Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt grepp?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Nytt grepp?

Originally posted by Timpolanen View Post
    Detta beror helt å hur högtalaren är konstruerad, en del måste stå mot en vägg för att få bästa resultat. Det är svårt att säga vad som är rätt eller fel, det beror på.
    Det är därför det är så viktigt att prova sig fram och framför allt våga.
    sigpic
    Ljudstudion i växjö
    Tel 0470 62120

JL Audio. Focal. Amega. Audison. Alpine. Kenwood. Hertz. Sony. Kicker. Audioanalogue. PSB. Leadaudio. Nuvo. Canton. Integra. Marantz. Elac. Velodyne.

Comment

Förutom det faktum att det finns hifihögtalare som är konstruerade för att ställas mot vägg så har du alldedes rätt i att man skall lyssna sig fram till bästa ljudet i den aktuella bilen.

Och jag håller med dig om att +10 är alldedes för lite, +12 dB i subben så börjar det likna nått!
      /tycker Erik.

Comment

Jo helt klart, gäller å hitta den "rätta" monteringen.

En del rock behöver faktiskt lite till skjuts i basen, tråkigt att de mesta i rock/hård/hardcore är så bas fattigt. Finns en del bra mastrar men inte många...

Comment

Uppenbarligen passar denna typ av installation en viss typ av diskant, skulle tro att det hela ligger i spridningen och hur riktningskänsliga de är.

Verkar som att ringradiatorer ligger bra till där kontra tex. mina Focal TNK som känns väldigt riktningkänsliga.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Intressant läsning! Sånt här gillar jag när det diskuteras .Får nog bli att leka lite med olika diskant placeringar när bilen står i garaget igen efter denna säsong.
            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
              Intressant läsning! Sånt här gillar jag när det diskuteras .Får nog bli att leka lite med olika diskant placeringar när bilen står i garaget igen efter denna säsong.
              Precis.
              Sådana här diskussioner där idéer bollas och det ibland kommer konkret fakta på "detta funkar tack vare..." och "detta funkar inte pga.." är underbara
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Jo helt klart, gäller å hitta den "rätta" monteringen.

En del rock behöver faktiskt lite till skjuts i basen, tråkigt att de mesta i rock/hård/hardcore är så bas fattigt. Finns en del bra mastrar men inte många...
                Jag tror du behöver lyssna på ett bra framsystem.

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Ääää, hur menar du nu? Visst kan man konstruera en system som höjer upplevelsen vid just rock musik. Alltså ett system gjort för en viss gen.
                  Men jag som lyssnar på allt ifrån Screamharcdcore till jazz, rock, Psy och mycket mer så kommer den
                  anläggningen bli pankaka till annan musik tyvärr. Därför eftersträvar jag en setup utan färgning, det ska låta neutralt precis som platta ska låta.

-----------------------------------------

En anna grej man kan tänka på vid placering är en akustiska fasen mellan tex mellanreg/diskant. Man vill ju att dessa ska ligga i linje för att få ljudet att komma samtidigt.
                  Det kan man se tydligt på denna högtalare:

Comment

Ääää, hur menar du nu? Visst kan man konstruera en system som höjer upplevelsen vid just rock musik. Alltså ett system gjort för en viss gen.

Men jag som lyssnar på allt ifrån Screamharcdcore till jazz, rock, Psy och mycket mer så kommer den
                    anläggningen bli pankaka till annan musik tyvärr. Därför eftersträvar jag en setup utan färgning, det ska låta neutralt precis som platta ska låta.
                    Visst går det att "rikta" ett system.

Jag tycker definitivt att du ska ta dig till träffen i Bålsta då.
                    Se info på Seastreamsfliken.
                    Glöm inte att ta med dig din egen blandade musik.

Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Sweet! Inte allt för långt hemmifrån, kanon! Synd att bilen är långt ifrån klar bara

Comment

-----------------------------------------

En anna grej man kan tänka på vid placering är en akustiska fasen mellan tex mellanreg/diskant. Man vill ju att dessa ska ligga i linje för att få ljudet att komma samtidigt.
                        Det kan man se tydligt på denna högtalare:
                        Dom där högtalarna känner man igen .

