Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på basar!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips på basar!!

Hej,nyss medlem här och har några frågor och önskan om tips.

Har köpt en BMW 325-06,e90 sedan med noll bas i orginal stereon.
    Lät en firma montera en billig lösning för jag inte stog ut med ljudet och ville ha nått snabbt.Trodde jag lagt ljud dagarna bakom mig och kunde acceptera det ljudet men inte!

Så nu ute efter en ny bas.Är ute efter ett fint ljud,mer än max bas på hög volym men vill fortfarande ha mycket bas,men "rätt" bas.Hifi,"torr" bas,inga peakar o "mullrig" bas...

Musiken är radio på Rock klassiker,på cd blir det modern rock´n´roll,rockabilly,"raggarmusik" med lite gammal och nyare hårdrock och nån punklåt...

En stor begränsning är att jag inte vill köpa nytt slutsteg oxå!!
    Steget är ett DLS X-D10...Basen va en färdigbyggd låda,Kicker 10VC124

Basar jag tittat lite på är Helix HX250D,Re Audio SE10D2,SPL Dynamics XTR10 2+2Ohm,Magnat AD250,JBL GTO1014,JBL Power P1022...Runt 2000-2500kr..
    Erfarenheter av dom? Tips och råd om annat?

Sen en undran om lådor,sluten lr portad.Fördelar o nackdelar,vad för olika ljudkvaliteter? Har bara erfarenhet av portade lådor men va jag förstått ska slutna spela lite mer SQ?

Långt och mycke frågor men hoppas på svar och några att bolla frågor med..
    Fråga gärna om de nå info jag glömt...

M.V.H.Melis

Re: Tips på basar!!

Hitta DLS Nordica 10 nu,lät som det är va jag letar efter men frågan om steget fixar den?

Comment

Originally posted by Melis View Post
      Hitta DLS Nordica 10 nu,lät som det är va jag letar efter men frågan om steget fixar den?
      Med den effekten så hade jag istället köpt en dls rw10i den har enkel 2ohms spole så då får du ut lite mer effekt ur steget. Men visst Nordica basen låter bättre men jag tror att du kommer sakna effekt. Jag körde med ett ra10 steg till min Nordica 10:a och tyckte väl inte jag saknade effekt.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Lådan du har är konstruerad av nån som eftersökte ett speciellt sound, säkert fanns en tonåring som vill spela högt med i hans tanke när han skissade på lådan. Det betyder dock inte att det är nödvändigt att byta ut baselementet, jag har byggt många lådor med den basen och i rätt variant för rätt bil placerad på rätt sätt så kan man få den att spela som man vill. Precis som med dom flesta basar, sen har alla element sina begränsningar.. Har du tex provat att fylla lådan du har med dämpull? Kanske kan plugga igen porten? Ändra placering på lådan? Dela av basen annorlunda? Väger ditt framsystem upp basen? Om inte finns det en hel del inställningar att göra plus ev uppgradering av de.
        loudstore.se

loudstore på facebook

Comment

Jo,misstänkte det skulle va lite i minsta laget för Nordican.Har du erfarenheter och lyssnat på RW10i? Vad tyckte du om den isf?

Fick tips om B2 Audio,aldrig hört talas om dom.Nån med erfarenhet av dom??

Comment

Problemet är nog inte basen utan hur den är monterad i bilen, det spelar ingen roll vad du köper för bas det kommer ändå inte bli HiFi-karaktär om du bara ställer den i skuffen. Basen måste spela in i kupén på något sätt.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

"Novis vid spisen", men med tanke på vad du hade för musikpreferenser ligger du nära vad jag var ute efter.. "inget disco mer hårdrock/metal"

Blev rekommenderad denna lösning:
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=31256

Sen vore det ju iof kul med en feting i bak(hmm, det där kan misstolkas! haha)

Comment

Ok,har ju skidlucka så de går att fixa.Ska ju inte tävla lr nått sånt,mena med hifi inriktningen på ljudet o basen mer åt det hållet än en fet,fläskigt ljud+att det kommer inte spelas högt..

Comment

Jo,misstänkte det skulle va lite i minsta laget för Nordican.Har du erfarenheter och lyssnat på RW10i? Vad tyckte du om den isf?

Fick tips om B2 Audio,aldrig hört talas om dom.Nån med erfarenhet av dom??
                  Rw10i är en bra bas, inget du spelar högt med. Har en själv i bruksbilen och är iaf så pass nöjd att jag inte orkar bygga en ny låda och stoppa i Nordica basen som jag har liggandes.
                  Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Ok,får titta närmare på RW10i...Såg ditt inlägg nu Leth,o nej,inte testat nå men ska.Lådan är ju byggd av Kicker så trodde den var optimal för den basen då.Och framsystemet är BMW orginal så har väl mer att önska där med men tänkte inte bygga om nått utan ville komplitera med en bas eftersom det inte fanns nån typ.Som sagt,ska ju inte tävla lr nått sånt utan detta är enbart för vardagslyssning..

Comment

JL Audio 10W3v2 Kan kanske även vara ett alternativ.

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-15796
                      sigpicMS-SOUND
                      Micke7406

Comment

Såg intressant ut med tanke på att mitt steg är ganska litet.Lät på beskrivningen som nått jag letar efter.Har du hört den nått???

Comment

Såg intressant ut med tanke på att mitt steg är ganska litet.Lät på beskrivningen som nått jag letar efter.Har du hört den nått???
                          Trevlig bas som låter bra.
                          Det enda jag kan klaga på är att det saknas lite umf i botten men är klart prisvärd.
                          sigpicMS-SOUND
                          Micke7406

Comment

Tror egentligen du börjar i fel ände. Känner inte till hur ljudet är original i din bil, men skulle gissa att ditt problem är midden. Så jag hade hellre lagt pengarna på ett bättre framsystem med bra montering.
                            Kicker-basen ska inte vara så dålig att det blir en jätteskillnad mot någon annan bas i ungefär samma prisklass. Vill du testa slutet så är det bara att plugga igen porten och testa.
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

Comment

Jag tror också att basen räcker bra, det som är problemet är monteringen av den. BMW sedan/kupé är rätt täta in till skuffen så det blir svårt för basljudet att ta sig in, och det som väl leta är sig in är så oftast bumligt och tråkigt.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                              X