Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt grepp?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nytt grepp?

Har kollat på bilder ifrån elmia(mest efter de på bilstereobilar) och noterade en grej jag inte sett förut: Det var två bilar, en blå bmw och en svart vw bubbla med vad det såg ut riktigt seriösa anläggningar i , det som fångade mitt intresse var att de i dessa bilar hade mellanregister monterade på sedvanligt sätt på brädan(kanske även de lite långt in på brädan mot normalt) men sedan satt diskanterna innanför dessa , hur funkar det? Borde inte ljudbilden bli smalare då än om man hade satt dom utanför mellanregistrena?
    De var riktade i samma vinkel som mellanregistrena(upp mot tak ung ovan framstolarna).
    Bilarna kom ifrån team ljudstudion så ngn därifrån kanske kan förklara närmare.
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Re: Nytt grepp?

Antar att du menar Daniels The black bug och Reines M3a....

Inte lyssnat i Daniels bil, men uppenbarligen funkar det bra.

Personligen tyckte jag att ljudbilden var en aning smal i Reines bil med hanns förra högtalaruppsättning, han har ju bytt allt fram. Dock med samma placeringar. Dock vart dte lite mkt liv och rörelse hos dem så jag fick inte ngn riktigt möjlighet att lyssna på den i år. Men uppenbarligen funkade det tillräckligt för att han skulle kamma hem SM förra året...för det gjorde han väl? *Funderar*
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Hewi View Post
      Har kollat på bilder ifrån elmia(mest efter de på bilstereobilar) och noterade en grej jag inte sett förut: Det var två bilar, en blå bmw och en svart vw bubbla med vad det såg ut riktigt seriösa anläggningar i , det som fångade mitt intresse var att de i dessa bilar hade mellanregister monterade på sedvanligt sätt på brädan(kanske även de lite långt in på brädan mot normalt) men sedan satt diskanterna innanför dessa , hur funkar det? Borde inte ljudbilden bli smalare då än om man hade satt dom utanför mellanregistrena?
      De var riktade i samma vinkel som mellanregistrena(upp mot tak ung ovan framstolarna).
      Bilarna kom ifrån team ljudstudion så ngn därifrån kanske kan förklara närmare.
      Allt är inte som man tror kan man väl sammanfatta din observation med
      Skämt åsido, jag kan se en hel del förklaringar på varför det kan funka bra att göra så, och spåna fram ett par saker som kan ge fördel med det, men även ett par nackdelar.

Jag är ganska övertygad om att nu när scendjup inte bedöms längre )eller hur?) så blir det mindre anledning att montera så. Men kan tänka mig att ambiensen ges en ganska schysst knuff i rätt riktning.

//Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Okey! Så man valde helt enkelt bort lite bredd för att vinna på andra områden....
        "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Okey! Så man valde helt enkelt bort lite bredd för att vinna på andra områden....
          Det är min gissning, men den idén är inte lika hållbar nu när bredden (relativt sett) är värd mer än förut.

/Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Fick mig en trevlig pratstund med Daniel i helgen. Hann tyvärr inte provlyssna själv men han hade lagt mååånga timmar bara på att flytta runt diskanterna. Tror säkert att bredden kan bli bra ändå. För ibland "lyssnar" man lite ögonen oxå. I många bilar kan a-stolpen ställa till med mycket problem för ljudbilden.
            Plus att för flera år sen testade jag att flytta runt en diskant monterad på en mdf-skiva och vinklade på olika sätt. Och när jag hade den nästan lika långt till vänster som i bubblan fick jag mycket positiva resultat stereobildmässigt.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

Comment

Min gissning är nog att de "väljer" bort djupet snarare än bredden. Nu när inte den bedöms (fick bra svar på varför den togs bort)

Dessa element de använder har ganska god spridning ändå skulle jag tro. Så bredden blir nog inte så lidande.

Tog dumt nog inte tillfälle att lyssna i nån av bilarna...
              Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Ni glömmer en sak, materialet vi lyssnar på tillåter kanske detta monterings sätt.
                För ett antal år sedan funkade det INTE!
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Personligen hade jag inte visat att jag monterat det så. Just för att lura ögonen, men ideen är intressant och funkar riktigt bra.
                  //Patrik

BRL Trollhättan AB

BMW 525 Fas V YONONO :
                  Wired with Audioquest.

