Hej,nyss medlem här och har några frågor och önskan om tips.
Har köpt en BMW 325-06,e90 sedan med noll bas i orginal stereon.
Lät en firma montera en billig lösning för jag inte stog ut med ljudet och ville ha nått snabbt.Trodde jag lagt ljud dagarna bakom mig och kunde acceptera det ljudet men inte!
Så nu ute efter en ny bas.Är ute efter ett fint ljud,mer än max bas på hög volym men vill fortfarande ha mycket bas,men "rätt" bas.Hifi,"torr" bas,inga peakar o "mullrig" bas...
Musiken är radio på Rock klassiker,på cd blir det modern rock´n´roll,rockabilly,"raggarmusik" med lite gammal och nyare hårdrock och nån punklåt...
En stor begränsning är att jag inte vill köpa nytt slutsteg oxå!!
Steget är ett DLS X-D10...Basen va en färdigbyggd låda,Kicker 10VC124
Basar jag tittat lite på är Helix HX250D,Re Audio SE10D2,SPL Dynamics XTR10 2+2Ohm,Magnat AD250,JBL GTO1014,JBL Power P1022...Runt 2000-2500kr..
Erfarenheter av dom? Tips och råd om annat?
Sen en undran om lådor,sluten lr portad.Fördelar o nackdelar,vad för olika ljudkvaliteter? Har bara erfarenhet av portade lådor men va jag förstått ska slutna spela lite mer SQ?
Långt och mycke frågor men hoppas på svar och några att bolla frågor med..
Fråga gärna om de nå info jag glömt...
M.V.H.Melis
Har köpt en BMW 325-06,e90 sedan med noll bas i orginal stereon.
Lät en firma montera en billig lösning för jag inte stog ut med ljudet och ville ha nått snabbt.Trodde jag lagt ljud dagarna bakom mig och kunde acceptera det ljudet men inte!
Så nu ute efter en ny bas.Är ute efter ett fint ljud,mer än max bas på hög volym men vill fortfarande ha mycket bas,men "rätt" bas.Hifi,"torr" bas,inga peakar o "mullrig" bas...
Musiken är radio på Rock klassiker,på cd blir det modern rock´n´roll,rockabilly,"raggarmusik" med lite gammal och nyare hårdrock och nån punklåt...
En stor begränsning är att jag inte vill köpa nytt slutsteg oxå!!
Steget är ett DLS X-D10...Basen va en färdigbyggd låda,Kicker 10VC124
Basar jag tittat lite på är Helix HX250D,Re Audio SE10D2,SPL Dynamics XTR10 2+2Ohm,Magnat AD250,JBL GTO1014,JBL Power P1022...Runt 2000-2500kr..
Erfarenheter av dom? Tips och råd om annat?
Sen en undran om lådor,sluten lr portad.Fördelar o nackdelar,vad för olika ljudkvaliteter? Har bara erfarenhet av portade lådor men va jag förstått ska slutna spela lite mer SQ?
Långt och mycke frågor men hoppas på svar och några att bolla frågor med..
Fråga gärna om de nå info jag glömt...
M.V.H.Melis
Comment