<Gå längst ner för att skippa inledningstramset och läsa ett avkodat meddelande direkt>
Hejsan!
Till en början, Björn heter jag. Det är som så att jag har en BMW E60 med den absolut enklaste orginalstereon. Dvs den med 4 st 4" bredbandare samt ett par 6.5(?)" midbasar under stolarna. Inget slutsteg i bagaget.
Jag har skickat ett par pm med ett några frågor till ett par här på forumet. Jag gjorde så för att efter lite googling på både svenska och utländska forum så verkar förvirringen vara oerhörd vad gäller sammansättningen av dom olika ljudsystemen i inte bara E60, utan dom flesta lite "nyare" BMW.
Jag fick till svar att jag skulle starta en tråd istället, och eftersom det känns som kunskapskoncentrationen är betydligt högre här så gör jag det
Hoppas jag inte trampat någon på fötterna innan jag ens skrivit så här mycket, men i så fall får jag väl stå för det!
Ok, förutsättningarna är såhär.
Varför vill jag byta högtalare?
- Ljudet orginal duger precis till att ersätta inget ljud alls i bilen. T.ex. hör jag klart och tydligt att det faktiskt är musik som kommer ur högtalarna. Dock brister systemet i upplösning uppåt i frekvens vid normala volymer, och redan när man närmar sig max av vad detta system klarar så är det klart att bredbandselementen inte längre når upp till 15-16000Hz med bibehållen skärpa. Det distar helt enkelt ganska tidigt. Givetvis orkar inte heller basarna med. Det som gör att systemet går att lyssna på är att basarna går förhållandevis djupt på låg volym, samt att ljudbilden är helt ok och väl sammanhållen på låg volym, fömodligen mycket tack vare bredbandselementet. Summa summarum: Det finns bättre!
- Av fyra fyratummare är det numera bara tre som är hela. Här någonstans började väl tanken på någon slags korrigering av det problemet uppstå.
Vilka val hade jag?
- Köpa nytt orginalelement, men det kändes inte så kul.
- Köpa orginal hifielement plus diskanter fram och flytta en 4" bredband bak. I så fall även komplettera med 8" orginalbasarna istället för mina. Läst mycket om folk som oroar sig för att impedansen skall bli för låg för orginalstereon med skador som följd. Normalt skall väl ett kitsystem med 4ohm komponenter kunna visa upp 4ohm totalt, men detta gäller väl endast med delningsfilter. Om jag förstått rätt så är det väl endast diskanterna i orginalsystemen som har en konding, medan mellanregistret rullar av självt uppåt i frekvens. Här finns väl faktiskt en risk för lite väl låg belastning. På ljudsystemet "Hifi" där basarna drivs av steg är väl inte detta ett problem, men på mitt system där basarna är parallellt med mellanregister skulle en extra diskant kunna ta ner impedansen för mycket. Alltså skulle denna lösning innebära konstruktion av ett delningsfilter, dvs någon form av arbetsinsats, och då känns det som att den tiden kan användas bättre.
- Köpa ett färdigt kitsystem anpassat för bilen, men detta kändes lite i överkant prismässigt, tills jag kikade in på en butik i Sundsvall och...
...Det här har jag köpt!
- Udimension EL Comp 8B.
Det är ett trevägskit. Ersätter basarna, fyratummarna och lägger i mitt fall till diskanter. Ungefär samma upplägg som dom andra tillgängliga bolt-on-kiten, men till en snäppet anständigare prislapp som fällde avgörandet för mig.
Har jag något användbart sedan tidigare?
- Blaupunkt slutsteg, något 2x100w liknande. Har ingång för både hög och lågnivå. Har dock fått rekommendation om att använda en extern hög->lågnivåomvandlare istället för slutstegets egna.
