäller. Eller åtminstone samma märke och serie. Andra diskanter på filtren fungerar, men det blir kanske inte optimalt med delningsfrekvens och branthet samt nivå.
Ska man få dit en diskant oxå då som center..(amega 6" mid+diskant),
eller räcker de med en mid bara. Eller ska man kanske ha 5.25+diskant som center så de blir samma som på kanterna?
Ursäkta att jag tjötar..hoppas ni står ut
Började med 5.25erna på brädan idag, lite osäker på vinkeln på högtalaren.
Här är några bilder på höger sidan på brädan, va tror ni om vinkeln?
Om du har 5,25or på sidorna så är ju det optimalt att ha som center också. Jag tror dock att jag skulle skippa diskant, alternativt köra med koaxial för att slippa försöka rikta diskanten rätt.
Nu vill jag inte vara dum eller dryg på något sätt, men har alla erfarenhet av klangmatcha center med sidosystem?
En center i bil är inte det samma som en center hemma!
De som arbetat med MM längre än att montera ETT högtalarkit i sin bil vet vad jag menar!
Det som diskuteras är sådan overkill i sammanhanget, rikta center kanalen kommer LÅÅÅÅNGT ner på listan.
Det viktigaste i ämnet är för det första att det finns en regäl EQ att arbeta med, givetvis måste en DSP med 5.1 till för att klara av hanteringen av centerkanal.
Jag och många andra i fd Team Ljudbyggaren vet att även kit för över 30000:- inte låter på samma sätt i center som sidosystem!
Hitentills har jag haft bästa klangmatchning med 4+1" LEFT & RIGHT samt 5,5"+1"
som CENTER!
Monteringen av centern har även fått kommentaren.....funkar det???
Centern jobbar som regel inte med samma hornladdning som sidosystemet, om bilen inte är väldigt konstigt byggd!!
Centern arbetar som regel med helt annan förutsättning BAKOM membranet!
Jag tycker du ska montera högtalarna och utvärdera resultatet, sen ändras det lite här och där och sen utvärderas resultatet.
Jag vet att det är "jobbigt" att lyssna och sedan behöva bygga om, men det är även både jobbigt och tråkigt att träna inför ett maratonlopp!
När man sen gått i mål och förhoppningsvis gjort sitt bästa, det är då det känns ruggigt skönt
Så här såg min bräda ut för ett tag sedan, inte mycket hokus pokus där inte....eller
Va mest vinkeln på sidohögtalarna som jag tänkte på..center får bli lite som den blir..
h800 måste väl ha en rejäl eq samt dsp. Och funkar med center.
Jaja de får väl bli att prova sig fram trodde de fanns nån liten gyllene regel, men klart alla bilar är olika. men ska man försöka luta dom lite inåt o bakåt eller ska dom spela rakt upp?
Va mest vinkeln på sidohögtalarna som jag tänkte på..center får bli lite som den blir..
h800 måste väl ha en rejäl eq samt dsp. Och funkar med center.
Jaja de får väl bli att prova sig fram trodde de fanns nån liten gyllene regel, men klart alla bilar är olika. men ska man försöka luta dom lite inåt o bakåt eller ska dom spela rakt upp?
Det finns lika många råd som det finns ljudbyggare!
Tänk lite längre, vad vill du återskapa med ett multikanals system?
En rymd likt en biosalong!
Bilen som är lika stor som ett riskorn i gemförelse måste man lura, och hur gör man det
Ljudet ska flyta ihop i en enda stor ljudbild i 360 grader utan hål, gör direktriktade 5 kanaler det?
sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Comment