Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av SQ-slutsteg till JBL 660GTi

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Val av SQ-slutsteg till JBL 660GTi

Heejsan!

I maj ska mina ljudgrejjor installeras i bilen jag köpt i vintras, och har också uppgraderat lite ljudgrejjor.

Har nyligen skaffat JBL 660GTi kit och Pioneer DEX-P99RS.
    Från gamla bilen har jag ett Harman-Kardon CA-470 steg, som jag tänkte testa med först, men bättre slutsteg ska köpas. Vilket slutsteg skulle riktiga SQ-Guru's välja till denna kombination? Har i tankarna Audison LRx 2.9, Genesis Dual Mono, Helix A2 (competition). Har läst mindre test av dessa men har lite svårt att välja... söker alltså nåt i ungefär denna prisklass

Re: Val av SQ-slutsteg till JBL 660GTi

Hur är ditt ljudideal /vilka referenser har du?
    /tycker Erik.

Comment

Tjaa, vill iaf ha naturligt ljud och bra "stereobild" vilket iaf Helix'en och Genesis påstås ha.
      Det jag ogillar mest är störande kraftig diskant som är typiskt idag på utställningar, men det ska JBL'arna utrycka rätt "milt" eller i mitt fall troligen lämpligt? Jag gillade Genesis Profile ihop med Rainbow SLC 265 som fan ivf, efter lite diskantnivå justering.

Comment

Någon som vet vilken typ av ljud de 3 nämnda stegen har? Är ute efter Definierat men ändå inte skarpt ljud alltså

Comment

[QUOTE=Pajoneer;39683]Någon som vet vilken typ av ljud de 3 nämnda stegen har? Är ute efter Definierat men ändå inte skarpt ljud alltså[/Q
          hertz ep2x! jag har ett till salu

Comment

"naturligt" (iofs en definitionsfråga) och "bra stereobild" har stegen i denna prisklass.
            Däremot så skiljer det en hel del i hur de spelar klangligt.

LRx här jag inte så stora erfarenheter av men VRx spelar trevligt, lite åt det mjukt musikaliska hållet. Eftersom du skaffat gti-kitet så misstänker jag att det är lite mer attack du är ute efter.

Genesis Dual Mono är en bra allroundare, lite åt det varma hållet med bra stuns i, särskilt när det fått upp arbetstemp. Ett bra val till kittet.
            /tycker Erik.

Comment

Nu är det här MIN uppfattning kring LRx-stegen baserat på mitt 5.1k ihop med mina Focal.

Torrt och analytiskt med en sjuhelskottas kontroll.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                Nu är det här MIN uppfattning kring LRx-stegen baserat på mitt 5.1k ihop med mina Focal.

Torrt och analytiskt med en sjuhelskottas kontroll.
                Testade Min DEX-P99RS i lördas i en bil där min Gamla Alpine 9887R sitter.
                Gillade ljudet ur den direkt! Särskilt mellanregistret, men krävs ett slutsteg som ger mjukare Diskant.

Vilken av Audison och Genesis passar bättre i sådant fall?

Valet verkar ligga mellan Audison LRx 2.4/2.9 eller Genesis Dual Mono

Comment

För att trassla till med ytterligare ett val så ger Nakamichi ”mjukare diskant”.

Nu kör jag med Audison LRx slutsteg och är nöjde med dom (skall få hjälp att ställa in så blir jag säker mycket nöjd).

Har inte lyssnat på Genesis DM och om jag inte rört till det så är det en ”ny” modell ute med samma teknik som DMX , deras DMX låter riktigt bra (har haft sådana innan till midbas/bas).

Hur bra de funkar ihop med JBL vet jag inte men Audison,Genesis och Nakka har varmare karaktär.

Är inget proffs så det är vad jag tycker.
                  Tror du kommer bli nöjd med vilket du än väljer, de är riktigt bra alla alternativen.
                  /Conny
                  Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                  SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Originally posted by Pajoneer View Post
                    Testade Min DEX-P99RS i lördas i en bil där min Gamla Alpine 9887R sitter.
                    Gillade ljudet ur den direkt! Särskilt mellanregistret, men krävs ett slutsteg som ger mjukare Diskant.

Vilken av Audison och Genesis passar bättre i sådant fall?

Valet verkar ligga mellan Audison LRx 2.4/2.9 eller Genesis Dual Mono
                    Vad jag minns så har Genesis ngt mjukare ljud...

Hm man kanske skulle köra ett test sen med polarns Genesis 5chnl i direkt jämförelse mot mitt steg på mina högtalare? Låter som en bra idé.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                      Vad jag minns så har Genesis ngt mjukare ljud...

Hm man kanske skulle köra ett test sen med polarns Genesis 5chnl i direkt jämförelse mot mitt steg på mina högtalare? Låter som en bra idé.
                      ok du bekräftar lite mina aningar också... Dessutom påstås Genesis ge mer musikaliskt ljud, så får se sen... Vore det inte för långsam uppvärmning av rörsteg särskilt på vintern skulle jag Köpa ett Butler Audio slutsteg....

Comment

Kör på Genesis steget, det kommer funka kanon! Dls Ra20 kan också vara en variant alt. Dls A4 om du vill köra aktivt...alla tre har lite "varmare" karaktär.
                        //Patrik

BRL Trollhättan AB

BMW 525 Fas V YONONO :
                        Wired with Audioquest.

5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

WWW.BRL.SE

Comment

Genesis vs Audison vrx.

"Jag tycker" Audison vrx låter en aningens mer analytiskt i dom övre registren mot Genesis serie III.

Det övre registret på Genesis stegen är "lite" mer tillbakalutat,men alla detaljer finns ändå med.

Och att genesis har förmågan att förmedla dom där allra sista djupaste bastonerna,som man knappt visste fanns.

Comment

Originally posted by Pajoneer View Post
                            men krävs ett slutsteg som ger mjukare Diskant.
                            Det bör bli ett Genesis som det låter.
                            Originally posted by ConnyK View Post
                            Har inte lyssnat på Genesis DM och om jag inte rört till det så är det en ”ny” modell ute med samma teknik som DMX , deras DMX låter riktigt bra
                            Tror det var lite över ett-två år sedan updaten på DM kom.
                            Samma ljud i båda, men DMX har högre effekt(dubbel).
                            Originally posted by Välljudsfantast View Post
                            Och att genesis har förmågan att förmedla dom där allra sista djupaste bastonerna,som man knappt visste fanns.
                            Kan inte mer än hålla med. Dom finns varje dag, mer än någonsin.

Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Välljudsfantast View Post
                              Genesis vs Audison vrx.

"Jag tycker" Audison vrx låter en aningens mer analytiskt i dom övre registren mot Genesis serie III.

Det övre registret på Genesis stegen är "lite" mer tillbakalutat,men alla detaljer finns ändå med.

Tack för alla svar!

Börjar låta som att Genesis är nåt för mej, vill ha mer "mjukt/tillbakalutat" ljud fastän där finns detaljer! Men först väntar jag mej ett test på Focal's Nya serie av slutsteg, "FPS".

Comment

Working...
                              X