Nu skulle jag vilja ha lite tips på inkopplingen av detta
Alternativ (Rätta mig gärna om jag har gjort fel antaganden)
- Bilens orginalstereo utan slutsteg får driva allting. Dom nya basarna kopplas på kabel till dom befintliga basarna. Utan att ha kollat på min egen bil än så har jag fått uppfattningen att det går dubbla kablar på min variant, och där skall alltså den andra kabeln kopplas parallellt över den nya basen och sedan vidare via bilens orginalkablage till det nya kitsystemet som skall sitta i dörren.
- Bilens orginalstereo får driva kitsystemet i dörrarna medan mitt befintliga slutsteg kopplas in och driver basarna. I så fall kopplas kablarna som nu går till befintlig bas ihop och leder på det sättet direkt till dörrarna. Parallellt över detta dras en ny högnivåkabel till bagaget och in till Blaupunkt-steget. Från steget dras samma väg ytterligare en högnivåkabel som kopplas in på den nya 8" basen. Det är väl denna lösning som just nu känns vettigast - men har jag tänkt rätt vad gäller kabeldragningen? Jag har läst, bl.a. här, att signalen till basarna under stolarna i min bil, dvs med sämsta ljudet, är fullsignal. Stämmer detta?
- Ett nytt steg köps in, tänker mig då DLS billiga 4-kanalare. Fördelarna här är ju uppenbara. Helt annan möjlighet att dela av kitsystemet nedåt i frekvens. Det kan ju vara så att det redan sitter ett högpassfilter på hela kitet, men jag tvivlar på det. I så fall skulle det vettigaste vara att ta ut högnivå från samma ställe, dvs under stolarna. Men i så fall skulle kabeln förlängas och dras direkt bak till steget. Från steget två par högnivå tillbaka in under stolarna där den ena kopplas till basen och den andra till kabeln som går vidare till dörren och kitsystemet. Detta måste väl vara den bästa lösningen förutom att den är 1500 spänn dyrare, vilket i sig är ett problem. Inte för alltid, men just nu vill jag inte lägga till dom pengarna.
- I Bägge slutstegsfallen borde man väl kunna ta triggersignal från "rätt" pin på m-ask enheten? Vilken skulle vara rätt btw?
<Här börjar en avkodad kortversion!>
Jag har köpt ett Udimension EL Comp 8B (trevägs kit) till min E60 utan slutsteg.
Jag har ett slutsteg tillgängligt, ett tvåkanals äldre Blaupunkt. Lönar det sig att koppla in detta och driva basarna med?
Alternativt kan man köpa ett fyrkanals dls-steg för ca 1500. Dock slipper jag allra helst göra det just nu.
Kan man istället för att köra fyrkanalsslutsteg nöja sig med att dela kitet i dörrarna nedåt i frekvens med en konding? 1500 kr sparat skulle ju i teorin ge lite utrymme i framtiden till ett...
...steg med dsp, men det blir tyvärr för hög prisklass just nu.
Hur skall jag koppla in detta på min bil? Jag har ju lite idéer, men frågan kvarstår ju.
Går det att programmera om min stereo, dvs den enklaste konfigurationen, till att skicka ut en flat signal istället för den signal som enligt många uppgifter på nätet verkar vara eq'ad? Tycker mig ha sett en länk på detta forum, men jag hittar inte igen den igen. Har kanske inte sökt tillräckligt bra.
<Slut på avkodad text>
Vilken nivå är detta på? Målsättningen är två saker. Hålla ihop ljudet bättre på lite högre ljudnivå. Jag spelar inte så himla högt i bilen (eftersom det inte går!
), men beroende på vilken musik jag spelar så ger ljudet upp till och med före min föredragna nivå. Målsättningen är alltså inte att spela extremt högt, eller extremt djupt, utan istället renare och snyggare.
Jag har inga ambitioner att dämpa hela dörrar eller liknande, utan det blir montage i orginaluttag. Har dock skaffat lite dämpmatta som kommer sättas som en liten ring runt fyratummarna i kitet samt i plastlådan där 8" midbasen ska monteras.
Vidare är ju detta dessutom lite av en ren reparation eftersom en av fyratummarna bak är trasig. Därför kommer fyratummarna från framsystemet flyttas bak och den hela bakre kommer bli reserv.
