Announcement

Collapse
No announcement yet.

kablars roll?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: kablars roll?

jag kör allt så rakt jag kan, i väntan på modul till steget så är jag tvungen att köra med delningen från stereon, men när jag får vettiga grejer till steget så ska jag ta bort allt vad delningar och skit heter i hu..men som det är nu så delar jag 100hz 18db branthet. cdtarna kommer inte mycket lägre tyvärr..

Comment

Delningsfilterna är inte skit, bara de andra fjollgrejorna!
      Allt som ÖKAR borde förbjudas och därav HIGHWAY SOUND!!
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

okej.. men det måste ju vara bra mer lämpligt att dela direkt i steget istället för stereon?
        men i villket fall, det ända jag har på i stereon är delningen till framsystemet som är 5,25". steget är bara gainat och en knapp för att minimera signalbrus är på..

Comment

"För mycket" vid 100hz beror på högt Q på grund av montering i för små slutna lådor eller väldigt högt Q hos elementet.

Hur är elementen monterade?

Mvh Mattias Hedin
          DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

dom är monterade i a-stolparna on-axis med lådor som är ca 2 liter men är portade ner i brädan för att det vart för liten volym från början, så det sitter ett hål som är ca 40mm som går ner i brädan (original hålen på v70 gamla modellen) så ser det ut iaf jag har känt lite vid "porten" innan montering och kört så mycket bas jag kunnat på framsystemet och det flyttar inga mängder med luft, så hålet verkar vara tillräckligt stort? eller tänker jag fel?

Comment

så är monteringen nu, vet inte om det syns, men jag har en öppning i botten av lådan som går ner i gallret för original högtalaren

Comment

Det du byggt nu är en slags portad låda som är avstämd väldigt högt. Du har säkerligen en kraftig höjning mellan 100-200hz. Jag rekommenderar dig att göra ett större hål i botten nedåt(utan att det läcker tillbaks upp genom originalhålet i brädan)och se till att det spelar fritt nedåt samt fylla lådan med dämpull så kommer din peak försvinna eller åtminstone sänkas rejält. Du kan ju alltid prova med att enbart pressa in så mycket dämpull du får plats med till att börja med. Ljudet får dessutom inte läcka tillbaks upp genom originalgallret heller.

Mvh Mattias Hedin
                Last edited by Hedde; May 8, 2010, 18:38.
                DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

jo jag kan ha fel i det här ämnet men jag hör skillnad i vanlig högtalare budget kabel med en bättre kabel som supra ply eller en annan förtänt kabel det blir lite luftigare enligt MITT tyckande men det är inte säkert att det hjälper dig

Comment

Originally posted by Hedde View Post
                    Det du byggt nu är en slags portad låda som är avstämd väldigt högt. Du har säkerligen en kraftig höjning mellan 100-200hz. Jag rekommenderar dig att göra ett större hål i botten nedåt(utan att det läcker tillbaks upp genom originalhålet i brädan)och se till att det spelar fritt nedåt samt fylla lådan med dämpull så kommer din peak försvinna eller åtminstone sänkas rejält. Du kan ju alltid prova med att enbart pressa in så mycket dämpull du får plats med till att börja med. Ljudet får dessutom inte läcka tillbaks upp genom originalgallret heller.

Mvh Mattias Hedin
                    okej, som det är byggt nu så leds luften ner i brädan och är kanske inte helt hundra tät runt där, men ditt råd är alltså att täta massor och i med dämpull? hur stor borde hålet vara? så jag vet på ett ungefär hur mycket jag måste ta upp, som det är nu så är det ca 4x2,5cm. men jag ska testa det som du säger och hoppas på det vassa och obehagliga försvinner tack så mycket för tipset

jag ska iväg och testa en kabel i nästa vecka, nån oehlbach referens kabel som tydligen ska vara bra, så får man se om det ger så pass mycket att det kan vara värt att lägga ett par tusen på att byta alla kablar

Comment

Originally posted by dreamcore View Post
                      jag ska iväg och testa en kabel i nästa vecka, nån oehlbach referens kabel som tydligen ska vara bra, så får man se om det ger så pass mycket att det kan vara värt att lägga ett par tusen på att byta alla kablar
                      Jag hade lagt ett par tusen på att bygga om i stället!

Dom högtalarna med den installationen får du som Hedde säger en DUKTIG peak!
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

jag ska göra som hedde säger och testa sätta dämpull, blir jag inte av med peaken så kommer jag att ta upp et större hål och testa då. bli av med peaken kommer jag att bli så det är ingen fråga om att bygga om allting..

Comment

Originally posted by dreamcore View Post
                          bli av med peaken kommer jag att bli så det är ingen fråga om att bygga om allting..
                          Bra inställning, lycka till!
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

håller med nonne för kablar gör en sån liten marginell skillnad det är bara det sista lilla

Comment

mina erfarenheter inom kablar är att man kan märka liten skilland, men mest i höga frekvenser...

Comment

Tips! Du kan även öppna lådan bakom elementet, se bara till att ha ordentligt med dämpull i lådan.

Angående kablar kan det vara väldigt stora skillnader men det ska du lägga till som grädden på moset när du är klar med allt annat
                                //Patrik

BRL Trollhättan AB

BMW 525 Fas V YONONO :
                                Wired with Audioquest.

5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

WWW.BRL.SE

Comment

Working...
                                X