Announcement

Collapse
No announcement yet.

DLS UR6i, UP6i eller Amega Comp

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DLS UR6i, UP6i eller Amega Comp

Jag står i valet av ett nytt framsystem. Jag har kollat på DlS UP6i UR6i eller Amega Comp 60. Ska montera in dessa i en Mazda 3 i framdörrarna med mdfbafflar. Det skall vara ett kit med 2 högtalare. Viktigt för mig är speciellt diskanten, att den låter lent och fint utan några tendenser till essighet. Detta ska drivas med ett DLS A2 steg och en Alpine 178BT. Budgeten ligger på max 4000:-

Vilket av dessa kitsystem tycker ni jag borde välja?

Re: DLS UR6i, UP6i eller Amega Comp

Det är en bra fråga. Och En inte helt lätt fråga.
    Det lätta svaret är 'åk och lyssna någonstans'. Det är troligen det bästa för att få en uppfattning. Men oxå svårt om bil/montage/kringrustning/conf inte motsvarar de möjligheter du har.

Så, jag tar mig friheter att lobba it vad jag själv har för 'generella' uppfattningar om respektive 'tillverkare' (extrem serierna ändrar ju sig förstås)..

Dls brukar kännas gemytligt och en smula varmgott, lyssningsinbjudande, naturligt på något sätt, ibland på bekostnad av detaljer och ibland på bekostnad av djävlar anamma riff känsla.

Amegor har hittils lämnat mig med uppfattningen om att man har betydligt mer rock n roll, 'loud' känsla i soundet. Stampa takten glädje. Men även här, så har man inte heller den där 'yttersta finliret'. Tonen är inte lika varm som Dls, men på ett spektrum av ett tiotal tilvlerkare ligger de på den varmare sidan, med fokus på stampa takt.

Båda två är i mina ögon rätt trevliga val. Själv sitter jag med Amega just nu och Dls på hyllan.

Hade jag lyssnat på flest folk runtomkring som snackar hade Amega varit valet. För egen del hade jag inte bangat DLS.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Ja, det är ju inte så smidigt att välja framsystem till bilen när man inte kan lyssna på dem "i bilen" så att säga. Sen finns det säkert många andra kit också. Har även tittat på Gladen, Audison och Focal. Vore kul om någon kunde berätta om sina erfarenheter av märkena. Till och med rekommendera nåt väldigt prisvärt kit under 4000:-

Comment

Originally posted by Abknight View Post
        Till och med rekommendera nåt väldigt prisvärt kit under 4000:-
        Ja då kan du ju räkna bort Amega direkt.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Fast dom säljs för tre o fem enligt prisjakt:-)

Comment

Originally posted by Abknight View Post
            Fast dom säljs för tre o fem enligt prisjakt:-)
            Jag har ingen erfarenhet av just den här firman som är billigast men en tumregel är att om en butik är rejält mycket billigare än dom andra så är det lite av en chansning att handla där. Butiken i fråga har dessutom inga direktlänkar till butiken eller produkterna, det brukar vara ett dåligt tecken.

Kikar man i t ex Sweclockers forum så är det rätt vanligt att folk har blivit missnöjda med köp från butiker som sätter priset för att vara lägst på prisjakt.

Comment

Jag lyssnar på dls up36i dagligen och gillar ljudet skarpt Men saknar egentligen det där extra i ljudtryck att spela riktigt, riktigt högt men låter bra det gör det. Har amega i andra bilen som frun kör och där stampar middarna redigt=mycket bra medan diskanten upplevs lite hårdare än dls up1:an. Kan vara min montering men jag röstar för dls...

Comment

Kul att höra från någon som har båda märkena. Har du nån koll på vad det är för skillnad mellan up och ur. Har förstått att ur är en äldre serie som varit betydligt dyrare än vad up6i kostar idag.

Comment

Den skillnad kan inte Jag svara på... Kanske någon som tävlade Då har testat båda systemen i samma bil tom...

Comment

Jag kan flika in att Focal kan låta vasst i vissas öron. Jag älskar deras högtalare men oavsett modell så borde du provlyssna de innan även om det inte är i en bil.

Comment

Har själv kört både up6 & up36. Har 36kit i bruksbilen nu. Avgudar detta framsystem, då det passar mina öron. De rockar inte på lika som många andra framsystem jag haft. Mrn hifikaraktären är svåralagen enligt mig.

Har en uppsättning qcomp som ligger. Blev köpta billigt men aldrig monterade. Funderar på bygga frontar till hemmabion av dem

Som andra sagt. Provlyssna om du kan!

Comment

Working...
                      X