Det var allt (och lite till tror jag..)
Tacksam för svar från den som orkar läsa igenom allt
// Björn
Hejsan!
Till en början, Björn heter jag. Det är som så att jag har en BMW E60 med den absolut enklaste orginalstereon. Dvs den med 4 st 4" bredbandare samt ett par 6.5(?)" midbasar under stolarna. Inget slutsteg i bagaget.
Jag har skickat ett par pm med ett några frågor till ett par här på forumet. Jag gjorde så för att efter lite googling på både svenska och utländska forum så verkar förvirringen vara oerhörd vad gäller sammansättningen av dom olika ljudsystemen i inte bara E60, utan dom flesta lite "nyare" BMW.
Jag fick till svar att jag skulle starta en tråd istället, och eftersom det känns som kunskapskoncentrationen är betydligt högre här så gör jag det

Hoppas jag inte trampat någon på fötterna innan jag ens skrivit så här mycket, men i så fall får jag väl stå för det!
Ok, förutsättningarna är såhär.
Varför vill jag byta högtalare?
- Ljudet orginal duger precis till att ersätta inget ljud alls i bilen. T.ex. hör jag klart och tydligt att det faktiskt är musik som kommer ur högtalarna. Dock brister systemet i upplösning uppåt i frekvens vid normala volymer, och redan när man närmar sig max av vad detta system klarar så är det klart att bredbandselementen inte längre når upp till 15-16000Hz med bibehållen skärpa. Det distar helt enkelt ganska tidigt. Givetvis orkar inte heller basarna med. Det som gör att systemet går att lyssna på är att basarna går förhållandevis djupt på låg volym, samt att ljudbilden är helt ok och väl sammanhållen på låg volym, fömodligen mycket tack vare bredbandselementet. Summa summarum: Det finns bättre!

- Av fyra fyratummare är det numera bara tre som är hela. Här någonstans började väl tanken på någon slags korrigering av det problemet uppstå.
Vilka val hade jag?
- Köpa nytt orginalelement, men det kändes inte så kul.
- Köpa orginal hifielement plus diskanter fram och flytta en 4" bredband bak. I så fall även komplettera med 8" orginalbasarna istället för mina. Läst mycket om folk som oroar sig för att impedansen skall bli för låg för orginalstereon med skador som följd. Normalt skall väl ett kitsystem med 4ohm komponenter kunna visa upp 4ohm totalt, men detta gäller väl endast med delningsfilter. Om jag förstått rätt så är det väl endast diskanterna i orginalsystemen som har en konding, medan mellanregistret rullar av självt uppåt i frekvens. Här finns väl faktiskt en risk för lite väl låg belastning. På ljudsystemet "Hifi" där basarna drivs av steg är väl inte detta ett problem, men på mitt system där basarna är parallellt med mellanregister skulle en extra diskant kunna ta ner impedansen för mycket. Alltså skulle denna lösning innebära konstruktion av ett delningsfilter, dvs någon form av arbetsinsats, och då känns det som att den tiden kan användas bättre.
- Köpa ett färdigt kitsystem anpassat för bilen, men detta kändes lite i överkant prismässigt, tills jag kikade in på en butik i Sundsvall och...
...Det här har jag köpt!
- Udimension EL Comp 8B.
Det är ett trevägskit. Ersätter basarna, fyratummarna och lägger i mitt fall till diskanter. Ungefär samma upplägg som dom andra tillgängliga bolt-on-kiten, men till en snäppet anständigare prislapp som fällde avgörandet för mig.
Har jag något användbart sedan tidigare?
- Blaupunkt slutsteg, något 2x100w liknande. Har ingång för både hög och lågnivå. Har dock fått rekommendation om att använda en extern hög->lågnivåomvandlare istället för slutstegets egna.
