Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bra billjud med begränsad budget?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bra billjud med begränsad budget?

Hej!

Hoppas detta är rätt forumdel för mina frågor.

Jag är helt ny på detta forum (kanske har läst någon tråd då och då).

Man kan säga att jag är amatör när det gäller billjud, eller egentligen allt ljud
    Jag är dock här för att få lite tips. Jag tänkte nämligen köpa ett enklare kit som endå spelar på bra i bilen.

Vilken budget anser ni är den lägsta för att få ett helt okej allround ljud? Jag ska inte tävla utan bara lyssna på i stort sett all sortens musik.

Jag har en före detta ljudbil som jag tänkte stoppa in lite grejer i. Kan försöka rada upp lite vad jag har för högtalar platser i bilen (får kolla mer noga sen, bilen står inte hemma just nu).

Tänkte eventuellt på 2x diskanthögtalare (1,6 tum?, rätta mig om jag har fel) i främre a-stolparna.
    Sammanlagt 4x 5,25 tum, eftersom jag gav bort mina dörrsidor med dubbla platser , antingen uppe vid vindrutan eller i främre dörr högtalarhålen. Eller kan man ha på båda dessa platser eller låter det bara dumt?
    Och som sagt två till i bakdörrarnas högtalahål.

Jag är dock osäker på detta. Kan eller ska man strunta i 5,25" i bakdörrarna och istället ha bara högtalare i hatthyllan? Där antar jag att det är lite mera fritt vilken storlek man använder. Tror att hatthyllan på min bil har plats för 2x 6,9or och ett stort hål för 12" bas.

Visst skulle det va ballt med en 12" tummare i hatthyllan men jag tror jag satsar på en baslåda i bagageutrymmet istället. Tips på bas mottages gärna.

Hoppas inte tråden blir för lång och jobbig! Men tips på högtalare/bas/slutsteg mottages gärna. Kablar finns draget lite överallt i den bilen och det som inte finns får jag fixa.

Edit: jag satt inget budgettak för jag vill se vad ni anser vara lägsta nivå. Jag kan dessutom köpa en grej i månaden om det blir lite mycket på en gång. Plus att jag glömde självklart att tips på själva stereon mottages gärna också. Ska inte vara en lyxig dubbeldin för det har jag nog inte plats för (orkar inte kapa ).

Hjälp mig väcka denna gamla gröna vento till liv igen! Jag får dåligt samvete när den bara står och förfaller med tanke på vad föregående ägare lag ner i tid/pengar.

Mvh Henke

Re: Bra billjud med begränsad budget?

vad är det för bil?

Comment

Det är en gammal Volkswagen vento från 97. Grön och lite rostbrun i färgen. Snubben som hade den innan mig har tävlat ganska seriöst. På hans tid fanns inget baksäte utan bara en väldigt stor baslåda. Det är bara vänster bakdörr som inte är helt ljudisolerad, för den hade han tydligen glömt. Det kan ju bli ett framtida projekt för min del kanske, bara för skojs skull.

Edit: den här tråden kanske skulle ligga i allmän diskussion och frågor?
      Last edited by Saabhenke; October 7, 2014, 10:59.

Comment

Kenwood bt92 gillar jag, tror jag gav 1595:- för den på rea, ganska många som kör med den modellen, finns ju bättre, men kostar ju mer då också.

Comment

Originally posted by tobbe77s View Post
          Kenwood bt92 gillar jag, tror jag gav 1595:- för den på rea, ganska många som kör med den modellen, finns ju bättre, men kostar ju mer då också.
          Den verkar definitivt ha fått bra kritik från folk när man läser lite om den, bra pris också. Den verkar ha lite roliga funktioner också. Tack för tipset.

Comment

Jag var i samma sits som du för ett par år sedan. Jag hade tyvärr med mig en del uppfattningar från förra gången jag höll på med billjud (i början av 90-talet) och var väldigt inställd på att ha ljud i bilens alla fyra hörn så att säga.

Dock har det hänt en del sen sist och jag måste säga att hade jag fått göra om allt så hade jag skippat ljud bak helt i första läget och lagt hela budgeten på huvudenhet, framsystem och passande slutsteg till detta. Med bra montering och dämpning så kan man få ett grymt ljud med "bara" ett bra framsystem. Subbas kan man fylla på med senare när plånboken tillåter det (vilket jag gjorde).

Alltså, lägg krutet fram, fyll på med bas senare när/om du känner att det behövs/har råd.

Comment

Originally posted by Perb67 View Post
              Jag var i samma sits som du för ett par år sedan. Jag hade tyvärr med mig en del uppfattningar från förra gången jag höll på med billjud (i början av 90-talet) och var väldigt inställd på att ha ljud i bilens alla fyra hörn så att säga.

Dock har det hänt en del sen sist och jag måste säga att hade jag fått göra om allt så hade jag skippat ljud bak helt i första läget och lagt hela budgeten på huvudenhet, framsystem och passande slutsteg till detta. Med bra montering och dämpning så kan man få ett grymt ljud med "bara" ett bra framsystem. Subbas kan man fylla på med senare när plånboken tillåter det (vilket jag gjorde).

Alltså, lägg krutet fram, fyll på med bas senare när/om du känner att det behövs/har råd.
              Det låter vettigt det du skriver. Jag tycker att det är lite synd att jag inte har dom där andra dörrsidorna kvar men det ska nog fungera ändå. Jag ska försöka som du skrev få ihop ett vettigt framsystem med en vettig stereo så kan man ju jobba sig bakåt i framtiden.

Comment

Working...
              X