Comment

Då var de dax för mig att svara då.
                          Kul att mina idéer uppmärksammas.
                          De hela funkar jättebra. Både på bredd och djup. Man kan få ljudet bredare om man vill. Men då blir inte djupet korrekt jämfört med brädden. Inte i de bilar jag varit inblandad i iallafall. Reflektioner brukar alltid ställa till de lite.
                          De hela började när jag byggde mondeon. I den kunde jag vinkla om högtalarna och prova mig fram å höra skillnader beroende på hur jag vinklade. Vissa vinklar gav fördelar tonalt, andra stereobildsmässigt. Redan i den bilen hade jag flyttat in högtalarna lite då jag märkte att jag fick en jämnare höjd på ljudet.
                          Av mondeon lärde jag mig att de räcker med att man lägger ner mycke jobb en gång. Sen behöver man inte göra de igen. Därav är högtalarna inte vinklingsbara. Alla bilar är olika å behöver olika vinklar. De finns ingen genväg. Man kan inte titta på hur de ser ut i andras bilar, å sen bygga lika dant. Man måste prova. Vi vinklar med musik. Alltså INTE emma skivan. Alltså hade någon gjort detta för några år sedan hade de funkat lika bra som nu. Nar jag lyssnar på gammal musik i min bil låter den lika korrekt som ny.
                          Jag har lite olika spår jag kör för att höra vad som händer med bredd, höjd, djup, stabilitet och tonalt. Vi vinklar å lyssnar. Gör noteringar på papper. Mäter in placeringen med måttband om den låter bra. Fotar å ger alla olika setups en siffra och en förklaring om fördelar och nackdelar. När vi kört så många vi kan går vi tillbaks till den som funkar bäst å finjusterar den. Blir de inte bra nog är de bara att vinkla vidare tills man är nöjd. Så lite som 3 mm på en vinkel kan göra pannkaka av allt. I dannes bil hade vi sådana bekymmer. Där var de djupet och höjden på vänster som var svårast. Men när vi jobbat i 3 helger fredag till söndag hade vi hittat rätt. Nu funkar den bra.

Min bil är som tidigare sagt en demobil som råkade funka bra i emma-racing. På finalen hade jag problem med batteri, kom jag fram till när jag kommit hem. Så de blev en andra plats. För övrigt med steg som inte har några som hälst fördelar när de gäller välljud. Som den stod på elmia förra året tog mig 2 månader att bygga. Å då jobbade jag heltid förrutom 10 semesterdagar. Men vinklarna funkar ok även där. La inte mer är 1 dag på vinklarna i den.

De finns många i sverige som bygger välljudande bilar, så jag tycker de är kul att vi uppmärksammas. Nu får vi hoppas att de håller hela vägen fram å att Danne har pengar så de räcker för en EM-final. Hade varit kul å få ut mina idéer i europa. Alla är välkomna att lyssna i dannes bil. Inga utalanden om hur de funkar innan man lyssnat. Lyssna är allt när de gäller ljud. När man lyssnat är de fritt fram med kritik. Alla tycker olika.
                          Och till alla er domare där ute. De är välljud vi tävlar i. De var väll lite därför vi lämnade IASCA om inte jag fått de hela om bakfoten. Basen är inte dålig bara för att de inte vibrerar i stolen Finns de ingen midbas på skivan så finns de inte. Reine.
                          P.S Vill tacka Roger så han inte känner sig lämnad utanför nu när jag inte nämnt honom i denna uppsats
                          Obs. Min hemsida är inte uppdaterad på över ett år då jag inte sitter vid datorn så ofta.
                          Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Ingen midbas på senaste skivan? Fick du aldrig den av mig?

Problemet med bedömningarna är lite det att det skall göras kvickt, många bilar i följd och med ofta i lite bullrig miljö.

Det vi förutsätter numera är att deltagaren kan kompensera för miljön så att informationen i de olika registren kan benas ut. Är något register på så pass låg nivå jämfört med omgivningen att det är svårt att klart få fram detaljerna så blir poängen lägre. Med andra ord, ställer man bara in i ett tyst garage blir det inte samma om vi står vid flygrakan på Vallåkra.

Men vi jobbar även på att bli duktigare som domare. Det finns en vidareutbildning för gamla rävar, du Reine och Roger är välkomna att prata med J:son om saken!
                            /tycker Erik.

Comment

Jag köper dina argument.
                              Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Working...
                              X