Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ploppar i högtalarna med motorn igång.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ploppar i högtalarna med motorn igång.

Dax att lägga sin första post på forumet här då.

Har i dagarna monterat en hel del stereogrejer i min gamla Ford från 1955, tyckte det lät rätt bra när man stod i garaget och spelade lite och justerade grejerna. Dax för provtur, men när man hade kommit några 100m så började det ploppa och låta elakt från framsystemet, men det låter kanon när motorn är avstängd, jäkligt skumt...

Har aldrig varit med om detta fenomenet förr och detta är ju ändå en väldigt basic installation.

Grejerna jag kör med är dagsfärska och har aldrig varit inkopplade tidigare.

En liten spec kanske?

100a Volvogenerator
    Pioneer 5200 huvudenhet med musik via ipod/iphonen
    Några snikiga Hertz 6,5" koaxialer som framhögtalare
    DLS rw12 och nåt GAS-monosteg

Tacksam för svar/idéer, hade varit kul om man kunde lyssna på grejerna när man kör också och inte bara när man står still haha.

Mvh Peter.

Re: Ploppar i högtalarna med motorn igång.

Du kan prova med att byta jordpunkt. Kan göra underverk i bland.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

Comment

Men den låter ju kanon när motorn är avslagen, skulle jorden bli sämre när motorn har startat då eller? :-) Men jag får väl testa en ny jordpunkt, skruvade den nuvarande rätt i instrumentbrädan som är av kraftig plåt...

Comment

Har du skruvat steget i plåt ????

Det räcker med att skruven bara ligger i och du har ett djävulusiskt problem!

Om nu fastsättningspunkten på steget är i plåt då vill säga!
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Kan vara så enkelt att lågnivå ligger för nära strömkabel!
          För mycket är lagom

Comment

Originally posted by Nonne View Post
            Har du skruvat steget i plåt ????

Det räcker med att skruven bara ligger i och du har ett djävulusiskt problem!

Om nu fastsättningspunkten på steget är i plåt då vill säga!
            Nej steget sitter skruvat i baslådan. Men det steget driver jag bara basen med, framsystemet kör jag direkt på huvudenheten och det är bara i framsystemet jag har hört missljudet!

Comment

Originally posted by Punti View Post
              Kan vara så enkelt att lågnivå ligger för nära strömkabel!
              Men framsystemet borde ju inte vara drabbat av störningar då eller eftersom jag kör det direkt från huvudenhetens inbyggda effekt?

Comment

Har provat lite till nu och bassteget verkar inte vara drabbat av störningarna alls utan bara huvudenhetens inbyggda steg. Från det att man startar motorn och spelaren så tar det nån minut innan ploppandet börjar, sjukt irriterande...

Comment

Ändrar sig det ploppande ljudet beroende på motorns varvtal eller är det konstant "rytm" på ploppandet?
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Vid motor start höjer man stereon och då börjar de basa lite i dörrarna *ploppa*
                    Men brukar de inte va ganska poppis att skylla allt på jordnings problem med pioneer stereos? jorda stereo chassiet kan ju va något att testa lite snabbt.
                    RE, DD, Pioneer

Comment

Igår var jag ute och körde med bilen, mestadels utan stereon igång eftersom jag visste att det lät kasst, men på vägen hem så provade jag nån milhemifrån och då funkade det i stort sett, ett ploppande i början bara sen gick det kanon, mysko!

Originally posted by Hewi View Post
                      Ändrar sig det ploppande ljudet beroende på motorns varvtal eller är det konstant "rytm" på ploppandet?
                      Nej det verkar vara helt oberoende av varvtal, rytmen är också väldigt oregelbunden, det kommer när man minst anar det...

Originally posted by __snow__ View Post
                      Vid motor start höjer man stereon och då börjar de basa lite i dörrarna *ploppa*
                      Men brukar de inte va ganska poppis att skylla allt på jordnings problem med pioneer stereos? jorda stereo chassiet kan ju va något att testa lite snabbt.
                      Haha ja det är inte riktigt den typen av 'plopp', och så mycket höjer jag ju inte, det är likadant både på hög och låg volym...

Vanligt att skylla på jordning på Pioneerstereos, ja jag vet inte, är det så? Jag har aldrig haft problem med dom tidigare, har ändå köpt nån Pioneer varje år sedan 00 typ... Får väl försöka med det och se om det blir bättre.

Comment

Nja Pioneer har en lite för känslig säkerhetsaspekt kring signaljorden.
                        De har ett par "säkringar" (noll-ohmsresistorer) kopplade till signaljorden som skall ge sig om ngt fel uppstår så att inget annat tar skada. Då tappar man signaljorden och oftast uppstår generatorvin och/eller att man hör hur cd-optiken jobbar och läser innan musiken kommer.

Men jag har inte råkat ut för att detta skall påverka det inbyggda steget i en enhet, ngn med mer kunskap får gärna rätta mig om jag har fel.

Däremot undrar jag vad det är för TYP av ploppande...
                        Kollat över alla anslutningar och kablar?
                        En tanke som dyker upp är en "mindre" kortslutning någonstans av/mellan högtalarkablarna, kan vara en kardel som ligger emot ngt vilket är tillräckligt för att ge problem.

Det är VÄLDIGT svårt att hjälpa någon över internet då man inte kan kika på grejerna fysiskt, utan man kan bara rabbla en massa orsaker det KAN vara tills man hittar felet....
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Jag misstänker lite samma sak som Lonefox nämligen att du har glapp eller halv kortis(imellan två kablar eller emot jord) som kommer och går på ngn kabel
                          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Working...
                          X