Nu skulle jag vilja ha lite tips på inkopplingen av detta
Alternativ (Rätta mig gärna om jag har gjort fel antaganden)
- Bilens orginalstereo utan slutsteg får driva allting. Dom nya basarna kopplas på kabel till dom befintliga basarna. Utan att ha kollat på min egen bil än så har jag fått uppfattningen att det går dubbla kablar på min variant, och där skall alltså den andra kabeln kopplas parallellt över den nya basen och sedan vidare via bilens orginalkablage till det nya kitsystemet som skall sitta i dörren.
- Bilens orginalstereo får driva kitsystemet i dörrarna medan mitt befintliga slutsteg kopplas in och driver basarna. I så fall kopplas kablarna som nu går till befintlig bas ihop och leder på det sättet direkt till dörrarna. Parallellt över detta dras en ny högnivåkabel till bagaget och in till Blaupunkt-steget. Från steget dras samma väg ytterligare en högnivåkabel som kopplas in på den nya 8" basen. Det är väl denna lösning som just nu känns vettigast - men har jag tänkt rätt vad gäller kabeldragningen? Jag har läst, bl.a. här, att signalen till basarna under stolarna i min bil, dvs med sämsta ljudet, är fullsignal. Stämmer detta?
- Ett nytt steg köps in, tänker mig då DLS billiga 4-kanalare. Fördelarna här är ju uppenbara. Helt annan möjlighet att dela av kitsystemet nedåt i frekvens. Det kan ju vara så att det redan sitter ett högpassfilter på hela kitet, men jag tvivlar på det. I så fall skulle det vettigaste vara att ta ut högnivå från samma ställe, dvs under stolarna. Men i så fall skulle kabeln förlängas och dras direkt bak till steget. Från steget två par högnivå tillbaka in under stolarna där den ena kopplas till basen och den andra till kabeln som går vidare till dörren och kitsystemet. Detta måste väl vara den bästa lösningen förutom att den är 1500 spänn dyrare, vilket i sig är ett problem. Inte för alltid, men just nu vill jag inte lägga till dom pengarna.
- I Bägge slutstegsfallen borde man väl kunna ta triggersignal från "rätt" pin på m-ask enheten? Vilken skulle vara rätt btw?

<Här börjar en avkodad kortversion!>
Jag har köpt ett Udimension EL Comp 8B (trevägs kit) till min E60 utan slutsteg.
Jag har ett slutsteg tillgängligt, ett tvåkanals äldre Blaupunkt. Lönar det sig att koppla in detta och driva basarna med?
Alternativt kan man köpa ett fyrkanals dls-steg för ca 1500. Dock slipper jag allra helst göra det just nu.
Kan man istället för att köra fyrkanalsslutsteg nöja sig med att dela kitet i dörrarna nedåt i frekvens med en konding? 1500 kr sparat skulle ju i teorin ge lite utrymme i framtiden till ett...
...steg med dsp, men det blir tyvärr för hög prisklass just nu.
Hur skall jag koppla in detta på min bil? Jag har ju lite idéer, men frågan kvarstår ju.
Går det att programmera om min stereo, dvs den enklaste konfigurationen, till att skicka ut en flat signal istället för den signal som enligt många uppgifter på nätet verkar vara eq'ad? Tycker mig ha sett en länk på detta forum, men jag hittar inte igen den igen. Har kanske inte sökt tillräckligt bra.
<Slut på avkodad text>
Vilken nivå är detta på? Målsättningen är två saker. Hålla ihop ljudet bättre på lite högre ljudnivå. Jag spelar inte så himla högt i bilen (eftersom det inte går!

Jag har inga ambitioner att dämpa hela dörrar eller liknande, utan det blir montage i orginaluttag. Har dock skaffat lite dämpmatta som kommer sättas som en liten ring runt fyratummarna i kitet samt i plastlådan där 8" midbasen ska monteras.
Vidare är ju detta dessutom lite av en ren reparation eftersom en av fyratummarna bak är trasig. Därför kommer fyratummarna från framsystemet flyttas bak och den hela bakre kommer bli reserv.
Det var allt (och lite till tror jag..)
Tacksam för svar från den som orkar läsa igenom allt

// Björn
Comment