Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga angående annorlunda portlösningar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

men.. enligt mina beräkningar för att få till 40hz med 6" port i en 24L låda behövs ca 140cm lång port!

Comment

Originally posted by sjobas View Post
      men.. enligt mina beräkningar för att få till 40hz med 6" port i en 24L låda behövs ca 140cm lång port!
      Men det kanske som sagt blir en Liten T-line låda och porten räknas som en del av lådan..nått mysko är det iaf för den spela djuupt även i denna lilla låda å saknade snärt
      155++db@25hz
      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

dom kanske glömde stoppa i snärtfuntionen när dom byggde basen
        men märkligt är det ju iaf,

Comment

Originally posted by sjobas View Post
          dom kanske glömde stoppa i snärtfuntionen när dom byggde basen
          men märkligt är det ju iaf,
          Ger inte upp iaf..ska testa bygga en vanlig 35 liters låda med ett st 4" port avstämd 45 hz..då ska den banne mig kunna spela snärt iaf men blir antagligen för lite portarea, men om det blir fallet får man testa med 2 st 4" portar..kanske blev lite för mkt med 6" port på en 10" are^^
          155++db@25hz

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Kollar man hur lådan ser ut invändigt nu så är ju utrymmet inte så ruskigt mycket större än innerportens ytterkant. Är nog möjligt det ni skriver, att lådan har blivit någon form av TL eller så.

En blandras.

Comment

blir ju omöjligt å räkna på lådor då med detta fenomenet.. =/
              himla kasst.. å hur vet man vars "gränsen" för det går?

Comment

Är det bara jag som sitter på lösningen ??
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                  Är det bara jag som sitter på lösningen ??
                  Tydligen. Portfantasterna har blivit "blåsta".
                  sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Det som händer när man har en port som har i princip lika stor volym som själva lådan är att den blir en del av den. Om portens volym är lika stor som själva lådan säger det sig själv att det man byggt är en låda vars portlängd mer eller mindre blir själva mynningen...

Jag använder sällan längre portar än 35-40cm.

Mvh Mattias Hedin
                    DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Kära medmänniskor.

Ja eftersom man INTE skall bygga de lådor som DD rekomenderar till DD basar så skall jag INTE rekomendera att bygga 45 liter portat med 120cm2 slotport 40cm. Jag skall ABSOLUT INTE heller rekomendera 38 liter och 80cm2 a 33 cm port heller.

Jag rekomenderar INTE heller för er som MÅSTE ha 6" rör bygga 50 liter MINIMUM till denna portarea och MAX 45 cm lång port.

Utan fortsätt labbningar med helt feldimensionerade lådor i 20 år till så kanske ni förstår vad som sker när volymen i porten blir för stor i förhållande till lådvolymen.

......eller så inte

Mvh
                      Tomas som är en aning trött idag och hoppas detta inlägg tas med den dos ironi som det är tänkt
                      Last edited by Naughty Tee; May 27, 2010, 12:16.

Comment

!

Originally posted by Naughty Tee View Post
                        Kära medmänniskor.

Ja eftersom man INTE skall bygga de lådor som DD rekomenderar till DD basar så skall jag INTE rekomendera att bygga 45 liter portat med 120cm2 slotport 40cm. Jag skall ABSOLUT INTE heller rekomendera 38 liter och 80cm2 a 33 cm port heller.

Jag rekomenderar INTE heller för er som MÅSTE ha 6" rör bygga 50 liter MINIMUM till denna portarea och MAX 45 cm lång port.

Utan fortsätt labbningar med helt feldimensionerade lådor i 20 år till så kanske ni förstår vad som sker när volymen i porten blir för stor i förhållande till lådvolymen.

......eller så inte

Mvh
                        Tomas som är en aning trött idag och hoppas detta inlägg tas med den dos ironi som det är tänkt
                        Alltså nu har man fått dagens skratt, tackar jag för Tomas .
                        Givetvis har man tittat på dessa förslag men eftersom man ännu har mkt kvar att lära å vill testa nya grejer, så kunde jag ju inte motstå att testa på mitt egna sätt då man ändå hade en låda liggandes att leka med.

Men tror det var bra jag gjorde detta test, för jag lärde mig nånting och hoppas dom andra som läst detta även gjort det.

Så nu då man ändå håller på är det lika bra testa din 38 liters låda också .

Mången tack till alla å hoppas ni förstår man vill testa nya grejer ^^

Mvh Jimmy
                        155++db@25hz

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

riktigt bra Tomas! nu vart det ju idiotsäkert å bygga lådor helt plötsligt

Comment

Vill bara berätta då jag nu gjorde en låda på 39 liter med 2 st 4" @ 25 cm. Dra åt hel*ete vad basen spelar härligt! Kan knappt beskriva det men känns verkligen som att nån står å bankar en inombords. Och även om den är högt avstämd så spelar den tillräckligt djupt ändå.

Mata den först med mitt Stetsom 6k i 4 ohm men testa sen koppla om till 1ohm, oj oj oj basen bara sväljer å tackar .

Trodde aldrig en 10a kunde göra så mkt oväsen ifrån sig å ändå låta så himla bra, men jag är överbevisad
                            155++db@25hz

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Har du testat den lådan med orion 10an med? eller funkar de endast för DD

Comment

Originally posted by FreddeC View Post
                                Har du testat den lådan med orion 10an med? eller funkar de endast för DD
                                Nepp inte gjort det än, men lär göra det snart
                                155++db@25hz

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Working...
                                X