5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

WWW.BRL.SE

Comment

Originally posted by Puttmeister View Post
                    Personligen hade jag inte visat att jag monterat det så. Just för att lura ögonen, men ideen är intressant och funkar riktigt bra.
                    Precis vad jag tänkte efteråt att jag pratade med honom.

Originally posted by Nonne View Post
                    Ni glömmer en sak, materialet vi lyssnar på tillåter kanske detta monterings sätt.
                    För ett antal år sedan funkade det INTE!
                    Hade en dyr Canton-diskant när jag testade. Och provade vinklingar mot både framrutan, taket, skarven mellan rutan och a-stolpen i olika höjder och sidorutan. Men det gick att få bredd.
                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

Comment

OT

ca 90% av informationen vi seende tar in dagligen kommer in med hjälp av ögonen. Detta är nog svårt att släppa bara för att man kliver in i bil och ska lyssna..

När elementen sitter så nära/riktas mot rutor och a-stolpar lyssnar man ju dessutom mestadels på reflexer. Därav mycket kickpaneler over there.

En bil fick nerslag på att mittkanalen spelade för högt i slutet på 90-talet.
                      Konstigt nog var den inte ens ikopplad...
                      Man hör vad man ser.

Comment

Hej gott folk. Vi måste våga lite själva också. Att sätta en högtalare längst ut mot astolpen ger inte den bästa bredden det har vi konstaterat för många år sen. Bredden ska väl inte sluta vid högtalaren, så gör det inte i en hemma anlägging. Bredd och djup är en illusion och tänk på att på hemmasidan så vill du INTE ha högtalarna direkt mot bakväggen eller nära sidoväggarna då blir ljudet helt platt. Samma sak händer i en bil. Bort från sidorna så gott det går och testa vinklar, det funkar :-). Bredden är bra i dannes bil och ambiensen är god. Självklart kommer allt att optimeras under året och ni får gärna lyssna på den under resans gång. Renies bil är en demobil som hade kit från mutant förra året. nu sitter det focal i den och den ska ställas snart då tid finns.
                        Lyssna med ögonen är amatörmässigt men det händer allt för ofta. Tips är ha mörka solglas på sig eller blunda när man lyssnar. MVH Roger som tycker att instrument ska låta som de gör i verkligheten inte +10dB på midbas och sub!
                        sigpic
                        Ljudstudion i växjö
                        Tel 0470 62120

JL Audio. Focal. Amega. Audison. Alpine. Kenwood. Hertz. Sony. Kicker. Audioanalogue. PSB. Leadaudio. Nuvo. Canton. Integra. Marantz. Elac. Velodyne.

Comment

Originally posted by Roger T View Post
                          Lyssna med ögonen är amatörmässigt men det händer allt för ofta. Tips är ha mörka solglas på sig eller blunda när man lyssnar. MVH Roger som tycker att instrument ska låta som de gör i verkligheten inte +10dB på midbas och sub!

När vi sätter oss i bilen ser vi vart högtalarna sitter monterade.
                          Sedan kommer vi söka bekräftelse för denna placering med öronen.
                          Därav lyssna med öronen. Proffs som amatör. Givetvis tror dom flesta annat.

Comment

MVH Roger som tycker att instrument ska låta som de gör i verkligheten inte +10dB på midbas och sub!

Helt rätt:-)
                            sigpic

Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
                            samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

Comment

Hej gott folk. Bredden ska väl inte sluta vid högtalaren, så gör det inte i en hemma anlägging. Bredd och djup är en illusion och tänk på att på hemmasidan så vill du INTE ha högtalarna direkt mot bakväggen eller nära sidoväggarna då blir ljudet helt platt.

Detta beror helt å hur högtalaren är konstruerad, en del måste stå mot en vägg för att få bästa resultat. Det är svårt att säga vad som är rätt eller fel, det beror på.

Comment

Working...
                              X