Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bättre ljud i en 9-5.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bättre ljud i en 9-5.

Skulle villja få bättre ljud i saaben, gillar inte alls basen som låter på tok för mycket och bumligt, verkar inte vara någon kontroll alls på den, plus att det skramlar rätt ordentligt från förardörrarna. Sitter just nu original 7 högtalare i bilen gissar jag.
    Jag har CDT 100SQ-bas, ES620-kit, genesis dual mono och DLS SA100 (är väl genesis 50W klass A IIRC) liggandes, är detta något man kan komplettera och stoppa in i saaben istället eller behövs annat för att få till ljudet? Tilläggas att jag inte vill göra något själv, tummen mitt i handen.....

Re: Bättre ljud i en 9-5.

Så allt är helt orginal i bilen, orginal subba osv?
    Beemer med enkel installation

Comment

Japp, allt original, men jag tror inte det är en sub i bilen, endast 3 högtalare i brädan, 2 i dörrarna fram och 2 i dörrarna bak? En Vector kombi från 08.

Comment

Om du ska byta högtalarna i framdörrarna så är tipset att dämpa dem väl för att slippa skramlet. I övrigt är det en tacksam bil att bygga ljud i!
        mvh Mathias Svensson
        Pensionerad tävlande men det kliar i fingrarna!!!!

Comment

Låter lovande.
          Hur gör man med befintliga steg och högtalare, det sitter ju 3.5" i brädan IIRC, och jag behöver väl ytterligare ett par 6.5" bak. Leta efter matchande CDT eller skaffa nytt? Slutstegen, bättre att sälja och leta upp annat?

edit: Menar det jag har liggandes redan, inte det som sitter i bilen.
          Last edited by Nollan8; June 1, 2010, 23:43.

Comment

3,5 or i brädan och 6.5 or i framdörrarna funkar bra, i bak dörrarna skall det vara plats för 5.25 or. Jag har inte öppnat bakdörrarna på vår bil ännu så jag inte hur det ser ut där.
            Dina grejer funkar att använda och vill du sen uppgradera så kan du ju det också.
            Jag har installerat min tävlingsanläggning från 2004 i vår bil, så man måste ju inte alltid köpa det senaste. Dock så har det ju hänta ganska mycket på processor sidan sedan dess så där behöver jag uppgradera.
            mvh Mathias Svensson
            Pensionerad tävlande men det kliar i fingrarna!!!!

Comment

5,25 bak men tänk på djuppet om du inte ska bygga om
              Team dB Akuten

2010 Europa 3a ESPL 2009 Europa 2a ESPL och RACING 2008 Europa 3a ESPL och RACING

Comment

Blir det inte knasigt att stoppa in CDT-6.5" fram i dörrarna, och annat fabrikat som 3.5" i brädan? Dörrsidorna kommer bara att åka av en gång, så det behöver blir rätt första gången. Olyckligtvis gjorde jag inte någon vettig installation av högtalarna förra gången så jag vet faktiskt inte hur de låter egentligen.....

Funderar på att skippa bakdörrarna, lider lite idag då jag tycker ljudbilden dras bakåt, vet inte om dessa är boven i dramat.

Hur är kvaliteten på stegen i bilen? Klarar de att driva ett bättre högtalarsystem utan att skämmas? Om man vill stoppa in processor med tidskomp, är det "inte allt för dyrt" och vettigt? Vet inte riktigt vad jag vill, bara att bilen är den enda platsen jag verkligen kan lyssna på musik i, så vill ha det bra. Riktigt trevlig 3D-soundstage, bra klipp, absolut inte vasst utan mjukt och trevligt.

Comment

Kan tipsa om att JL Audio prylar gör sig bra i saab 9-5. Prylar i den är tror jag: Kenwood spelare, vet ej namnet, C2 3,5" coaxial, 6 W3/WO bas och JL:s färdiga 8" låda och ett JL 6 kanalssteg. Det räcker långt...
                  MVH F.Trybom

Comment

Working...
                  X