Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på basar!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Tips på basar!!

Ni har nog båda lite rätt i det ni skriver.Tror steget behöver ställas om lite för att funka på "min" musik.Låna en skiva av en kompis med dunka,dunka musik o då lät det riktigt ok faktiskt.Ska även testa tipset att plugga igen porten o se vad som händer.Men att dom basar jag tittat på och den jag har är i samma prisklass vill jag inte påstå iaf.Jag tittat på runt 2000-2500 och Kickerbasen ligger väl runt 800-900 vad jag förstått...En liten bonus jag var ute efter samtidigt va att jag ville åt en mindre låda med då BMWns utrymme inte är det största...Har t.o.m börjar fundra på 8".Hitta en JL 8" som rekas i 5-7 liters låda,låter ju otroligt smidigt men har noll erfarenhet av 8"...

Comment

Vet inte om det finns kvar, men annars kan du ju kolla på:
      http://www.graded.se/bilstereo-rea/bash-gtalare

De säljer 10" CDT-basar från konkurslager för 1700-1900. Nypris 5-6000.

Vet inte om CDT gör bra basar eller prisvärda dock.

Comment

Om du vill ha en mycket prisvärd SQ bas som även funkar i små slutna lådor, så är REF10:an ett bra val.

Dessa utveklades för high-end marknaden och t/s värden är mycket trevliga.

http://b2-audio.com/ref.html

B² audio Sweet Like Danish
        www.b2audio.com

Comment

Originally posted by B2 audio Jay View Post
          Om du vill ha en mycket prisvärd SQ bas som även funkar i små slutna lådor, så är REF10:an ett bra val.

Dessa utveklades för high-end marknaden och t/s värden är mycket trevliga.

http://b2-audio.com/ref.html

Stämmer verkligen de tekniska spec på de basarna?

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Comment

Originally posted by dBAkuten View Post
            Stämmer verkligen de tekniska spec på de basarna?

MVH//Björn

www.dbakuten.se
            Tänker du också att Fs och Vas på 10an är lite väl "lika"? (och nästan orimliga?)
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Nollan8,såg otroligt billigt ut med basar o steg på den sidan om man tittar på vad dom ska kosta! Nån hake tro? 10000kr steg för 4000kr,6000kr basar för 2000kr...

dbAkuten o jonahs,förklara för en som inte är så insatt i alla parametrar??
              Nämligen tittat på B2 efter att ha läst om dom här med gott betyg..

Comment

Originally posted by Melis View Post
                Nollan8,såg otroligt billigt ut med basar o steg på den sidan om man tittar på vad dom ska kosta! Nån hake tro? 10000kr steg för 4000kr,6000kr basar för 2000kr...

Ja, jag tror absolut att basen är bra! Men om du skall ha hjälp att räkna fram en låda, så krävs korrekta parametrar, och jag håller med Björn, det där såg märkligt ut. Ett Vas på 27 för att åstadkomma Fs på 27 är liksom lite för bra. Så det ser i mina ögon ut som en felskrivning. Men Jay (B2) får väl kommentera själv

//Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Ok,ok,du menar så..Ja,får se om Jay kan sprida lite ljus på de hela då:-)

Comment

Jag kan nog också hålla med om att Fs och Vas är lite väl "låga", men det finns exempel på andra basar som har liknande låga värden. Exempelvis RE Audio har någon 10" bas med värden som inte ligger alltför långt ifrån B2 REF10.

Kollar man på den teoretiskt beräknade känsligheten (kombination av Fs/Vas/Qes) så skulle värdena till REF10 kunna stämma, beräkningsprogrammet anger likartad känslighet.

Men vi får väl avvakta vidare information.

Comment

Ok,låter spännande Optima...Har du räknar på hur en låda skulle se ut till den me??

Comment

Våra t/s värden är korrekta och denna basen er inte någon hyllvara med en logga.
                        Det tog tid att få fram dessa värden och massa delar fick bytas för att åstadkomma dom.

I EMMA ASIA finalen som var nyss, så tävlade Alan Ng från Singapore med basen (även om han endast hade 3 veckar att lära sig att använda den). Han fick en 2:a i klassen expert 7ch. Självklart är det inte bara basen som ger resultatet, men det finns fler kunder som har bytt sina kännda hög prestanda basar till Ref basen och varit nöjda.

Lite fler värden har ni här

mms: 174,2 g
                        cms: 0,2 mm/N
                        Nref: 0,172%
                        le: 0.9 mH
                        rms: 5,83 kg/s
                        cp: 1965, 2 uF
                        xmax:18mm
                        BL^2/RE:99,225
                        www.b2audio.com

Comment

Med hjälp av Mms blir den uträknade konarean runt 310 cm2, vilket är helt inom ramen för 10" element. En kontrollräkning av Cms och Rms utifrån övriga värden visar att parametrarna i teorin ska stämma "tillräckligt bra" även där.

Melis: När ett element har såna här parametrar så brukar det inte vara så lätt att räkna ut en basreflexlåda med teoretiskt ganska jämn frekvensåtergivning och minimera flåsljud utan att få långa portar, den här basen är (tyvärr) inget undantag.

Comment

Testa basen i slutet, jag hade mycket nöje med 20 - 28 liter.
                            www.b2audio.com

Comment

Jag måste om det stämmer ställa mig upp och buga för basen 12" måste ju vara grym i ett LAB horn.

Jay skicka ett pm vad den kostar

Med vänlig hälsning, Björn

www.dbakuten.se

Comment

Originally posted by Melis View Post

Jag har ingen aning, såg deras länk nere bland säljsidorna för företag, verkade vara konkurslager som säljs. CDT är väl inte heller så kända i sverige, och personligen vet jag inte ens hur de låter men det verkade i alla fall förr som om de gjorde riktigt bra element enl vad jag läste då.

Comment

Working...
                                X